|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AYDIN BOYAR (aydinboyar@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Temel ve türetilmiş birimleri, ölçme hatalarını, statik ve dinamik karakteristikleri öğretmek, doğru akım ve alternatif akım ölçmelerini yapabilme becerisini kazandırmak, transdüserleri ve osiloskopları kullanabilme becerisini kazandırmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Temel ve türetilmiş birimleri, ölçme hatalarını, statik ve dinamik karakteristikleri bilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-2 | Doğru akım ve alternatif akım ölçmelerini yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-3 | Aktif güç ve reaktif güç ölçümlerini yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-4 | Alçak ve yüksek frekanslarda direnç, endüktans, kapasitans ve empedans ölçümlerini yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-5 | Gergi, sıcaklık, foto elektrik, yer değişim ve ses transdüserlerini kullanabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-6 | Osiloskobun yapısını, özelliklerini ve kullanılmasını bilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Temel ölçme ilkeleri, temel ve türetilmiş birimler, ölçme hataları, statik ve dinamik karakteristikler,Doğru Akım Ölçmeleri: Döner bobinli galvanometre, dc ampermetre, dc voltmetre, ohmmetre, multimetre, ölçü cihazlarının kalibrasyonu,Alternatif Akım Ölçmeleri: Sinüzoidal işaret, elektrodinamik, döner demir plakalı ve döner mıknatıslı ölçü aletleri, elektrostatik voltmetre, ac işaretlerin doğrultularak ölçülmesi, ölçü transformatörleri,Güç Ölçmeleri: Ac güç, güç faktörünün düzeltilmesi, tek fazlı wattmetre, üç fazlı wattmetre, reaktif güç ölçümü ve varmetre, güç faktörü metresi, enerji sayacı,Devre Elemanlarının Ölçümü: Direnç, bobin, kondansatör, empedans, alçak ve yüksek frekanslarda direnç, endüktans, kapasitans ve empedans ölçümleri,Gergi, sıcaklık, foto elektrik, yer değişim, ses transdüserleri ve işaret işleyiciler,Osiloskobun yapısı, özellikleri, kalibrasyonu, kullanılması ve osiloskop ile ölçmeler. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Temel ölçme ilkeleri, temel ve türetilmiş birimler, ölçme hataları, statik ve dinamik karakteristikler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | Doğru Akım Ölçmeleri: Döner bobinli galvanometre, dc ampermetre, dc voltmetre, ohmmetre, multimetre, ölçü cihazlarının kalibrasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | Doğru Akım Ölçmeleri: Döner bobinli galvanometre, dc ampermetre, dc voltmetre, ohmmetre, multimetre, ölçü cihazlarının kalibrasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | Doğru Akım Ölçmeleri: Döner bobinli galvanometre, dc ampermetre, dc voltmetre, ohmmetre, multimetre, ölçü cihazlarının kalibrasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | Alternatif Akım Ölçmeleri: Sinüzoidal işaret, elektrodinamik, döner demir plakalı ve döner mıknatıslı ölçü aletleri, elektrostatik voltmetre, ac işaretlerin doğrultularak ölçülmesi, ölçü transformatörleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | Alternatif Akım Ölçmeleri: Sinüzoidal işaret, elektrodinamik, döner demir plakalı ve döner mıknatıslı ölçü aletleri, elektrostatik voltmetre, ac işaretlerin doğrultularak ölçülmesi, ölçü transformatörleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | Alternatif Akım Ölçmeleri: Sinüzoidal işaret, elektrodinamik, döner demir plakalı ve döner mıknatıslı ölçü aletleri, elektrostatik voltmetre, ac işaretlerin doğrultularak ölçülmesi, ölçü transformatörleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Güç Ölçmeleri: Ac güç, güç faktörünün düzeltilmesi, tek fazlı wattmetre, üç fazlı wattmetre, reaktif güç ölçümü ve varmetre, güç faktörü metresi, enerji sayacı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | Devre Elemanlarının Ölçümü: Direnç, bobin, kondansatör, empedans, alçak ve yüksek frekanslarda direnç, endüktans, kapasitans ve empedans ölçümleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 11 | Devre Elemanlarının Ölçümü: Direnç, bobin, kondansatör, empedans, alçak ve yüksek frekanslarda direnç, endüktans, kapasitans ve empedans ölçümleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | Gergi, sıcaklık, foto elektrik, yer değişim, ses transdüserleri ve işaret işleyiciler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | Gergi, sıcaklık, foto elektrik, yer değişim, ses transdüserleri ve işaret işleyiciler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | Osiloskobun yapısı, özellikleri, kalibrasyonu, kullanılması ve osiloskop ile ölçmeler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | Osiloskobun yapısı, özellikleri, kalibrasyonu, kullanılması ve osiloskop ile ölçmeler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Elektrik ve Elektronik Ölçmeler, H. Pastacı, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014. | |
| 2 | Elektrik-Elektronik Ölçmeleri ve İş Güvenliği, M. Nacar, 2015. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 9 | 18 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 9 | 18 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||