Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FLS 208 - FELSEFE

Kodu: FLS 208 Adı: SOSYOLOJİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 4+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FELSEFE
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HULUSİ YILMAZ (h.yilmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrenciye sosyolojik düşüncenin ilk kaynaklarını tanıtmak, toplum ve siyaset felsefesi alanları dahilinde sosyolojinin ayrı bir bilim olarak ortaya çıkışını ve sonraki gelişimini göstermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyolojik düşüncenin tarihsel kaynaklarını açıklayabilir. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Modern sosyal bilimin genel karakterini açıklayabilir. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Klasik sosyolojideki başlıca ekolleri ayırt edebilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sosyal bilimin felsefi temellerini kavrayabilir. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Felsefe tarihinde ön-sosyolojik düşüncenin tespiti; sosyolojinin öncülerinin ve kurucularının tanıtılması; sosyolojideki temel görüşlerin/akımların tanıtılması; geleneksel/klasik sosyoloji kuramlarının (Marx, Durkheim, Weber, Pareto, Simmel, LePlay,Veblen, Tönnies, Spencer) tanıtılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sosyolojik düşüncenin ilk kaynakları Anlatma Yöntemi
2 Sosyolojik düşüncenin ilk kaynakları Anlatma Yöntemi
3 Modern sosyal bilimin doğası Anlatma Yöntemi
4 Modern sosyal bilimin klasik kaynakları Anlatma Yöntemi
5 Modern sosyal bilimin klasik kaynakları Anlatma Yöntemi
6 Saint-Simon ve Comte Anlatma Yöntemi
7 Saint-Simon ve Comte Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Pozitivist görüş Anlatma Yöntemi
10 Mekanistik görüş Anlatma Yöntemi
11 Organizmacı görüş Anlatma Yöntemi
12 Klasik kuramlar Anlatma Yöntemi
13 Klasik kuramlar Anlatma Yöntemi
14 Klasik kuramlar Anlatma Yöntemi
15 Modern sosyolojinin alt alanları Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bouthoul, G. (2016). Sosyoloji Tarihi, çev. Süreyya, C., İstanbul: İnkılap Kitabevi.
2 Ünsaldı, L. ve Geçgin, E. (2013). Sosyoloji Tarihi: Dünya’da ve Türkiye’de, Ankara: Heretik.
3 Freyer, H. (2012). Sosyoloji Kuramları Tarihi, çev. Çağatay, T., İstanbul: Doğu Batı.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 15 60
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 15 60
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 6 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 170