|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ABDULLAH NAMLI (abdnamli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ABDULLAH NAMLI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kelamın Uluhiyet konularını bilebilir ve tartışabilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlayabilir ve ifade edebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Peygamberlerin görevlerini dini akli delillerle birlikte tanımlayabilir ve ifade edebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilebilir ve değerlendirebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Meleklerin temel niteliklerini, görevlerini ve insanla olan ilişkilerini tanımlayabilir ve ifade edebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-8 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kıyamet, kabir ve ahiret hayatına ilişkin konuları dinî-aklî delilleriyle tanıyabilir ve bunları değerlendirebilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri dini naslar ve akli delillerle işlenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İman, tasdik ve marifet. Büyük günah meselesi | Anlatım |
2 | Varlık ve Alem; Cevher ve A'raz | Anlatım |
3 | Allah'ın varlığı isim ve sıfatları | Anlatım |
4 | Allah'ın varlığının delilleri (İsbât-ı Vâcib) | Anlatım |
5 | Müteşabihat ve Haberi Sıfatlar | Anlatım |
6 | İnsanın fiilleri ve Kader | Anlatım |
7 | Kesb ve insanın sorumluluğu, hidayet ve dalalet | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nübüvvet; peygamberliğin imkanı ve caiz olması | Anlatım |
10 | Vahiy ve Mucize | Anlatım |
11 | Halifelik ve İmamet | Anlatım |
12 | Melekler ve diğer görünmeyen varlıklar | Anlatım |
13 | Kabir azabı, kıyamet alametleri | Anlatım |
14 | A'raf, Cennet | Anlatım |
15 | Cehennem | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Toprak, Süleyman-Gölcük Şerafeddin. Kelam, Tarih Ekoller Problemler. Konya: Tekin Kitabevi, 2019. | |
2 | Düzgün, Şaban Ali (Ed.). Kelam El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları 2012. | |
3 | Karadaş, Cağfer. Çağdaş İslam Düşünürleri. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2013. | |
4 | Namlı, Abdullah. Kader İnancının Dini Temelleri. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2019. | |
5 | Namlı, Abdullah. Kur’an’a Göre İnkar. İstanbul-Trabzon: Kalem Yayınları, 2021. | |
6 | Namlı, Abdullah. Tekvîn ve Kulların Fiillerinin Yaratılışı. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2021. | |
7 | Namlı, Abdullah. Allah’ın İlmi ve Mutlak Bilinmezlik. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2022. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 4 | 4 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |