|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | COĞRAFYA | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Nüfus ve demografi kavramlarını kavrayabilme ve nüfus araştırmalarının güncel konularını takip edebilmenin yanında nüfus artışını etkileyen faktörlerin coğrafi temellerini açıklamak, nüfus artışı ve kalkınma ikilemini, bölgesel sosyo-ekonomik ve mekansal farklılıklarla birlikte anlamak, dünyada uygulanmakta olan nüfus politikaları konusunda az gelişmiş ve gelişmiş ülkeler arasındaki faklılaşmanın coğrafi ve sosyo-kültürel temellerini açıklamak ve son olarak dünyada nüfus artışı ve dengesiz dağılımının yol açtığı sorunlar konusunda analiz yapabilme becerisini geliştirmektir | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Nüfus ve demografi kavramlarını kavrayabilme ve nüfus araştırmalarının güncel konuları ve izlenilen yöntemler bilgilenmek |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Dünyada uygulanmakta olan nüfus politikaları konusunda az gelişmiş ve gelişmiş ülkeler arasındaki faklılaşmanın coğrafi ve sosyo-kültürel temelleri arasında ilişki kurabilme |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Dünyada nüfus artışı ve dağılışının yol açtığı sorunlar konusunda ilişkisel analizler yapabilme |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Nüfus ve demografi kavramlarının, nüfus araştırmalarında coğrafi yaklaşım ve nüfus araştırmalarının gündemindeki yeni konular hakkında bilgilendirme. * Dünyada nüfus artışını belirleyen doğumlar, ölümler ve göç faktörlerinin açıklanması yanında gelişmiş-az ülkeler açısından karşılaştırmalı değerlendirmeler yapma. * Nüfus artışının yol açtığı sorunları mekansal farklılıklar ile birlikte açıklama. * Dünya’da nüfus yoğunluğunun değişimi, sık ve seyrek nüfuslanmış alanların coğrafi, sosyo-ekonomik ve ekolojik özellikleri * Nüfusun mekansal dağılışında göçün etkileri ve küreselleşme ile birlikte değişen nüfus dinamikleri | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Nüfus, nüfus coğrafyası ve demografi kavramlarının tanımlanması ve nüfus araştırmalarında coğrafi yaklaşım konusunda bilgi aktarımı. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 2 | Nüfus Coğrafyası araştırmaları için veri kaynakları ve dünyada ve Türkiye’de kullanılan yöntemler hakkında bilgi aktarımı – Gündemdeki Nüfus Kayıt Sistemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 3 | Dünya’da mutlak nüfus miktarının genel seyri ve nüfus artış hızında gözlenen değişim – Demografik Döngü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 4 | Nüfus Artışına İlişkin kaygılar - Nüfus ve kalkınma ikilemi Üzerine : Nüfus Teorileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 5 | Nüfus artışını belirleyen etmenler - Doğumlar-Ölümler-Göç | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 6 | Dünyada Doğum Oranları ve Doğurganlığı belirleyen faktörler (Gelişmiş ve Azgelişmiş Ülke karşılaştırmaları) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 7 | Nüfus Coğrafyası araştırmalarının yeni gündemi : Küresel Köy Virüsleri, HIV-AIDS | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Dünya'da nüfus artışı ve dezavantajlı grupların durumu | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 10 | Göç Nedir? Göçlerin nüfus artışı ve dağılımı üzerindeki etkisi… Dünyanın değişen göç dinamikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 11 | Göçün nedenleri, göç türlerinin sınıflandırılması ve göçün türünü tayin eden faktörler : Göç ve Coğrafya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 12 | Nüfus Yoğunluğu nedir? Haritalama Yöntemleri, Yeryüzünde nüfusun mekansal dağılımı ve etkili faktörler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 13 | Dünyada ve Türkiye'de Nüfus Politikalar? : Gerekçeleri ve Sonuçlar? | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 14 | Küreselleşmenin Dünya Nüfus Dinamikleri Üzerine Etkileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 15 | Genel değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | PRESTON H. S.- HEUVELINE P.- GUILLOT M, 2001, Demography-Mesasuring and Modelling Population Processes, Blackwell Publ., London. | |
| 2 | TÜMERTEKİN E.- ÖZGÜÇ N., 1998, Beşeri Coğrafya -İnsan Kültür- Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul. | |
| 3 | GÜRTAN Kenan, 1969, Demografik Analiz Yöntemleri, İ.Ü. Yay. 1479, İstanbul | |
| 4 | MENDENHALL - OTT.,1990, Understanding Statistics, PWS-KENT Publ., Boston | |
| 5 | ÖZGÜR Murat, 2004, Nüfus Coğrafyası, Ankara | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 144 | ||