|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin; yerkürenin oluşumundan bugüne iklimin nasıl ve neden değiştiğini anlayabilmesi ve geçmiş iklimin yapılandırılmasında kullanılan modern yöntemlerden haberdar olmasıdır |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Paleoiklim kayıtları ve tarihlendirme yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | eolojik geçmişteki iklim değişmeleri ile ilgili temel kavramları bilebilir |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Küresel iklim sisteminde görülen değişimlerle ilişkili olarak iklim elemanlarında görülen değişiklik ve değişkenlikleri kavrayabilir |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yerbilimlerinin genel prensibiyle iklim değişmelerine yol açan zorlamalar ve geri besleme mekanizmalarını ele alınmakta, iklim değişmelerinin gidişi, genliği ve süresi gibi kavramlar üzerinde durulmakta ve jeolojik ve tarihi çağlar boyunca görülen iklim değişmeleri konusunda bilgi verilmektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
2 | İklim değişmelerine yol açan doğal nedenler (iklim zorlamaları) ve geri besleme mekanizmaları | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
3 | Güneş Etkinliğindeki Değişmeler | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
4 | Yörüngesel Değişmeler (Dünya yörünge elipsinin dışmerkezliliğinde görülen değişmeler,Dünyanın dönme eksenine olan eğikliğindeki değişim, Presesyon) | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
5 | Levha Tektoniği Sonucu Kıtaların Yer Değiştirmesi ve Orojenezin iklim değişmelerine etkisi | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
6 | Atmosferin bileşimindeki değişmeler (Volkanik patlamaların iklim koşulları üzerine etkileri) | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
7 | İklim kayıtları: dolaylı ve meteorolojik kayıtlar | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kuaterner öncesi iklimler. Buzul çağları (Huron Kartopu Dünya, And-Sahra, Karoo buzul çağları) | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
10 | Kuaterner iklimleri: Younger Dryas, Holosen Maksimumu | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
11 | Kuaterner iklimleri: Buzul-buzularası çağlar döngüsü | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
12 | Geç Holosen iklim değişmeleri: Küçük Buzul Çağı | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
13 | Geç Holosen iklim değişmeleri: Sıcak Ortaçağ | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
14 | 20. Yüzyıl: Kuvvetlenen sera etkisi ve buna bağlı iklim değişmeleri | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
15 | Küresel sıcaklık artışı, yağışta ve diğer iklim elemanlarında gözlenen değişmeler değişmeleri | Anlatma ve Tartışma, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Alverson K.D., Bradley R.S. and Pedersen T.F. (eds.) 2003. Paleoclimate, Global Change and the Future. The IGBP Series, Springer-Verlag, New York | |
2 | Barry R.G. and Chorley R. J. 1998. Atmosphere, Weather and Climate (7th edn), Routledge, London. | |
3 | Bell M. and Walker M.J.C. 2005. Late Quaternary Environmental Change: Physical and Human Perspectives, (2nd edition). Pearson/Prentice Hall | |
4 | Burroughs W.J. 2007. Climate Change: A Multidisciplinary Approach, (2nd edition). Cambridge University Press | |
5 | rlat E. 2009. İklim Sistemi ve İklim Değişmeleri. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 155, İzmir | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 6 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 6 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 140 |