|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ALTAN GENCER (altangencer@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Alternatif Akım Makinalarının temel çalışma prensiplerini öğrenmek; Senkron Generatörün yapısı, lokal ve enterkonnekte sistemde çalışması konusunda bilgi sahibi olmak; Senkron generatörle ilgili konularda analiz yapabilecek seviyeye gelmek; Senkron Motorlarda yol alma ve hız kontrol tekniklerini öğrenmek; Sanayide en çok kullanılan Asenkron Motorların temel problemlerine çözüm üretebilecek bilgi düzeyine gelmek; hız kontrol yöntemlerinin hangi büyüklüklerle yapılabileceği konusunda bilgi sahibi olmak; Asenkron Generatör; Tek fazlı motorlar ve özellikle tek fazlı asenkron motor ve step motor konusunda sanayide kullanılabilecek bilgi altyapısını oluşturmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Alternatif Akım Makinalarının sargı yapıları öğrenilecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-2 | Senkron Generatörlerin lokal ve paralel çalışması için gereken şartlar öğrenilecek |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
|
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-3 | Senkron Motorların analizi; yol verme ve hız kontrol yöntemleri belirlenecek; Senkron Motorların kendi kendilerine yol alamama nedenleri magnetik alanlardan hareketle analiz edilecektir. |
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-4 | Asenkron Motorların sürekli durum analizi ve hız kontrol yöntemleri incelenecek ve öğrenci pratik hayatta hangi yöntemi tercih edebileceği konusunda bir önbilgiye sahip olacaktır. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-5 | Öğrenciler, özellikle yenilenebilir enerji kaynaklarında son yıllarda elektrik üreteci olarak kullanılmaya başlayan Asenkron Generatörlerin çalışması ve analizini yapabilecek düzeye erişeceklerdir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-6 | Sürücü düzeneklerde hangi tür motor seçimi gerekliliği konusunda temel bilgilere sahip olacaklardır. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-7 | Tek fazlı motorların çalışma ilkesi; moment ve hıza etki eden parametreler öğrenilecektir. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-8 | Tek fazlı asenkron motorların çalışması; çalışma ortamı ve süresine göre tek fazlı motorların seçimi konularını öğrenci tek başına yapabilecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-9 | Step motorlar; çalışma ve kontrol ilkeleri incelenecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Alternatif Akım (AA) Makinalarının sınıflandırılması; Dönen manyetik alan,AA Makinalarında mmk ve akı dağılımı; İndüklenen Gerilim; Sargı Yapısı; İndüklenen moment,AA Makinalarında güç akışı ve kayıplar; Senkron Generatörün yapısı,Senkron Generatörde indüklenen gerilim; Eşdeğer devresi; Fazör diagramı; Güç ve moment,Senkron generatörün model parametrelerinin ölçümü; Lokal ve paralel çalışma ve geçici olaylar,Senkron Motorun temel çalışma ilkeleri; Sürekli durum analizi,Senkron Motorlara yol verme; Asenkron Motorlara giriş,Asenkron Motorların eşdeğer devresi; Moment ve güç; Moment devir sayısı karakteristiği,Asenkron Motorlara yolverme; Asenkron Motorların hız kontrolü,Asenkron motor model parametrelerinin ölçümü; Asenkron Generatörlere giriş,Asenkron generatörlerin lokal çalışması; Tek fazlı motorlar,Universal Motor; Tek fazlı asenkron motor,Tek fazlı asenkron motorların hız kontrolü,Adım Motorları; Çalışma ilkesi ve sürücü devreleri, | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Alternatif Akım (AA) Makinalarının sınıflandırılması; Dönen manyetik alan. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | AA Makinalarında mmk ve akı dağılımı; İndüklenen Gerilim; Sargı Yapısı; İndüklenen moment. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | AA Makinalarında güç akışı ve kayıplar; Senkron Generatörün yapısı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | Senkron Generatörde indüklenen gerilim; Eşdeğer devresi; Fazör diagramı; Güç ve moment. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | Senkron generatörün model parametrelerinin ölçümü; Lokal ve paralel çalışma ve geçici olaylar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | Senkron Motorun temel çalışma ilkeleri; Sürekli durum analizi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | Senkron Motorlara yol verme; Asenkron Motorlara giriş. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Asenkron Motorların eşdeğer devresi; Moment ve güç; Moment devir sayısı karakteristiği. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | Asenkron Motorlara yolverme; Asenkron Motorların hız kontrolü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 11 | Asenkron motor model parametrelerinin ölçümü; Asenkron Generatörlere giriş. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | Asenkron generatörlerin lokal çalışması; Tek fazlı motorlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | Universal Motor; Tek fazlı asenkron motor. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | Tek fazlı asenkron motorların hız kontrolü. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | Adım Motorları; Çalışma ilkesi ve sürücü devreleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Elektrik Makinalarının Esasları; Prof. Dr. Erhan AKIN, Çağlayan Kitabevi, 2007. | |
| 2 | Theory and Problems of Electric Machines and Electromechanic, Syed A. NASAR. | |
| 3 | Electric Machinery Fundamentals, Stephan J. CHAPMAN, McGraw-Hill, 2004. | |
| 4 | Analysis of Electric Machinery, Paul C. KRAUSE, McGraw-Hill İnternational Editions, 1987. | |
| 5 | Özel Elektrik Makinaları, Doç. Dr. Güngör BAL, Seçkin Yayıncılık, 2004. | |
| 6 | Electric Machines and Power Systems, Syed A. NASAR, McGraw-Hill, 1995. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 2 | 2 |
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||