|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders Türkiye’nin ekonomik yapısını anlama ve 1923’ten bugüne Türkiye’de uygulanan ekonomi politikalarını, ekonominin gelişimi, sektörel yapı ve planların gelişimi ders çerçevesinde değerlendirme amacını taşımaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türkiye’nin genel arazi kullanılınışını bilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkiye tarımını etkileyen temel faktörleri açıklar, sorunlarını ve çözümlerini yorumlayabilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye’de başlıca sanayi kollarının gelişimini, dağılışını ve etkili faktörleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Osmanlı dönemi ekonomik yapısı ve Türkiye Cumhuriyeti ekonomisine geçiş; Türkiye Cumhuriyeti 1923-1932 dönemi (1. Liberal Dönem) ekonomik yapısı; 1933-1949 dönemi(Devletçilik Uygulamaları) ekonomik yapı; 1950-1960 dönemi (II.Liberal Dönem) ekonomik yapı; Planlı döneme geçiş; Plan kavramı, planlama çeşitleri, planlamanın gerekçeleri; Türkiye’de kalkınma planların nitelikleri ve ortak özellikleri; Türkiye’de planlı dönemlerde ekonomik yapı(1-8. Beş yıllık kalkınma Planları); 1980 sonrası ekonomik dönüşüm ve 24 Ocak kararlarının Türkiye ekonomik yapısı üzerindeki etkisi; 1990 sonrası dönemde ekonominin temel özellikleri (Yeni ekonomik düzene geçiş) | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türkiye’nin coğrafi konumu ve Türkiye ekonomisi | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
2 | Türkiye’nin genel arazi kullanılışı. | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
3 | Türkiye tarımını etkileyen faktörler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
4 | Tarla ürünleri, coğrafi esaslar ve dağılışı | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
5 | Bahçe tarımı ve seracılık | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
6 | Endüstri bitkileri, coğrafi esaslar ve dağılış | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
7 | Türkiye’de hayvancılık | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkiye’de ormancılık | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
10 | Madencilik ve Metalik madenler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
11 | Metalik olmayan Madenler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
12 | Enerji kaynakları | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
13 | Türkiye sanayisi, geliş | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
14 | Türkiye’de ulaşım sistemleri, geliĢimi ve dağılışı | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
15 | Türkiye’nin GSMH’sı ve dış ticareti | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tümertekin, E. ve Özgüç, N., 1999, Ekonomik Coğrafya. Çantay Kitabevi, İstanbul. | |
2 | Doğanay, H., 1998,Türkiye Ekonomik Coğrafyası. Çizgi Kitabevi, Konya | |
3 | Karabağ ve Şahin, 2003, Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. Gündüz Eğt. Yay., Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |