Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FLS 409 - FELSEFE

Kodu: FLS 409 Adı: DİL FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrenciye, modern dil felsefesinin temel sorunlarını, kavramlarını, önde gelen kuramcılarının çalışmalarını tanıtmak, modern dil felsefesinde geliştirilen çözümleme yöntemlerini kullanmayı öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil üzerine felsefi düşünmenin tarihi gelişimini açıklayabilir. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Belirli betimlemeler kuramını açıklayabilir, Russell'vari çözümlemeler yapabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme.
PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sıradan dil yaklaşımının getirdiği kavramları/ayrımları açıklayabilir. PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme.
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme.
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sokrates öncesi Yunan felsefecilerinden 20. ve 21. yüzyıl felsefecilerine kadar dil üzerine düşünmenin temel kavramlarının ve sorunlarının kısaca serimlenmesi; 20. yüzyılda yaşanan dile yöneliş olayının ilk sonuçları olarak Frege, Moore, Russell, Wittgenstein ve Ramsey’in çalışmalarının tanıtılması; Leibniz’ten Frege, Russell ve Wittgenstein’a derin mantıki biçimleri açığa çıkarma aleti olarak characteristica universalis ülküsünün serüveninin gösterilmesi; Frege’nin anlam kuramının tanıtılması; Russell’ın belirli betimlemeler kuramıyla felsefi çözümlemede yaptığı devrimin tanıtılması; Quine ve Davidson’ın anlam kuramında yol açtıkları kırılmaların tanıtılması; sıradan dil görüşünün temel iddialarının ve dilin felsefi çözümlemesinde kullanım ve bağlam kavramlarının ortaya çıkışının ve etkilerinin gösterilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil felsefesinin tarihi Anlatma Yöntemi
2 Dil felsefesinin tarihi Anlatma Yöntemi
3 Leibniz'te evrensel karakteristik Anlatma Yöntemi
4 Frege'de evrensel karakteristik ve yeni mantık Anlatma Yöntemi
5 Frege'nin anlam kuramı Anlatma Yöntemi
6 Frege'nin anlam kuramı Anlatma Yöntemi
7 Dile yöneliş olayı Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Russell'ın belirli betimlemeler kuramı Anlatma Yöntemi
10 Russell'ın belirli betimlemeler kuramı Anlatma Yöntemi
11 Wittgenstein ve Russell'da mantıki atomculuk Anlatma Yöntemi
12 Sıradan dil okulu Anlatma Yöntemi
13 Wittgenstein'da kullanım olarak anlam Anlatma Yöntemi
14 Quine'ın semantik şüpheciliği Anlatma Yöntemi
15 Davidson'ın Tarski'ci programı Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Altınörs, A. (2015). Dil Felsefesi Tartışmaları: Platon’dan Chomsky’ye, İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
2 Soames, S. (2010), Philosophy of Language, Princeton, NJ: Princeton University Press.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 5 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150