Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-413 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-413 Adı: SAYISAL HABERLEŞME Teorik+Uygulama: 3+1 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sayısal haberleşmenin avantajları, genel yapısı ve temel elemanları hakkında öğrencileri bilgilendirmek, örnekleme, kuantalama ve kodlama olarak adlandırılan analog-sayısal dönüşümün aşamalarını öğretmek, öğrencilerin sayısal tabanbant iletimi ve bazı hat kodlama teknikleri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, çeşitli sayısal modülasyon türlerini tanıtmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sayısal haberleşmenin avantajları, genel yapısı ve temel elemanları hakkında bilgi sahibi olur PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Analog-sayısal dönüşümün aşamalarını kullanarak herhangi bir analog işareti sayısal forma dönüştürebilir PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hat kodlaması kullanarak sayısal bilgi bitlerini fiziksel bir işaret şeklinde ifade edebilir PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bazı sayısal modülasyon yöntemlerini teknik olarak açıklayabilir PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sayısal haberleşmeye giriş, temel işaret özellikleri, Fourier dönüşümü ve frekans uzayı, özilinti ve güç spektral yoğunluğu, bozunumsuz iletim için kanal yanıtı, bant-sınırlı işaretler, örnekleme teoremi, ideal dürtü örneklemesi, örneklemede pratik sınırlamalar, doğal örnekleme, düz tepeli örnekleme, kuantalama, düzgün (birbiçimli) kuantalayıcılar, kuantalama hatası, düzgün (birbiçimli) olmayan kuantalayıcılar, sıkıştırma-genleştirmeli kuantalama, darbe kod modülasyonu (PCM), delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu, sayısal tabanbant iletimi, hat kodlaması, tabanbant işaretlerinin sezilmesi, ikili ve çok seviyeli işaretleşmede sezme hata olasılığı, sayısal modülasyon teknikleri, genlik kaydırmalı anahtarlama (ASK), frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK), faz kaydırmalı anahtarlama (PSK), dördün faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK), M’li PSK, darbe genişlik modülasyonu (PWM).
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sayısal haberleşmeye giriş Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Temel haberleşme matematiği: Temel işaret özellikleri, Fourier dönüşümü ve frekans uzayı Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Temel haberleşme matematiği: Özilinti ve güç spektral yoğunluğu Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Temel haberleşme matematiği: Bozunumsuz iletim için kanal yanıtı, bant-sınırlı işaretler Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Örnekleme teoremi, ideal dürtü örneklemesi, örneklemede pratik sınırlamalar Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Doğal örnekleme, düz tepeli örnekleme Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kuantalama, düzgün (birbiçimli) kuantalayıcılar Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Kuantalama hatası, düzgün (birbiçimli) olmayan kuantalayıcılar, sıkıştırma-genleştirmeli kuantalama Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Darbe kod modülasyonu (PCM) Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Sayısal tabanbant iletimi, hat kodlaması Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Tabanbant işaretlerinin sezilmesi, ikili ve çok seviyeli işaretleşmede sezme hata olasılığı Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Sayısal modülasyon teknikleri, genlik kaydırmalı anahtarlama (ASK), frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK), faz kaydırmalı anahtarlama (PSK) Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Dördün faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK), M’li PSK, darbe genişlik modülasyonu (PWM) Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sarp Ertürk, Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi
2 Ahmet H. Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 8 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 8 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90