|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TAYFUN CAYMAZ (tayfuncaymaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, Mısır uygarlığının ortaya çıkışı, Hanedanlık Öncesi Dönem, Eski Krallık, Orta Krallık ve Yeni Krallık Dönemleri ve Ptolemaioslar Dönemi, bu dönemlerde Mısır plastik ve diğer sanatları ve mimarisi hakkında bilgi vermek ve bu uygarlığı değişik yönleri ile tanıtmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mısır arkeolojisi ile ilgili bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Konu ile ilgili eserleri tanır ve yorumlar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mısır’da Hanedanlık Öncesi Dönemden, İ. Ö. 30 yılında Roma İmparatorluğuna katıldığı döneme kadar Mısır uygarlığının tarihçesi. Eski, Orta ve Yeni Krallık Dönemi gelişen olaylar, sanatsal ve mimari gelişimler. Farklı amaçlı mimari yapılar. Dini inançlar ve uygulamalar. Mısır uygarlığının diğer çağdaş uygarlıklar ile ilişkileri ve karşılıklı etkileşimler. Mısır’da, B. İskender’in seferleri ardından Ptolemaisların yönetime geçmesi ile Mısır’da Ptolemaioslar Dönemi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mısır’da hanedanlık öncesi dönem | Konu anlatımı, tartışma |
2 | Eski Krallık Dönemi (- 6 hanedanlar). İlk Sülaleler, piramitlerin inşası (Saqqara basamaklı piramit). | Konu anlatımı, tartışma |
3 | Birinci ara dönem (7 - 10 hanedanlar) . İç savaşlar | Konu anlatımı, tartışma |
4 | Orta Krallık Dönemi ( 11 - 14 hanedanlar). Mısır’ın eyaletlere bölünmesi, ticari faaliyetler, keşif seferleri, yazı, din. | Konu anlatımı, tartışma |
5 | İkinci ara dönem (15 - 17 hanedanlar) İç savaşlar, Hiksoslar ve Hiksos kralları | Konu anlatımı, tartışma |
6 | Yeni Krallık Dönemi(18 - 20 hanedanlar) | Konu anlatımı, tartışma |
7 | Genel Değerlendirme | Konu anlatımı, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Eski Mısır uygarlığı hakkında dökümanter film gösterimi | Konu anlatımı, tartışma |
10 | Üçüncü ara dönem (21 - 26 hanedanlar) | Konu anlatımı, tartışma |
11 | Pers dönemi Geç Hanedanlık Dönemi (28 - 30 hanedanlar) | Konu anlatımı, tartışma |
12 | Mısır’da Ptolemaiosların Hanedanlığı | Konu anlatımı, tartışma |
13 | Ptolemaioslar Dönemi başkenti Alexandria | Konu anlatımı, tartışma |
14 | Genel hatlarıyla Mısır Mitolojisi | Konu anlatımı, tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Konu anlatımı, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | C. Freeman, Mısır, Yunan ve Roma, Antik Akdeniz Uygarlıkları, Türkçesi. S. K. Angı, Dost kitabevi yayınları, 2005. | |
2 | D. Brewer, E. Teeter, Mısır ve Mısırlılar, Arkadaş Yayınları | |
3 | E. Hornung, Mısır Tarihi, Kabalcı Yayınları, 2000. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 5 | 4 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 4 | 20 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | 0 | ||
0 | 0 | ||
Toplam İş Yükü | 94 |