|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sayısal çözümleme yöntemlerini öğretmek, ilgili yöntemleri bilgisayar programlama dili kullanarak modelleyebilme yeteneği kazandırmak, söz konusu modelleme sayesinde çeşitli problemlerin çok daha kısa sürede ve etkili bir şekilde çözülebileceğini ortaya koymak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sayısal çözümleme yöntemlerine neden ihtiyaç duyulduğunu bilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bilgisayar programlama dili bilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sayısal yöntemleri kullanarak hem doğrusal denklem sistemlerini hem de doğrusal olmayan eşitlikleri çözebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bilgisayar programlama dilini kullanarak herhangi bir sayısal çözümleme yöntemini bilgisayar ortamında modelleyebilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Öncelikle sayısal çözümleme hakkında genel bir bilgilendirme yapılacaktır. Sayısal analiz yöntemlerinin anlatımına geçmeden önce, her bir yöntemi bilgisayar ortamında modelleyebilme yetisi kazandırmak amacıyla, ilk olarak bilgisayar programlama dili öğretilecektir. Kodlama eğitiminin tamamlanmasının ardından, sayısal yöntemlerde hatalar konusu ile sayısal çözümlemeye giriş yapılacaktır. Sonrasında, doğrusal olmayan eşitliklerin çözümünde kullanılan yarıya bölme (Bisection), yer değiştirme (Regula Falsi), sabit noktalı iterasyon, Newton-Raphson ve kiriş (Secant) yöntemleri anlatılacaktır. Daha sonra, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü için geliştirilmiş olan Cramer, Gauss eleme, LU, Jacobi tekrarlama ve Gauss-Seidel yöntemleri işlenecektir. Bunun haricinde sayısal türev, sayısal integral, interpolasyon ve eğri uydurma konuları ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sayısal çözümlemeye giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Programlama dilinin öğretilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Programlama dilinin öğretilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Programlama dilinin öğretilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Programlama dilinin öğretilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Sayısal çözümlemede hatalar, yuvarlama hataları, kesme hataları, hata tanımlamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Denklem köklerinin bulunması, yarıya bölme (Bisection) yöntemi, yer değiştirme (Regula Falsi) yöntemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sabit noktalı iterasyon yöntemi, Newton-Raphson yöntemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kiriş (Secant) yöntemi, lineer denklem sistemlerinin çözümü, Cramer yöntemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Gauss eleme yöntemi, LU yöntemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Jacobi tekrarlama yöntemi, Gauss-Seidel yöntemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Sayısal türev | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Sayısal integral | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | İnterpolasyon, eğri uydurma | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Nurhan Karaboğa, Sayısal Yöntemler ve MATLAB Uygulamaları | |
2 | İrfan Karagöz, Sayısal Analiz ve Mühendislik Uygulamaları | |
3 | Deniz Dal, MATLAB ile Programlama | |
4 | Cemalettin Kubat, MATLAB-Yapay Zeka ve Mühendislik | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 8 | 16 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 8 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |