|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin; Göç ve göçe ilişkin uluslararası göç, mülteciler, diaspora, emekli göçü, beyin göçü gibi nedenleri ve süreçlerine bağlı olarak farklılaşan güncel konular hakkında bilgilenmeleridir. Göç araştırmalarındaki çok disiplinliliğin gerekçelerini ve yararlılığının kavranması ve coğrafyanın göç araştırmalarına yaklaşımını anlamaları da ayrıca önemlidir. Son olarak, uluslararası boyutta göç hareketlerinin nedenleri, türleri, izlenilen yollar ve sonuçları konusunda bilgi sahibi olmaları, küreselleşme ile birlikte değişen göç eğilimleri ve türleri konusunda değerlendirmeler bilgilenmeleri ve böylelikle ülkelerin değişen nüfus ve göç stratejileri hakkında analizler yapıp çıkarımlarda bulunabilmeleri hedeflenmiştir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Göç ve göçe ilişkin gelişen değişen kavramlar hakkında bilgilenme ve göç araştırmalarının gündemdeki yeni konuları ve izlenilen yöntemler konusunda bilgi sahibi olma |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Değişen göç dinamikleri ve küreselleşme arasındaki ilişkiyi dünyadan örneklerle kurabilme |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dünyada nüfus artışı ve dağılışının yol açtığı sorunlar konusunda doğal kaynaklar, uluslar arası siyaset ve demografi boyutu ile ilişkisel analizler yapabilme |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Göçün tanımı, nedenleri ve değişen göç dinamikleri * Göçün haritalanması * Küreselleşme- Göç ilişkisi * Sosyo-mekansal boyutu ile Dünya’da değişen göç türleri ve değişen göç dinamikleri * Uluslar arası yasadışı göçler ve mülteci sorunu * Göç kuramları bağlamında Uluslararası Emek Göçü * Uluslararası Emekli Göçü- Beyin Göçü, çevre mültecileri vb. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Göç ve göçe ilişkin kavramların tanımlanması ile göç araştırmalarında güncel konuları ile göç araştırmalarında coğrafi yaklaşımın açıklanması | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Göç nedir? Göçün nedenleri ve coğrafi temelleri… Göçün Türleri ve türü tayin eden faktörler, göçün kaynağı, göçün mesafe-maliyet ilişkileri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Göçün uluslararası boyutu- Uluslararası göçler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Uluslararası göç tartışmaları ve göç kuramları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Dünya’da büyük göçler : nedenleri ve sonuçları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Küreselleşme ve Dünyada değişen göç dinamikleri Anlatım | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Göçün ekonomisi ve stratejisi – BM Göç Raporundan | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Göçün sosyo-ekonomik ve kültürel boyutu | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Uluslararası Emek Göçü –İşçi göçleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Göç literatüründe göçmen, mülteci, sığınmacı, diaspora | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Uluslararası göç ve mülteci sorunu- BMMYK Görevleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Uluslararası göç, Mültecilik ve Kadın | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Küresel İklim Değişimi Göçleri- Çevre mültecileri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Uluslararası tatil ve emekli göçleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | PRESTON H. S.- HEUVELINE P.- GUILLOT M, 2001, Demography-Mesasuring and Modelling Population Processes, Blackwell Publ., London | |
2 | TÜMERTEKİN E.- ÖZGÜÇ N., 1998, Beşeri Coğrafya –İnsan Kültür- Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul | |
3 | TOKSÖZ Gülay, 2007, Uluslararası Emek Göçü, Bilgi Üniv. Yayınları, İstanbul | |
4 | MUTLUER Mustafa, 2001, Uluslararası Göçler ve Türkiye, Çantay Kitabevi, İstanbul | |
5 | GÜRTAN Kenan, 1969, Demografik Analiz Yöntemleri, İ.Ü. Yay. 1479, İstanbul | |
6 | MENDENHALL - OTT.,1990, Understanding Statistics, PS-KENT Publ., Boston. ÖZGÜR Murat, 2004, Nüfus Coğrafyası, Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 3 | 9 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 3 | 9 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 112 |