|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HANDAN YILDIZHAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Anadolu, M.Ö. 6. yüzyılın ortasından itibaren yaklaşık 200 yıl boyunca Pers egemenliği alında yaşamıştır. Derste, Pers -Yunan ilişkileri, İonya ihtilal ve Büyük Satrap ayaklanması gibi önemli tarihi olayların neden ve sonuçları, satraplık organizasyonu ve Anadolu satraplıkları ve Anadolu sanatı üzerindeki etkilerinin anlatılması amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Persler ile Yunanlıları karşı karşıya getiren nedenleri ve sıcak temasın getirdiği tarihi süreçleri değerlendirebilme ve Akhaemenid İmparatorluğunda Yunanlıların yeri ve konumunu tartışabilme. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Akhaemenid sanatın Yunan sanatına olan etkisini değerlendip tartışabilme. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Anadolu Pers etkili eserler üzerindeki ikonografiyi değerlendirebilme. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Anadolu’da ele geçen, heykeltıraşlık, seramik, mimari ve küçük buluntu eserler üzerindeki Persli unsurları belirleyebilme |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tüm arkaik dönem boyunca, Tyranlar tarafından yönetilen Batı Anadolu kentleri aktif olarak yer aldıkları ticari faaliyetler sayesinde, bilim felsefe ve sanat alanlarında “Ionia’nın Altın Çağı” adlandırılan dönemdeki gelişmeler kendini her alanda hissettirmeye başlamıştır. Lydia krallarının olumlu politikaları sonucunda Batı Anadolu’daki Hellen kentleri gelişlerini M.Ö 6. yüzyıl’ın ortasına kadar devam ettirmişlerdir. Pers kralı Kyros’un Lydia krallığına son vermesinden itibaren, Anadolu yaklaşık 200 yüzyıl boyunca Pers egemenliği altında yaşamıştır. Anadolu Tarihi ve arkeolojisinin önemli bir evresini oluşturan bu dönemin Pers-Yunan-Anadolu ilişkileri, Ionia İhtilalı, Büyük Satrap Ayaklanması gibi benzeri önemli tarihsel olayların neden ve sonuçları çerçevesinde Arkaik ve Klasik dönemde Anadolu’daki siyasi, ekonomik ve sanatsal yaşamın incelenmesi amaçlanmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Batı Anadolu Yunan Kentlerinin Demokrasi mücadelesi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
2 | Pers hakimiyeti altındaki Batı Anadolu’da ekonomik ve sanatsal yaşam | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
3 | Yunanlılar ve Persler arasındaki kültürel etkileşim | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
4 | Pers hakimiyeti altında Troas Bölgesi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
5 | Pers hakimiyeti altında Aiolis Bölgesi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
6 | Pers hakimiyeti altında Ionia | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
7 | Pers Hakimiyeti altında Karia Bölgesi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Pers Hakimiyeti altında Lykia Bölgesi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
10 | Pers Hakimiyeti altında Kilikia Bölgesi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
11 | Anadolu-Pers etkili Mimari eserlerin değerlendirilmesi; Anadolu Pers etkili Tümülüsler; Lydia ve Daskyleion Tümülüsleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
12 | Anadolu-Pers etkili Mimari eserlerin değerlendirilmesi; Foça Taşkule,Sardis pyramid Mezar, Belevi, gümüşkesen ve Halikarnasos maouseleumları | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
13 | Akahemenid imparatorluğunda metal kullanımı ve Yunan dünyasına etkileri; imitasyon, adaptasyon, derivasyon Akhaemenid Phialeler | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
14 | Batı Anadolu’da bulunmuş olan Pers etkili küçük buluntular; Mühürler, altın objeler, taş kaplar | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
15 | Genel tartışma | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | M.C., Athens and Persia in the fifth century BC, 1997. | |
2 | Wiesehöfer, J., Ancient Persia, 1996. | |
3 | Razmjou, S., Religion and Burial Customs, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 150-180. | |
4 | Tuplin C., The Limits of Persianization, Some Reflections on Cultural Links in the Presian Empire, Cultural Identity in the Ancient Mediterranean, Ed. E.S. Gruen, 2011, 150-182 | |
5 | Boardman, J., Persia and the West, 2000 | |
6 | Curtis, J., The Palace, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 50-103 Brosius. | |
7 | M., Keeping up with the Persians Between Cultural Identity and Persianization in the Achaemenid Period, Cultural Identity in the Ancient Mediterranean, Ed. E.S. Gruen, 2011, 135-149. | |
8 | Polat, G., War der Persische Satrap Autophradates von Sardeis der ursprüngliche Grabherr des Mausoleum in Belevi?, Epigraphica Anatolica 38, 2005, 57-72. | |
9 | Özgen, İ.- Öztürk, J., Heritage Recovered The Lydian Treasure, 1996. | |
10 | Root, M.C., "The Parthenon Frieze and the Apadana Reliefs at Persepolis: Reassessing a Programmatic Relationship", AJA 89, 1985. | |
11 | Weiskopf, M.N., Achaemenid Systems of Governing in Anatolia, 1995. Tuplin, C., "Persian Garrisons in Xenophon and Other Sources", Ach.His. III, 1988. | |
12 | Anadolu’da Persler, Aktüel Arkeoloji, 2012. | |
13 | P. Biriant, From Cyrus to Alexander: A History of the Persian Empire, 2002. | |
14 | C. Tuplin, Persia and the Greeks - Tuplin(C.) (ed.) Persian Responses. Political and Cultural Interaction with(in) the Achaemenid Empire. | |
15 | P.Thierry, Satrapes et satrapies dans l'empire achéménide de Cyrus le grand à Xerxès ler. 1990. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 4 | 16 |
c) Performans Ödevi | 4 | 4 | 16 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | 0 | ||
0 | 0 | ||
Toplam İş Yükü | 132 |