|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER PEKER (npeker@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Vitruvius’a göre Roma mimarisinin temel ilkeleri, Roma geleneksel tapınağının orjininin belirlenmesi, şehir planı ve yol ağlarının tanımlanması, circus, tiyatro, su kanalları ve kemerlerinin banyo, therme, gymnasium inşası ile ev tipleri ve duvar ressamlığının stilleri dersin amacıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Roma Tarihini tanır |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Roma mimarlığının temel ilkelelerini inceler |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Roma imparatorluğunun çeşitli eyaletlerinde yer alan yapı tiplerini tanır |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Roma çağı mimari yapılarını diğer dönemlere ait yapılardan ayırt eder |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Yapı malzemelerini tanır |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Roma Dönemi Duvar Tekniklerini Tanır |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Forum, Bazilika, Tiyatro gibi yapıların kökeni ve işlevleri inceler |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Roma Tarihi, Roma’da Mimarlar ve Mimari hakkında bilgi verilir. Roma kentini oluşturan mimari yapıların kökenleri ve işlevleri üzerinde durularak İmparatorluğun çeşitli kentlerinde yer alan örnekler üzerinden incelenir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Roma Tarihi: Roma’nın Kültür tarihi, Romanın Kuruluşu Efsanesi, Roma’nın Kuruluş Aşamaları | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
2 | Roma Tarihi: Krallıklar Dönemi, Cumhuriyet Dönemi, İmparatorluklar Dönemi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
3 | Roma’da Mimarlar ve Mimari | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
4 | Yapım ve Plan, Duvar Teknikleri, Kemer, Kubbe, Tonoz | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
5 | Roma Şehrinin yapıları; Surlar, Caddeler, Aquaduktler, Forum | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
6 | Forum Çeşitleri ve Forum Romanum | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
7 | Augustus Forumu, Traianus Forumu, Pompei Forumu, Timgat Forumu | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bazilika, Cossa Bazilikası,Basilika Aemilia, Pompei Bazılikası,Bazılıka Ulpia, Bazilika Nova | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
10 | Roma Tiyatroları, Pompei Tiyatrosu, Oranj Tiyatrosu | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
11 | Anadolu’da Roma Dönemi Tiyatroları | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
12 | Roma Hamamları ve Mimarisi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
13 | Roma Tapınak Mimarisi, Yunan ve Roma Tapınak Mimarisi Arasındaki Farklar | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
14 | Panteon, Anadolu’daki Roma Dönemi Tapınaklarına örnekler | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
15 | Roma Dönemi Ev ve Saray Mimarisi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Anabolu, M., İstanbul ve Anadolu’daki Roma İmparatorluk Dönemi Yapıtları, 2001 | |
2 | Vitruvius, Mimarlık Üzerine On Kitap, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1990 | |
3 | Boethius, A., Etruscan and Early Roman Architecture, 1994 | |
4 | Thorpe, M., Roma Mimarlığı, 2002 | |
5 | Robertson, D.S., Greek And Roman Architecture, 1992 | |
6 | Owens, E.J. Yunan ve Roma Dünyasında Kent, 2000 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon makinesi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |