Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 416 - COĞRAFYA

Kodu: COG 416 Adı: TÜRKİYE EKONOMİK COĞRAFYASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders Türkiye’nin ekonomik yapısını anlama ve 1923’ten bugüne Türkiye’de uygulanan ekonomi politikalarını, ekonominin gelişimi, sektörel yapı ve planların gelişimi ders çerçevesinde değerlendirme amacını taşımaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkiye’nin genel arazi kullanılınışını bilir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme.
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkiye tarımını etkileyen temel faktörleri açıklar, sorunlarını ve çözümlerini yorumlayabilir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiye’de başlıca sanayi kollarının gelişimini, dağılışını ve etkili faktörleri açıklayabilir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme.
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Osmanlı dönemi ekonomik yapısı ve Türkiye Cumhuriyeti ekonomisine geçiş; Türkiye Cumhuriyeti 1923-1932 dönemi (1. Liberal Dönem) ekonomik yapısı; 1933-1949 dönemi(Devletçilik Uygulamaları) ekonomik yapı; 1950-1960 dönemi (II.Liberal Dönem) ekonomik yapı; Planlı döneme geçiş; Plan kavramı, planlama çeşitleri, planlamanın gerekçeleri; Türkiye’de kalkınma planların nitelikleri ve ortak özellikleri; Türkiye’de planlı dönemlerde ekonomik yapı(1-8. Beş yıllık kalkınma Planları); 1980 sonrası ekonomik dönüşüm ve 24 Ocak kararlarının Türkiye ekonomik yapısı üzerindeki etkisi; 1990 sonrası dönemde ekonominin temel özellikleri (Yeni ekonomik düzene geçiş)
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türkiye’nin coğrafi konumu ve Türkiye ekonomisi Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
2 Türkiye’nin genel arazi kullanılışı. Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
3 Türkiye tarımını etkileyen faktörler Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
4 Tarla ürünleri, coğrafi esaslar ve dağılışı Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
5 Bahçe tarımı ve seracılık Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
6 Endüstri bitkileri, coğrafi esaslar ve dağılış Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
7 Türkiye’de hayvancılık Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de ormancılık Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
10 Madencilik ve Metalik madenler Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
11 Metalik olmayan Madenler Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
12 Enerji kaynakları Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
13 Türkiye sanayisi, geliş Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
14 Türkiye’de ulaşım sistemleri, geliĢimi ve dağılışı Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
15 Türkiye’nin GSMH’sı ve dış ticareti Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Tümertekin, E. ve Özgüç, N., 1999, Ekonomik Coğrafya. Çantay Kitabevi, İstanbul.
2 Doğanay, H., 1998,Türkiye Ekonomik Coğrafyası. Çizgi Kitabevi, Konya
3 Karabağ ve Şahin, 2003, Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. Gündüz Eğt. Yay., Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 5 25
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 144