|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrenciye, modern dil felsefesinin temel sorunlarını, kavramlarını, önde gelen kuramcılarının çalışmalarını tanıtmak, modern dil felsefesinde geliştirilen çözümleme yöntemlerini kullanmayı öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dil üzerine felsefi düşünmenin tarihi gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Belirli betimlemeler kuramını açıklayabilir, Russell'vari çözümlemeler yapabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sıradan dil yaklaşımının getirdiği kavramları/ayrımları açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sokrates öncesi Yunan felsefecilerinden 20. ve 21. yüzyıl felsefecilerine kadar dil üzerine düşünmenin temel kavramlarının ve sorunlarının kısaca serimlenmesi; 20. yüzyılda yaşanan dile yöneliş olayının ilk sonuçları olarak Frege, Moore, Russell, Wittgenstein ve Ramsey’in çalışmalarının tanıtılması; Leibniz’ten Frege, Russell ve Wittgenstein’a derin mantıki biçimleri açığa çıkarma aleti olarak characteristica universalis ülküsünün serüveninin gösterilmesi; Frege’nin anlam kuramının tanıtılması; Russell’ın belirli betimlemeler kuramıyla felsefi çözümlemede yaptığı devrimin tanıtılması; Quine ve Davidson’ın anlam kuramında yol açtıkları kırılmaların tanıtılması; sıradan dil görüşünün temel iddialarının ve dilin felsefi çözümlemesinde kullanım ve bağlam kavramlarının ortaya çıkışının ve etkilerinin gösterilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dil felsefesinin tarihi | Anlatma Yöntemi |
2 | Dil felsefesinin tarihi | Anlatma Yöntemi |
3 | Leibniz'te evrensel karakteristik | Anlatma Yöntemi |
4 | Frege'de evrensel karakteristik ve yeni mantık | Anlatma Yöntemi |
5 | Frege'nin anlam kuramı | Anlatma Yöntemi |
6 | Frege'nin anlam kuramı | Anlatma Yöntemi |
7 | Dile yöneliş olayı | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Russell'ın belirli betimlemeler kuramı | Anlatma Yöntemi |
10 | Russell'ın belirli betimlemeler kuramı | Anlatma Yöntemi |
11 | Wittgenstein ve Russell'da mantıki atomculuk | Anlatma Yöntemi |
12 | Sıradan dil okulu | Anlatma Yöntemi |
13 | Wittgenstein'da kullanım olarak anlam | Anlatma Yöntemi |
14 | Quine'ın semantik şüpheciliği | Anlatma Yöntemi |
15 | Davidson'ın Tarski'ci programı | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Altınörs, A. (2015). Dil Felsefesi Tartışmaları: Platon’dan Chomsky’ye, İstanbul: Bilge Kültür Sanat. | |
2 | Soames, S. (2010), Philosophy of Language, Princeton, NJ: Princeton University Press. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |