|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | TAYFUN CAYMAZ (tayfuncaymaz(emekli)@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı Mezopotamya ve yakın çevresinde MÖ 5-4.binyıllarda yaşamış uygarlıkların varlığını, gelişimini daha iyi anlamak ve öğrencilerin, bu uygarlıkların oluşturdukları tarihsel çerçeveye hakim olmalarını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Mezopotamya’da MÖ 6-4. binyıllarda yaşayan uygarlıklar hakkında bilgi edinir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Mezopotamya’da MÖ 6-4. binyıllarda yaşayan uygarlıkların tarihsel gelişime katkılarının önemini kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Bu uygarlıkların oluşturdukları kültürleri ve etkilerini öğrenir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Mezopotamya Arkeolojisini tarihsel bir perspektif ile yorumlamanın önemini kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Mezopotamya’da MÖ 5-4. binyıllarda yaşayan uygarlıkların tarihsel gelişimi, kültürel mirasları, dinleri, yaşam tarzları hakkında bilgiler vererek, bu bilgilerin arkeolojik veriler ile bütünleştirilmesidir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Halaf kültürü. Tholos tipi karakteristik mimari. Zengin boya bezemeli keramik. | Konu Anlatımı ve Görsel (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) sunum. |
| 2 | Ubaid kültürü. Güney Mezopotamya'dan kuzeye kültürel yayılım. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 3 | Uruk kültürünün genenl hatları. Kentleşme, devlet oluşumu.Uruk Dünya Sistemi. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 4 | Geç Uruk dönemi anıtsal yapıları. Eanna kutsal alanı. Erken tapınaklar. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 5 | Geç Uruk dönemi anıtsal yapıları. Eanna kutsal alanı. Tapınaklar, idari ve kamusal yapılar. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 6 | Uruk anıtsal yapılar. Anu kutsal alanı. Beyaz Tapınak. Tell Uqair'de Boyalı Tapınak. Tell Brak'da Göz Tapınağı. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 7 | Uruk anıtsal yapılar. Beyaz Tapınak ve Zigguratlar. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Uruk sistemi. Koloniler ve ilişkili yerleşimler: Habuba Kabira, Susa. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 10 | Uruk sistemi ve ilişkili yerleşimler: Tepe Gawra, Hacı nebi, Arslantepe. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 11 | Geç Uruk dönemi tasvirli eserleri: Uruk Vazosu, taş kült kapları, heykeller, silindir mühür tasvirleri. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 12 | Geç Uruk dönemi tasvirli eserleri: İnanna'nın kutsal teknesi, Jebel el Arak bıçağı, Blau sınır taşları. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 13 | Yazının ortaya çıkması. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 14 | Yazının gelişimi. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 15 | Jemdet Nasr dönemi ve Erken Sülaleler dönemine geçiş. | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Michael Roaf, (1996), Mezopotamya ve Eski Yakındoğu, İletişim Yayınları, İstanbul. | |
| 2 | Jane R.Mcintosh, (2005), Ancient Mesopotamia, ABC.CLIO, Santa Barbara California. | |
| 3 | H.Frankfort, (1955), Stratified Cylinder Seals from the Diyala Region, The University of Chicago Press, Chicago. | |
| 4 | J.N.Postgate, (2002), Artefacts of Complexity. Tracking the Uruk in the Near East, Aris and Philips Ltd. Wilthshire. | |
| 5 | Roger Mathews, (2002), Secrets of the Dark Mound. Jemdet nasr 1926-1928, Aris and Philips Ltd,. Wiltshire. | |
| 6 | Ernst Mackay, (1931), Report on Excavations at Jemdet nasr, Iraq, Field museum Press, Chicago. | |
| 7 | Prudence O.Harper, Joan Aruz, Françoise Tallon (Eds), (1993), The Royal City of Susa,The Metropolitan Museum of Art, New York. | |
| 8 | Max von Oppenheim, (1931), Tell Halaf,Robert Mac le base and co. ltd, University press, Glasgow. | |
| 9 | M.E.L. Mallowan,and J.Cruikshank Rose, (1935), Prehistoric Assyria The Excavations at Tall Arpachiyah 1933, Oxford University Press, London. | |
| 10 | Guillermo Algaze, (1993), The Uruk World System, University of Chicago Press, Chicago and London. | |
| 11 | Rainer M.Czichon and Uwe Sievertsen, (1993), "Aspects of Space and compositions in the relief representations of the gebel el-Arak knife handle", Archeo-Nil, Mai, 49-55. | |
| 12 | Masnfred Krebernik, /2019), "Towards the Dechif-phering of the Bllau Monuments: Some new readings and perspectives", J.Renn and M.Schemmel (Eds.), Culture and Cognition. Essay in honor of Peter Damerow. | |
| 13 | Johannes Friedrick, (2000), Kayıp Yazılar ve Diller, Recai Tekoğlu (Çev.), Arkeoloji ve Sanat yayınları, Kannat basımevi, ;stanbul. | |
| 14 | Sevgi Şeker ve Fatma Şeker, (2019), "Tokenlerden çivi yazılı tabletlere. Yazının icadında muhasebenin işlevi", Accounting and Financial History Journal, 16, 86-110. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 5 | 4 | 20 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | 0 | ||
| 0 | 0 | ||
| Toplam İş Yükü | 134 | ||