|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FELSEFE | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrenciyi, yüksek lisans düzeyindeki ileri mantık konularına geçişi kolaylaştıracak temel mantık ve metamantık mefhumlarıyla tanıştırmak, öğrenciye modern mantığa eleştirel bakış kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Modern mantığın anlam kuramını açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Modern mantığın anlam çözümlemelerindeki yöntem çeşitliliğini kavrayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Matematiksel tümevarım ve benzeri kanıtlama yöntemlerini kullanabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Tabii türetim yöntemlerini kullanabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Önermeler ve niceleme mantığını ifade gücü bakımından değerlendirebilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Model kuramı ve kanıt kuramı gibi mantığın ileri konularına köprü oluşturacak bazı mefhumların tanıtılması; modern önermeler ve niceleme kuramları için semantik çözümlemedeki ve kanıtlamadaki çeşitliliğin gösterilmesi; tikel-evetlemeli ve tümel-evetlemeli normal biçimler oluşturma yöntemlerinin tanıtılması ve bu biçimlerin semantik çözümlemedeki işlerliğinin gösterilmesi; “matematiksel tümevarım” olarak bilinen kanıtlama yönteminin tanıtılması; doğrusal eklemlerin ifade gücü bakımından ele alınması; niceleme kuramında kaplamsallık konusunun tanıtılması; tabii türetim yönteminin tanıtılması; boş adlar ve boş önalanlar sorununun tanıtılması; betimlemelerde kapsam sorununun tanıtılması; sağlamlık ve eksiksizlik gibi meta-mantık kavramlarına giriş. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Mantığın ileri konularına geniş bakış | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Önermeler mantığının temel anlambilimi | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Niceleme mantığının temel anlambilimi | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Anlambilimi çözümlemesinde yöntemler | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Anlambilimi çözümlemesinde yöntemler | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Doğrusal eklemlerin ifade gücü | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Doğrusal eklemlerin ifade gücü | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Matematiksel tümevarım | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Matematiksel tümevarım | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Tabii türetim | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Tabii türetim | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Kaplamsallık | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Adlar ve önalanlar | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Sağlamlık ve eksiksizlik | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Grünberg, T. (2005), Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
| 2 | Bostock, D. (1997), Intermediate Logic, New York, NY: Oxford University Press. | |
| 3 | Hunter, G. (1971), Metalogic: An Introduction to the Metatheory of Standard First Order Logic, Los Angeles, CA: California University Press. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Makale. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 164 | ||