|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET UYSAL (ahmetuysal@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin; Türkiye hızla büyüyen şehirleri ve yeni sanayi bölgeleriyle, sanayileşmiş ve gelişmekte olan dünyanın kavşağında bulunmaktadır. Bu konumu çeşitli çevre problemlerini de beraberinde getirmektedir. Bu derste öğrenciler kökenleri ve etkileriyle Türkiye’deki çevre sorunlarını öğreneceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çevre, ekosistem, doğal denge, kirlilik ve degredasyona ilişkin kavramlar ile çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafi yaklaşım arasındaki ilişkiyi kavrayabilme |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | evre bileşenlerini (toprak, bitki örtüsü, topgrafya, jeomorfolojik özellikler, beşeri çevre vb) güçlü ve zayıf yanları ile birlikte değerlendirebilme |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Nüfus artışı-kalkınma-çevre bileşenleri arasındaki karşılıklı ve karmaşık ilişkileri kavrayabilme yorumlayabilme |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Çevresel verilerden hareketle coğrafi çevre değerlendirmeleri yapabilme ve çevre sorunlarının çözümünde yerel ve bölgesel alternatif çözümler önerebilme |
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tanımlar ve kavramlar : Çevre, Ekoloji, Ekosistem; Kirlilik kaynakları ve etkili coğrafi faktörler; Türkiye’de hava kirliliği ve hava kalitesi; Türkiye’de su kalitesi ve kirliliği; Türkiye’de toprak kirliliği ve toprak sorunları; Türkiye’de nükleer kirlilik; AB- Türkiye Çevre Politikaları | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Çevre, ekosistem, doğal denge, kirlilik ve degredasyona ilişkin kavramlarının tanımlanması ve çevre araştırmalarında kullanılan yöntemler ve coğrafya ilişkisi konularında bilgi verilmesi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Çevre, ekosistem, insan ekolojisi-coğrafya ilişkisi, ekosistemin birimleri ve sürdürülebilirlik açısından önemi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Kirlilik-Degredasyon kavramları, Kirlilik kaynakları ve etkili coğrafi faktörler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Hava kalitesinin bozulması ve hava kirliliği : hazırlayan süreçler, alınması gereken önlemler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Su ortamlarının tanımı, Su kalitesi ve su kirliliği : etkili coğrafi faktörler, sorunlar, çözümler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Toprak Kirliliği, arazi degredasyonu : etkili coğrafi faktörler, sorunlar, çözümler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Türkiye’de Başlıca Toprak Sorunları ve nedenleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Erozyon : tanımı, türleri, oluşum süreçleri, coğrafi faktörler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Amaç dışı arazi kullanımı : nedenler, sorunlar, çözümler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Doğal kaynak kullanımı- Enerji Üretim Süreçleri ve Çevre | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Dünya’da ve Türkiye’de Nükleer Kirlenme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Dünyada ve Türkiye’de Doğa Korumacı Çalışmalar ve Bütünleşik Çevre Yönetimi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Karşılaştırmalı AB ve Türkiye Çevre Politikaları -Uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ERİNÇ S, 1986, Arazi Kullanımı ve Degredasyon Faliyetleri, İ.Ü. yay., İstanbul | |
2 | ISHER James (Ed.), 1992, Geography and Development –A World Regional Approach, Macmillan Publ. | |
3 | PEL Necmettin, 1992, Doğa Çevre Ekoloji ve İnsanlığın Ekolojik Sorunları, Altın Kitaplar Yay., İstanbu | |
4 | KELEŞ R.- HAMAMCI C., 1998, Çevrebilim, İmge Kitabevi, Ankara | |
5 | KELEŞ R.- HAMAMCI C., 1998, Çevrebilim, İmge Kitabevi, Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 6 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 6 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 140 |