|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET ORHAN (ahmet.orhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin (CBS) tanım ve kavramlarının anlatılarak, her türlü konum ve sözel bilginin özel veritabanları yardımıyla yönetilmesi, analizi, sunulması ve peyzaj mimarlığı disiplinindeki uygulamalarının Arc/Info yazılımı ile öğretilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | CBS kavramını, bileşenlerini, veri yapılarını ve kullanım alanlarını öğrenecek |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Konumsal bilginin karar vermedeki önemini kavrayacak |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Konumsal veritabanını oluşturmayı ve yönetmeyi öğrenecek |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Analog formattaki haritaları sayısal formata dönüştürerek peyzaj planlamalarındaki kullanım imkanlarını öğrenecek |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Uygulama projeleri yaparak, peyzaj mimarlığı sektöründeki problemlerin aşılmasında CBS’nin katkısını öğrenecek |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Coğrafi Bilgi Sistemlerine (CBS) giriş. CBS’nin tanımı. CBS’nin ana fonksiyonları ve unsurları. CBS uygulamaları. CBS’nin Peyzaj Planlamada kullanımı. CBS’de veri. Konumsal veri. Raster ve vektör veri modelleri. Veritabanı yönetim Sistemleri. Veri girişi. Sayısallaştırma ve veritabanı kurma. Konumsal analiz. Konumsal sorgulamalar. Sayısal harita hazırlama. ArcGIS 9.2. yazılımının tanıtımı ve uygulama. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Coğrafi Bilgi Sistemlerine (CBS) giriş; CBS nedir? CBS’nin ana fonksiyonları ve unsurları | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
2 | CBS uygulamaları; CBS’nin ormancılık, kentsel ve peyzaj planlama vb. alanlarda kullanımı | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
3 | Veri toplama teknikleri ve CBS’de veri kalitesi; Konumsal Veri (grafik ve öznitelik ); Raster ve vektör veri modelleri | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
4 | CBS’de yazılım ve donanım sistemleri; Veritabanı yönetim sistemleri,ArcGIS 10.2.’ye giriş | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
5 | Veri Giriş Fonksiyonu ve uygulama | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
6 | Analog haritaların sayısallaştırılması, topoloji oluşturma ve veritabanı kurma | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
7 | Örnek bir alanın sayısallaştırılması ve veri tabanının kurulumu | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | CBS’de konumsal analiz, konumsal sorgulamalar, union, overlay, buffer ve yakınlık analizleri; Uygulama | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
10 | CBS’de veri görüntüleme, sonuçların sunumu ve harita çizimi, veri depolama birimleri | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
11 | Sayısal arazi modelleri ve 3 boyutlu analizler; CBS dönem projesinin verilmesi | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
12 | Raster verilerle coğrafi analizler; Şebeke analizleri ve uygulama | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
13 | Farklı formattaki çizim ve dosyaların ArcGIS ortamına aktarılması | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
14 | Laboratuar Uygulaması (Dönem projesi) | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
15 | CBS dönem projesinin teslimi ve Laboratuar Sınavı | Konu anlatım, soru-cevap, uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yomralıoğlu, T., 2000, Coğrafi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, 3.Baskı, s.480, Akademi Kitabevi, Trabzon | |
2 | ArcGIS software documents. http://www.esri.com | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
arc gis yazılımı, bilgisayar, kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 5 | 1 | 20 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 8 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 5 | 20 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 91 |