Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK 262 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK 262 Adı: ERKEN DÖNEM MEZOPOTAMYA KÜLTÜRÜ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TAYFUN CAYMAZ (tayfuncaymaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Mezopotamya ve yakın çevresinde MÖ 6-4.binyıllarda yaşamış uygarlıkların varlığını, gelişimini daha iyi anlamak ve öğrencilerin, bu uygarlıkların oluşturdukları tarihsel çerçeveye hakim olmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Mezopotamya’da MÖ 6-4. binyıllarda yaşayan uygarlıklar hakkında bilgi edinir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mezopotamya’da MÖ 6-4. binyıllarda yaşayan uygarlıkların tarihsel gelişime katkılarının önemini kavrar. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bu uygarlıkların oluşturdukları kültürleri ve etkilerini öğrenir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Mezopotamya Arkeolojisini tarihsel bir perspektif ile yorumlamanın önemini kavrar. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Mezopotamya’da MÖ 6-4. binyıllarda yaşayan uygarlıkların tarihsel gelişimi, savaşları, kültürel mirasları, dinleri, yaşam tarzları hakkında bilgiler vererek, bu bilgileri arkeolojik veriler ile bütünleştirilmesidir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Mezopotamya’da MÖ 6-4. binyıllardaki kültürel gelişimin ana hatları ve kapsamı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
2 Halaf Kültürü yerleşim ve mimari özellikleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
3 Halaf Kültürü çanak-çömlek ve diğer buluntular Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
4 Halaf Kültürü sosyo-ekonomik yapı ve süreç içindeki yeri ve rolü Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
5 Ubaid Kültürü yerleşim ve mimari özellikleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
6 Ubaid Kültürü çanak-çömlek ve diğer buluntular Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
7 Ubaid Kültürü sosyo-ekonomik yapı ve süreç içindeki yeri ve rolü Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
8 Ara Sınav
9 Uruk Kültürü yerleşim ve mimari özellikleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
10 Uruk Dönemi yerleşim ve mimari özellikleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
11 Uruk Dönemi çanak-çömlek kültürü Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
12 Uruk Dönemi materyal kültürü Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
13 Uruk Kültürü sosyo-ekonomik yapısı ve süreç içindeki yeri ve önemi Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
14 Mezopotamya MÖ 6-4.binyıllardaki kültürel gelişmelerin çevre bölgelere etkileri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
15 Sümer Uygarlığı’nı yaratan gelişmelere genel bakış ve değerlendirme Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Linda Armstrong, Ancient Mesopotamia.
2 Michael Roaf, Mezopotamya ve Eski Yakın Doğu, İletişim Yayınları
3 Guillarme Algaze, The Uruk World System.
4 S.Lloyd, The Archaeology of Mesopotamia, London
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 5 4 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0 0
0 0
Toplam İş Yükü 134