Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / PM-206 - PEYZAJ MİMARLIĞI

Kodu: PM-206 Adı: PEYZAJ EKOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PEYZAJ MİMARLIĞI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ASLIHAN TIRNAKÇI (aslihanerdogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ASLIHAN TIRNAKÇI,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; ekoloji, peyzaj ekolojisi, ekosistem, habitat, ekolojik ağlar gibi temel kavramları, peyzaj ekolojisinin içeriği ve çalışma alanları, ekolojik faktörleri oluşturan; klimatik, toprak, reliyef, biyotik faktörlerin tanımı, önemi ve peyzajdaki işlevleri, insan etkisinden kaynaklanan zararlı ekolojik faktörler ve bunların peyzaj üzerindeki baskıları kapsamında: hava, su, toprak, radyasyon, ışık kirliliği, gürültü kirliliği tanımları hakkında bilgi vermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ekoloji ile ilgili temel kavramları bilir PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Ekoloji bilimini diğer mesleklerle ve peyzaj mimarlığı ile ilişkilendirebilir PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Ekolojinin temel yaklaşımlarını günlük hayata aktarabilir. PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Ekolojik faktörleri ve ekosistem kavramını bilir. PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Çevre sorunlarına daha bilimsel bir yaklaşım getirebilir. PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme
PÇ-5 Doğal ve kültürel peyzajlara ilişkin verileri elde etme, analiz etme, değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilme
PÇ-6 Ulusal ve uluslar arası ölçekteki çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olabilme, duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel ekolojik kavramlar, çevre, doğa, peyzaj, ekolojik faktörler, ekoloji biliminin çalışma alanları, sistem, doğal ve yapay sistem ekosistem kavramları, ekosistem ögeleri. Peyzaj ekolojisi içerisinde yer alan bir veya birden çok farklı ekosistemin tespit edilebilmesi. Ekosistem öğeleri (üretici, tüketici, ayrıştırıcılar) inorganik ve organik maddeler ile fiziksel ve kimyasal çevre.. Ekosistemlerin geçişlerini, peyzajı oluşturan faktörlerdeki geçiş ve değişimlerin takip edilebilmesi ile farklı ekosistemlerin ayrıt edilebilmesi. Peyzaj mozaiği içerisinde yer alan peyzaj yama ve koridorlarının örneklerle tanıtılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı, amacı ve içeriği ile ilgili bilgiler, kaynak tanıtımı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ekoloji biliminin kapsamı ve diğer mesleklerle ilişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Çevre doğa ve peyzaj kavramlarının tanımı birbirleriyle ilişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ekolojinin peyzaj mimarlığı ile ilişkisi, Peyzaj mimarlığı açısından ekolojinin temel kavramları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Peyzaj mimarlığı açısından ekolojinin temel kavramlarına devam Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ekolojik faktörlerin tanımı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ekolojik faktörler devamı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Sistem, doğal ve yapay sistem kavramları ve sistem ögelerinin önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ekosistem kavramı, ekosistem ögeleri ve görevleri. Örnek ekosistem ilişki şemaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ekosistem ögeleri ve görevleri. Örnek ekosistem ilişki şemaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ekosistem ögeleri ve görevleri. Örnek ekosistem ilişki şemaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ekosistemde madde ve enerji döngüsü Ders notundaki ilgili konular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrenci sunumları ve tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci sunumları ve tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çepel, N.; 1994.Peyzaj Ekolojisi, İ.Ü. Basımevi, İstanbul.
2 Bastin, O., 2001, Landscape Ecology, Kluwer Academic Publishers, Hollanda.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Çepel, N.; 1994.Peyzaj Ekolojisi, İ.Ü. Basımevi, İstanbul.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 2 70

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 2 14 28
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 20 1 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 20 1 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 99