|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | COĞRAFYA | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Coğrafyanın kısa bir tarihi, beşeri coğrafyanın temel kavramlarını öğretmek | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bu ders coğrafî formasyonun oluşumunda önemli bir unsurdur. Diğer beşeri coğrafya dersleri için alt yapı oluşturmak gibi bir işleve sahiptir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Öğrenci coğrafyanın durağan değil, dinamik bir bilim olduğunu bilir, |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Coğrafyanın genel olarak fiziki ve beşeri coğrafya olarak iki alt dala ayrıldığını bilir Bu alt dalların birbirine üstünlüğü yoktur |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Mekân kavramını ve mekânın coğrafyada odak noktası olduğunu bilir |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Beşeri Coğrafyanın kapsanı, yaklaşımlar, kısa tarihçesi ve günümüze kadar hakim olan paradigmalar | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Beşeri Coğrafya'nın Temel Özelliklleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 2 | Beşeri Coğrafya'da Beş Temel Kavram | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 3 | Beşeri Coğrafya'nın Alt Dalları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 4 | Coğrafya'nın Tarihi ve Coğrafyanın bilimsel kimlik kazanması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 5 | İnsan çevre ilişkisi olarak coğrafya (Çevreci determinizm ve Possibilizm, Coğrafya ve Ekoloji) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 6 | Coğrafyanın kurumsallaşması ve Anarşist alternatifler, Elisee Reclus ve Pyotr Kropotkin | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 7 | Bir mekânsal bilim olarak coğrafya (coğrafyada dört gelenek) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Coğrafyanın alternatif kısa bir tarihi (Livingston’un on güzergâhı) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 10 | Coğrafyanın birliği (fizikî ve beşeri coğrafya) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 11 | Algıama ve davranışsal coğrafya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 12 | Mekânın örgütlenmesi ve mekânsal dokular | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 13 | Bölgeler ve bölgesel coğrafya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 14 | Mekân ve mesafe, beşeri coğrafyada teori, teoride yaklaşımlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 15 | Hümanistik coğrafya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Erinç, S., (1973), 50. Yılda Coğafya, Kültür Bakanlığı, Ankara. | |
| 2 | Tümertekin, E., (1990), Çağdaş Coğrafi Düşüncenin Oluşumu ve Paul de la Blache, İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Yayını No. 3603, İstanbul | |
| 3 | Özgüç, N, Tümertekin, E., (2000), Coğrafya, Geçmiş, Coğrafyacılar, Kavramlar, Çantay Kitabevi, İstanbul. | |
| 4 | Tümertekin, E., Özgüç, N., (2006), Beşeri Coğrafya, İnsan, Kültür, Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 104 | ||