|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin Klasik mitolojiyi arkeolojik ve yazılı kaynaklar ışığında anlamalarını, Hellen mitolojisindeki başlıca konuların tanımlanması ve diğer uygarlıkların mitolojileri ile ilişkilerini irdelemelerni amaçlar. Yakın Doğu mitolojisinin, Hellen mitolojisine ve Hellen mitolojisinin de Roma mitolojisine nasıl yansıdığı incelemeyi amaçlar. Bunların diğer kültürlerle ilişkilerinin incelenmesi ve bu etkilerin, Ortaçağ ve günümüze yansımalarını incelemek dersin diğer amaçları arasındadır |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mitolojinin tanımı ve kapsamı hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme. PÇ-9 Edinilen bilgiyi ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hellen mitolojisinin oluşumu ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel sorunlarla ilişkilendirebilme. PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Başlıca Yunan ve Roma tanrıları ve tanrıçaları hakkında bilgi edinir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-2 Yerel ve evrensel bakış açılarından felsefe çalışmalarını anlayabilme ve eleştirebilme. PÇ-4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel sorunlarla ilişkilendirebilme. PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme. PÇ-9 Edinilen bilgiyi ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarabilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mitolojinin tanımı ve içeriği hakkında bilgi verilir. Arkeoloji ve mitoloji arasındaki ilişkiler irdelenir. Hesiodos’un Theogoniasında evrenin, tanrılar ve insanların yaradılışı hakkında, Homeros’un Ilyada ve Oysseiasından ise Troia Savaşları ve Yunan Pantheonu hakkında bilgiler verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mitolojinin tanımı ve kapsamı | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
2 | Toplumların ekonomik ve sosyal kaynaklarının mitoloji ile ilişkisi | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
3 | Yakın Doğu mitoloji ile Hellen mitolojisi arasındaki benzerlikler | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
4 | Hellen mitolojisinin oluşumu ve kaynakları | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
5 | Heseidos'un eserleri ışığında Hellen Theogoniası | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
6 | Yaratılış, tanrılar ve diğer mitolojik yaratıklar ve bunların çatışmaları | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
7 | Yaratılış, tanrılar ve diğer mitolojik yaratıklar ve bunların çatışmaları | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Başlıca tanrı ve tanrıçalar: Zeus ve Hera | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
10 | Başlıca Tanrı ve tanrıçalar: Poseidon ve Amphitrite | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevapi |
11 | Başlıca Tanrı ve tanrıçalar: Hades ve Persophene | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
12 | Başlıca Tanıçalar: Hestia ve Demeter | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
13 | Başlıca Tanıçalar: Athena , Kybele, Artemis | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
14 | Başlıca Tanrılar: Apollon ve Dionysos | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
15 | Başlıca Kahramanlar: Theseus, Herakles, Perseus | •Tartışma Yöntemi •Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Agizza, R., Antik Yunan'da mitoloji: Masallar ve söylenceleri, çev. Z. Zühre İlkgelen Arkeoloji ve Sanat Yayınları, (Istanbul 2001). | |
2 | Homeros, İlyada, Çev.Azra Erhat, A.Kadir, Can Yayınları, (İstanbul, 1998). | |
3 | Cömert, B ., Mitoloji ve Ikonografi, Ayraç Yayınları, (Ankara, 1991). | |
4 | Homeros, Odessia, Çev.Azra Erhat, A.Kadir, Can Yayınları, (İstanbul, 1984). | |
5 | Hesiodos, Hesiodos Eseri ve Kaynakları, çev. Sabahattin Eyuboğlu, Azra Erhat, TTK Yayınları, (Ankara, 1977). | |
6 | Necatigil, B., 100 Soruda Mitologya, Gerçek Yayınevi, (İstanbul 1978). | |
7 | Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü I-II, (Çev.Levent YILMAZ), Dost Kitapevi Yayınları, (Ankara 2000). | |
8 | Erhat, A. , Mitoloji Sözlüğü, (İstanbul, 1978). | |
9 | Grimal, P., Mitoloji Sözlüğü, Yunan ve Roma, (1997). | |
10 | Hamilton, E., Mitologya, Çev. Ü. Tamer, (1983). | |
11 | Simon, E. , Die Götter der Grieschen, (1998). | |
12 | Campbel, J., Doğu Mitolojisi, (2003). | |
13 | Hooke, S.H., Ortadoğu Mitolojisi, Mezopotamya, Mısır, Filistin, Hitit, Musevi, Hiristiyan Mitosları, Çev. A. Şenel, (1993). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |