|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrenciyi, yüksek lisans düzeyindeki ileri mantık konularına geçişi kolaylaştıracak temel mantık ve metamantık mefhumlarıyla tanıştırmak, öğrenciye modern mantığa eleştirel bakış kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Modern mantığın anlam kuramını açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Modern mantığın anlam çözümlemelerindeki yöntem çeşitliliğini kavrayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Matematiksel tümevarım ve benzeri kanıtlama yöntemlerini kullanabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tabii türetim yöntemlerini kullanabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Önermeler ve niceleme mantığını ifade gücü bakımından değerlendirebilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Model kuramı ve kanıt kuramı gibi mantığın ileri konularına köprü oluşturacak bazı mefhumların tanıtılması; modern önermeler ve niceleme kuramları için semantik çözümlemedeki ve kanıtlamadaki çeşitliliğin gösterilmesi; tikel-evetlemeli ve tümel-evetlemeli normal biçimler oluşturma yöntemlerinin tanıtılması ve bu biçimlerin semantik çözümlemedeki işlerliğinin gösterilmesi; “matematiksel tümevarım” olarak bilinen kanıtlama yönteminin tanıtılması; doğrusal eklemlerin ifade gücü bakımından ele alınması; niceleme kuramında kaplamsallık konusunun tanıtılması; tabii türetim yönteminin tanıtılması; boş adlar ve boş önalanlar sorununun tanıtılması; betimlemelerde kapsam sorununun tanıtılması; sağlamlık ve eksiksizlik gibi meta-mantık kavramlarına giriş. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mantığın ileri konularına geniş bakış | Anlatma Yöntemi |
2 | Önermeler mantığının temel anlambilimi | Anlatma Yöntemi |
3 | Niceleme mantığının temel anlambilimi | Anlatma Yöntemi |
4 | Anlambilimi çözümlemesinde yöntemler | Anlatma Yöntemi |
5 | Anlambilimi çözümlemesinde yöntemler | Anlatma Yöntemi |
6 | Doğrusal eklemlerin ifade gücü | Anlatma Yöntemi |
7 | Doğrusal eklemlerin ifade gücü | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Matematiksel tümevarım | Anlatma Yöntemi |
10 | Matematiksel tümevarım | Anlatma Yöntemi |
11 | Tabii türetim | Anlatma Yöntemi |
12 | Tabii türetim | Anlatma Yöntemi |
13 | Kaplamsallık | Anlatma Yöntemi |
14 | Adlar ve önalanlar | Anlatma Yöntemi |
15 | Sağlamlık ve eksiksizlik | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Grünberg, T. (2005), Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
2 | Bostock, D. (1997), Intermediate Logic, New York, NY: Oxford University Press. | |
3 | Hunter, G. (1971), Metalogic: An Introduction to the Metatheory of Standard First Order Logic, Los Angeles, CA: California University Press. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Makale. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 164 |