|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | COĞRAFYA | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders Türkiye’nin ekonomik yapısını anlama ve 1923’ten bugüne Türkiye’de uygulanan ekonomi politikalarını, ekonominin gelişimi, sektörel yapı ve planların gelişimi ders çerçevesinde değerlendirme amacını taşımaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türkiye’nin genel arazi kullanılınışını bilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkiye tarımını etkileyen temel faktörleri açıklar, sorunlarını ve çözümlerini yorumlayabilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Türkiye’de başlıca sanayi kollarının gelişimini, dağılışını ve etkili faktörleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Osmanlı dönemi ekonomik yapısı ve Türkiye Cumhuriyeti ekonomisine geçiş; Türkiye Cumhuriyeti 1923-1932 dönemi (1. Liberal Dönem) ekonomik yapısı; 1933-1949 dönemi(Devletçilik Uygulamaları) ekonomik yapı; 1950-1960 dönemi (II.Liberal Dönem) ekonomik yapı; Planlı döneme geçiş; Plan kavramı, planlama çeşitleri, planlamanın gerekçeleri; Türkiye’de kalkınma planların nitelikleri ve ortak özellikleri; Türkiye’de planlı dönemlerde ekonomik yapı(1-8. Beş yıllık kalkınma Planları); 1980 sonrası ekonomik dönüşüm ve 24 Ocak kararlarının Türkiye ekonomik yapısı üzerindeki etkisi; 1990 sonrası dönemde ekonominin temel özellikleri (Yeni ekonomik düzene geçiş) | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Türkiye’nin coğrafi konumu ve Türkiye ekonomisi | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 2 | Türkiye’nin genel arazi kullanılışı. | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 3 | Türkiye tarımını etkileyen faktörler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 4 | Tarla ürünleri, coğrafi esaslar ve dağılışı | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 5 | Bahçe tarımı ve seracılık | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 6 | Endüstri bitkileri, coğrafi esaslar ve dağılış | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 7 | Türkiye’de hayvancılık | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türkiye’de ormancılık | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 10 | Madencilik ve Metalik madenler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 11 | Metalik olmayan Madenler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 12 | Enerji kaynakları | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 13 | Türkiye sanayisi, geliş | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 14 | Türkiye’de ulaşım sistemleri, geliĢimi ve dağılışı | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 15 | Türkiye’nin GSMH’sı ve dış ticareti | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Tümertekin, E. ve Özgüç, N., 1999, Ekonomik Coğrafya. Çantay Kitabevi, İstanbul. | |
| 2 | Doğanay, H., 1998,Türkiye Ekonomik Coğrafyası. Çizgi Kitabevi, Konya | |
| 3 | Karabağ ve Şahin, 2003, Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. Gündüz Eğt. Yay., Ankara | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 5 | 25 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 144 | ||