|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrenciye modern bilim felsefesindeki tartışmaları ve başlıca kuramları tanıtmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bilim ve felsefe arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bilim felsefesinin temel kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bilimin kapsam ve sınırlarını ayırt edebilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Klasik ve modern bilim arasındaki farklılıkları kavrayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-6 Bilim, kültür, sanat vb. alanlara ilişkin sorunlara felsefece yaklaşabilme, bu sorunları teşhis edebilme. PÇ-7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin evrensel ve yerel sorunları incelerken disiplinlerarası bilgilerden faydalanabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bilimin tanımı ve yöntemi, bilim felsefesinin temel kavramları, klasik ve modern bilim arasındaki benzerlik ve farklılıklar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Felsefe disiplinleri içerisinde bilim felsefesinin yeri ve önemi | Anlatma ve tartışma yöntemi |
2 | Bilimin tanımı ve bilim türleri | Anlatma ve tartışma yöntemi |
3 | Bilimin formel disiplinlerle ilişkisi | Anlatma ve tartışma yöntemi |
4 | Bilim dilinin yapısı ve özellikleri | Anlatma ve tartışma yöntemi |
5 | Bilimsel yöntemin kapsamı ve sınırları | Anlatma ve tartışma yöntemi |
6 | Bilimsel yönteme farklı yaklaşımlar | Anlatma ve tartışma yöntemi |
7 | Bilimsel yöntemde Popper ve Kuhn’un etkisi | Anlatma ve tartışma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bilimsel açıklamanın mantıksal yapısı | Anlatma ve tartışma yöntemi |
10 | Bilimsel yasa kavramı ve işlevi | Anlatma ve tartışma yöntemi |
11 | Bilimsel yasada hipotezin yeri | Anlatma ve tartışma yöntemi |
12 | Bilimsel yasada hipotezin yeri | Anlatma ve tartışma yöntemi |
13 | Bilimde teorinin işlevi | Anlatma ve tartışma yöntemi |
14 | Bilimsel teorinin kapsamı ve sınırları | Anlatma ve tartışma yöntemi |
15 | Doğa bilimi ve sosyal bilimler arasındaki temel fark ve bilim felsefesinin önemine dair genel inceleme | Anlatma ve tartışma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özlem, D. (2010). Bilim Felsefesi, İstanbul: Notos. | |
2 | Chalmers, A. (1997).Bilim Dedikleri, çev. Arslan, H.,Ankara: Vadi. | |
3 | Yıldırım, C. (2008).Bilim Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi. | |
4 | Güzel, C. (2010). Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 146 |