|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FELSEFE | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrenciye, modern dil felsefesinin temel sorunlarını, kavramlarını, önde gelen kuramcılarının çalışmalarını tanıtmak, modern dil felsefesinde geliştirilen çözümleme yöntemlerini kullanmayı öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dil üzerine felsefi düşünmenin tarihi gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Belirli betimlemeler kuramını açıklayabilir, Russell'vari çözümlemeler yapabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sıradan dil yaklaşımının getirdiği kavramları/ayrımları açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Sokrates öncesi Yunan felsefecilerinden 20. ve 21. yüzyıl felsefecilerine kadar dil üzerine düşünmenin temel kavramlarının ve sorunlarının kısaca serimlenmesi; 20. yüzyılda yaşanan dile yöneliş olayının ilk sonuçları olarak Frege, Moore, Russell, Wittgenstein ve Ramsey’in çalışmalarının tanıtılması; Leibniz’ten Frege, Russell ve Wittgenstein’a derin mantıki biçimleri açığa çıkarma aleti olarak characteristica universalis ülküsünün serüveninin gösterilmesi; Frege’nin anlam kuramının tanıtılması; Russell’ın belirli betimlemeler kuramıyla felsefi çözümlemede yaptığı devrimin tanıtılması; Quine ve Davidson’ın anlam kuramında yol açtıkları kırılmaların tanıtılması; sıradan dil görüşünün temel iddialarının ve dilin felsefi çözümlemesinde kullanım ve bağlam kavramlarının ortaya çıkışının ve etkilerinin gösterilmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dil felsefesinin tarihi | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Dil felsefesinin tarihi | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Leibniz'te evrensel karakteristik | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Frege'de evrensel karakteristik ve yeni mantık | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Frege'nin anlam kuramı | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Frege'nin anlam kuramı | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Dile yöneliş olayı | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Russell'ın belirli betimlemeler kuramı | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Russell'ın belirli betimlemeler kuramı | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Wittgenstein ve Russell'da mantıki atomculuk | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Sıradan dil okulu | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Wittgenstein'da kullanım olarak anlam | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Quine'ın semantik şüpheciliği | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Davidson'ın Tarski'ci programı | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Altınörs, A. (2015). Dil Felsefesi Tartışmaları: Platon’dan Chomsky’ye, İstanbul: Bilge Kültür Sanat. | |
| 2 | Soames, S. (2010), Philosophy of Language, Princeton, NJ: Princeton University Press. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 150 | ||