|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | İLAHİYAT | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KADİR ERBİL, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| İslam medeniyeti tarihi ve süreç içinde ortaya çıkan kurumların yapısı hakkında genel bilgi vermek, başta Batı medeniyeti olmak üzere ve diğer medeniyetlerle olan ilişkilerini incelemek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | islam kurumlar tarihi hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | İslami kurumların tarihi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | islamda tarihndeki kurumlar ve medeniyet tarihindeki yerini kavrar |
PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | İslam kurumları ile batı kurumları arasındaki farklılıkları anlar |
PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| 1 Kültür ve Medeniyet kavramları 2 Medeniyetler tarihinde İslâm medeniyeti 3 İslâm medeniyetinin kaynakları 4 İslâm medeniyetinin öne çıkan değerleri 5 İslâm medeniyetinin Batı medeniyetine etkisi 6 İslâm medeniyetinde kurumların ortaya çıkışı 7 Devlet Yönetimi: Hilafet 8 Vezirlik ve Divan 9 Eğitim-Öğretim kurumları 10 Eğitim-Öğretim kurumları 11 Ekonomik kurumlar 12 Askerî kurumlar 13 Sosyal Yardımlaşma ve Vakıf 14 Şehirleşme | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kültür ve Medeniyet kavramları | tartışma |
| 2 | Medeniyetler tarihinde İslâm medeniyet | tartışma |
| 3 | İslâm medeniyetinin kaynakları | anlatım |
| 4 | İslâm medeniyetinin öne çıkan değerleri | tartışma |
| 5 | İslâm medeniyetinin Batı medeniyetine etkisi | anlatım |
| 6 | İslâm medeniyetinde kurumların ortaya çıkışı | anlatım |
| 7 | Devlet Yönetimi: Hilafet | tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Vezirlik ve Divan | anlatım |
| 10 | Eğitim-Öğretim kurumları | örnekleme |
| 11 | Eğitim-Öğretim kurumları | anlatım |
| 12 | Ekonomik kurumlar | anlatım |
| 13 | Askerî kurumlar | anlatım |
| 14 | Sosyal Yardımlaşma ve Vakıf | anlatım |
| 15 | Şehirleşme | anlatım |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ziya Kazıcı, İslam medeniyetleri ve müesseseleri tarihi | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| 1.Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 2006. 2.İslâm Kurumları ve Medeniyeti (ed. M.Hızlı), AÖF, Eskişehir 2011. 3.Cahid Baltacı, İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2005. 4.İ.Sarıçam-S.Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, Ankara 2007. 5.M.Hamidullah, İslâm Müesseselerine Giriş, İstanbul 1981. 6.Philip K.Hitti, Siyasi ve Kültürel İslâm Tarihi, I-IV, İstanbul 1980. 7.Z.Kazıcı-M.Şeker, İslâm-Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1982. 8.H. Dursun Yıldız, Doğuşundan Günümüze Büyük İslam Tarihi II, İstanbul 1989. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 4 | 8 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 2 | 2 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||