|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HULUSİ YILMAZ (h.yilmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrenciye sosyolojik düşüncenin ilk kaynaklarını tanıtmak, toplum ve siyaset felsefesi alanları dahilinde sosyolojinin ayrı bir bilim olarak ortaya çıkışını ve sonraki gelişimini göstermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sosyolojik düşüncenin tarihsel kaynaklarını açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Modern sosyal bilimin genel karakterini açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Klasik sosyolojideki başlıca ekolleri ayırt edebilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sosyal bilimin felsefi temellerini kavrayabilir. |
PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Felsefe tarihinde ön-sosyolojik düşüncenin tespiti; sosyolojinin öncülerinin ve kurucularının tanıtılması; sosyolojideki temel görüşlerin/akımların tanıtılması; geleneksel/klasik sosyoloji kuramlarının (Marx, Durkheim, Weber, Pareto, Simmel, LePlay,Veblen, Tönnies, Spencer) tanıtılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyolojik düşüncenin ilk kaynakları | Anlatma Yöntemi |
2 | Sosyolojik düşüncenin ilk kaynakları | Anlatma Yöntemi |
3 | Modern sosyal bilimin doğası | Anlatma Yöntemi |
4 | Modern sosyal bilimin klasik kaynakları | Anlatma Yöntemi |
5 | Modern sosyal bilimin klasik kaynakları | Anlatma Yöntemi |
6 | Saint-Simon ve Comte | Anlatma Yöntemi |
7 | Saint-Simon ve Comte | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Pozitivist görüş | Anlatma Yöntemi |
10 | Mekanistik görüş | Anlatma Yöntemi |
11 | Organizmacı görüş | Anlatma Yöntemi |
12 | Klasik kuramlar | Anlatma Yöntemi |
13 | Klasik kuramlar | Anlatma Yöntemi |
14 | Klasik kuramlar | Anlatma Yöntemi |
15 | Modern sosyolojinin alt alanları | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bouthoul, G. (2016). Sosyoloji Tarihi, çev. Süreyya, C., İstanbul: İnkılap Kitabevi. | |
2 | Ünsaldı, L. ve Geçgin, E. (2013). Sosyoloji Tarihi: Dünya’da ve Türkiye’de, Ankara: Heretik. | |
3 | Freyer, H. (2012). Sosyoloji Kuramları Tarihi, çev. Çağatay, T., İstanbul: Doğu Batı. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 15 | 60 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 15 | 60 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 6 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 6 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 170 |