Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 412 - COĞRAFYA

Kodu: COG 412 Adı: TÜRKİYE'DE ÇEVRE SORUNLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin; Türkiye hızla büyüyen şehirleri ve yeni sanayi bölgeleriyle, sanayileşmiş ve gelişmekte olan dünyanın kavşağında bulunmaktadır. Bu konumu çeşitli çevre problemlerini de beraberinde getirmektedir. Bu derste öğrenciler kökenleri ve etkileriyle Türkiye’deki çevre sorunlarını öğreneceklerdir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çevre, ekosistem, doğal denge, kirlilik ve degredasyona ilişkin kavramlar ile çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafi yaklaşım arasındaki ilişkiyi kavrayabilme PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 evre bileşenlerini (toprak, bitki örtüsü, topgrafya, jeomorfolojik özellikler, beşeri çevre vb) güçlü ve zayıf yanları ile birlikte değerlendirebilme PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Nüfus artışı-kalkınma-çevre bileşenleri arasındaki karşılıklı ve karmaşık ilişkileri kavrayabilme yorumlayabilme PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çevresel verilerden hareketle coğrafi çevre değerlendirmeleri yapabilme ve çevre sorunlarının çözümünde yerel ve bölgesel alternatif çözümler önerebilme PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tanımlar ve kavramlar : Çevre, Ekoloji, Ekosistem; Kirlilik kaynakları ve etkili coğrafi faktörler; Türkiye’de hava kirliliği ve hava kalitesi; Türkiye’de su kalitesi ve kirliliği; Türkiye’de toprak kirliliği ve toprak sorunları; Türkiye’de nükleer kirlilik; AB- Türkiye Çevre Politikaları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Çevre, ekosistem, doğal denge, kirlilik ve degredasyona ilişkin kavramlarının tanımlanması ve çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafya ilişkisi konularında bilgi verilmesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Çevre, ekosistem, insan ekolojisi-coğrafya ilişkisi, ekosistemin birimleri ve sürdürülebilirlik açısından önemi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
3 Kirlilik-Degredasyon kavramları, Kirlilik kaynakları ve etkili coğrafi faktörler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Hava kalitesinin bozulması ve hava kirliliği : hazırlayan süreçler, alınması gereken önlemler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Su ortamlarının tanımı, Su kalitesi ve su kirliliği : etkili coğrafi faktörler, sorunlar, çözümler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Toprak Kirliliği, arazi degredasyonu : etkili coğrafi faktörler, sorunlar, çözümler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Türkiye’de Başlıca Toprak Sorunları ve nedenleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Erozyon : tanımı, türleri, oluşum süreçleri, coğrafi faktörler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Amaç dışı arazi kullanımı : nedenler, sorunlar, çözümler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Doğal kaynak kullanımı- Enerji Üretim Süreçleri ve Çevre Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Dünya’da ve Türkiye’de Nükleer Kirlenme Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Dünyada ve Türkiye’de Doğa Korumacı Çalışmalar ve Bütünleşik Çevre Yönetimi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Karşılaştırmalı AB ve Türkiye Çevre Politikaları -Uygulamalar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Genel Değerlendirme Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ERİNÇ S, 1986, Arazi Kullanımı ve Degredasyon Faliyetleri, İ.Ü. yay., İstanbul
2 ISHER James (Ed.), 1992, Geography and Development –A World Regional Approach, Macmillan Publ.
3 PEL Necmettin, 1992, Doğa Çevre Ekoloji ve İnsanlığın Ekolojik Sorunları, Altın Kitaplar Yay., İstanbu
4 KELEŞ R.- HAMAMCI C., 1998, Çevrebilim, İmge Kitabevi, Ankara
5 KELEŞ R.- HAMAMCI C., 1998, Çevrebilim, İmge Kitabevi, Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 6 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 6 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140