Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / PM-303 - PEYZAJ MİMARLIĞI

Kodu: PM-303 Adı: COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ Teorik+Uygulama: 1+1 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PEYZAJ MİMARLIĞI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET ORHAN (ahmet.orhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin (CBS) tanım ve kavramlarının anlatılarak, her türlü konum ve sözel bilginin özel veritabanları yardımıyla yönetilmesi, analizi, sunulması ve peyzaj mimarlığı disiplinindeki uygulamalarının Arc/Info yazılımı ile öğretilmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 CBS kavramını, bileşenlerini, veri yapılarını ve kullanım alanlarını öğrenecek PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme
PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Konumsal bilginin karar vermedeki önemini kavrayacak PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme
PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Konumsal veritabanını oluşturmayı ve yönetmeyi öğrenecek PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme
PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Analog formattaki haritaları sayısal formata dönüştürerek peyzaj planlamalarındaki kullanım imkanlarını öğrenecek PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme
PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Uygulama projeleri yaparak, peyzaj mimarlığı sektöründeki problemlerin aşılmasında CBS’nin katkısını öğrenecek PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-2 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme
PÇ-3 Bireysel, disiplin içinde ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme
PÇ-7 Bağımsız davranabilme, inisiyatif kullanma becerisine sahip olabilme
PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme
PÇ-13 Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanabilme
PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Coğrafi Bilgi Sistemlerine (CBS) giriş. CBS’nin tanımı. CBS’nin ana fonksiyonları ve unsurları. CBS uygulamaları. CBS’nin Peyzaj Planlamada kullanımı. CBS’de veri. Konumsal veri. Raster ve vektör veri modelleri. Veritabanı yönetim Sistemleri. Veri girişi. Sayısallaştırma ve veritabanı kurma. Konumsal analiz. Konumsal sorgulamalar. Sayısal harita hazırlama. ArcGIS 9.2. yazılımının tanıtımı ve uygulama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Coğrafi Bilgi Sistemlerine (CBS) giriş; CBS nedir? CBS’nin ana fonksiyonları ve unsurları Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
2 CBS uygulamaları; CBS’nin ormancılık, kentsel ve peyzaj planlama vb. alanlarda kullanımı Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
3 Veri toplama teknikleri ve CBS’de veri kalitesi; Konumsal Veri (grafik ve öznitelik ); Raster ve vektör veri modelleri Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
4 CBS’de yazılım ve donanım sistemleri; Veritabanı yönetim sistemleri,ArcGIS 10.2.’ye giriş Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
5 Veri Giriş Fonksiyonu ve uygulama Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
6 Analog haritaların sayısallaştırılması, topoloji oluşturma ve veritabanı kurma Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
7 Örnek bir alanın sayısallaştırılması ve veri tabanının kurulumu Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
8 Ara Sınav
9 CBS’de konumsal analiz, konumsal sorgulamalar, union, overlay, buffer ve yakınlık analizleri; Uygulama Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
10 CBS’de veri görüntüleme, sonuçların sunumu ve harita çizimi, veri depolama birimleri Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
11 Sayısal arazi modelleri ve 3 boyutlu analizler; CBS dönem projesinin verilmesi Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
12 Raster verilerle coğrafi analizler; Şebeke analizleri ve uygulama Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
13 Farklı formattaki çizim ve dosyaların ArcGIS ortamına aktarılması Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
14 Laboratuar Uygulaması (Dönem projesi) Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
15 CBS dönem projesinin teslimi ve Laboratuar Sınavı Konu anlatım, soru-cevap, uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yomralıoğlu, T., 2000, Coğrafi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, 3.Baskı, s.480, Akademi Kitabevi, Trabzon
2 ArcGIS software documents. http://www.esri.com
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
arc gis yazılımı, bilgisayar, kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 5 1 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 5 20
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 91