|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ESRA ÖZHANCI (eozhanci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; tıbbi ve aromatik bitkilerin Dünya ve Türkiye’de önemini kavramak, Dünya ve Türkiye ticaretinde yerini ortaya koymak, bu gruba giren bitkileri tanıtmak, genel yetiştirme tekniklerini öğretmek, özellikle Türkiye için ekonomik önemi olan tıbbi ve aromatik bitkilerin tanıtılması ve kültürünün öğretilmesi olarak tanımlanabilir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tıbbi bitkilerin morfolojik özellikleri ile genel yetiştirme ilkelerini algılayabilme ve uygulamada değerlendirebilme |
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tarla bitkileri yetiştiriciliğine göre tıbbi bitki yetiştiriciliğindeki farklılıkları öğrenebilme |
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Üreticilere tıbbi ve aromatik bitki türlerinin önerilmesinde materyal temini, üretim süreci, pazarlama konularında bilgi verebilme |
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Üretim desenine yeni bitki kazandırmaya yönelik bazı bitki türlerinin üretim ve değerlendirme süreçlerini öğrenme yeteneği kazanacaklardır. |
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-10 Doğal ve kültürel çevrenin korunması için çevre ve doğa koruma konularında sürdürülebilirlik temelinde akılcı ve uygulanabilir çözümler üretebilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tıbbi bitkilerin önemi, sınıflandırılması, ekonomisi, ekolojik istekleri, kültürü, hasat sonrası işlemleri, droglar, sekonder metabolitler ve önemi, etkili maddelerin varyabilitesi, uçucu yağlar, özellikleri, elde edilmesi ve droglarda kalitenin belirlenmesi, uçucu yağ içeren bitkilere giriş. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, İşleyiş yöntemi ve gerekleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Tıbbi bitkilerin tarihi gelişimi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Tıbbi bitkilerde endemizm | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Hafta 4 Tıbbi bitkilerin sınıflandırılması ve kullanım alanları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Tıbbi bitkilerin ekonomik önemi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Tıbbi bitkilerin ekolojik istekleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Tıbbi bitkilerin kurutulması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tıbbi bitkilerin kurutulması, sterilizasyonu ve depolanması, droglar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Sekonder metabolitler ve önemi, | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | Tıbbi bitkilerdeki etkili maddelerin varyabilitesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Uçucu yağlar, özellikleri, elde edilmesi ve droglarda kalitenin belirlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Apiaceae Familyasına dahil bazı bitkilerin önemi, bitkisel özellikleri, yetiştirme teknikleri ve kullanım alanları (Pimpinella anisum, Coriandrum sativum, Carum carvi) | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Apiaceae, Asteraceae ve Ranunculaceae Familyasına dahil bazı bitkilerin önemi, bitkisel özellikleri, yetiştirme teknikleri ve kullanım alanları (Foeniculum vulgare, Pyrethrum cinerariaefolium, Nigella sativa | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Lamiaceae Familyasına dahil bazı bitkilerin önemi, bitkisel özellikleri, yetiştirme teknikleri ve kullanım alanları (Lavandula officinalis, Origanum onites, Mentha piperita) | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ceylan, A., 1995. Tıbbi bitkiler I , E.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 312 Ceylan, A., 1996. Tıbbi Bitkiler II, E.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 481 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ceylan, A., 1995. Tıbbi bitkiler I , E.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 312 |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 30 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 2 | 70 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 3 | 3 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 9 | 9 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 87 |