|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | FELSEFE | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HULUSİ YILMAZ (h.yilmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrenciye sosyolojik düşüncenin ilk kaynaklarını tanıtmak, toplum ve siyaset felsefesi alanları dahilinde sosyolojinin ayrı bir bilim olarak ortaya çıkışını ve sonraki gelişimini göstermektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Sosyolojik düşüncenin tarihsel kaynaklarını açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Modern sosyal bilimin genel karakterini açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Klasik sosyolojideki başlıca ekolleri ayırt edebilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Sosyal bilimin felsefi temellerini kavrayabilir. |
PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Felsefe tarihinde ön-sosyolojik düşüncenin tespiti; sosyolojinin öncülerinin ve kurucularının tanıtılması; sosyolojideki temel görüşlerin/akımların tanıtılması; geleneksel/klasik sosyoloji kuramlarının (Marx, Durkheim, Weber, Pareto, Simmel, LePlay,Veblen, Tönnies, Spencer) tanıtılması. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Sosyolojik düşüncenin ilk kaynakları | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Sosyolojik düşüncenin ilk kaynakları | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Modern sosyal bilimin doğası | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Modern sosyal bilimin klasik kaynakları | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Modern sosyal bilimin klasik kaynakları | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Saint-Simon ve Comte | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Saint-Simon ve Comte | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Pozitivist görüş | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Mekanistik görüş | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Organizmacı görüş | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Klasik kuramlar | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Klasik kuramlar | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Klasik kuramlar | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Modern sosyolojinin alt alanları | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Bouthoul, G. (2016). Sosyoloji Tarihi, çev. Süreyya, C., İstanbul: İnkılap Kitabevi. | |
| 2 | Ünsaldı, L. ve Geçgin, E. (2013). Sosyoloji Tarihi: Dünya’da ve Türkiye’de, Ankara: Heretik. | |
| 3 | Freyer, H. (2012). Sosyoloji Kuramları Tarihi, çev. Çağatay, T., İstanbul: Doğu Batı. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 15 | 60 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 15 | 60 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 6 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 6 | 24 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 170 | ||