|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sayısal haberleşmenin avantajları, genel yapısı ve temel elemanları hakkında öğrencileri bilgilendirmek, örnekleme, kuantalama ve kodlama olarak adlandırılan analog-sayısal dönüşümün aşamalarını öğretmek, öğrencilerin sayısal tabanbant iletimi ve bazı hat kodlama teknikleri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, çeşitli sayısal modülasyon türlerini tanıtmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sayısal haberleşmenin avantajları, genel yapısı ve temel elemanları hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Analog-sayısal dönüşümün aşamalarını kullanarak herhangi bir analog işareti sayısal forma dönüştürebilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hat kodlaması kullanarak sayısal bilgi bitlerini fiziksel bir işaret şeklinde ifade edebilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bazı sayısal modülasyon yöntemlerini teknik olarak açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sayısal haberleşmeye giriş, temel işaret özellikleri, Fourier dönüşümü ve frekans uzayı, özilinti ve güç spektral yoğunluğu, bozunumsuz iletim için kanal yanıtı, bant-sınırlı işaretler, örnekleme teoremi, ideal dürtü örneklemesi, örneklemede pratik sınırlamalar, doğal örnekleme, düz tepeli örnekleme, kuantalama, düzgün (birbiçimli) kuantalayıcılar, kuantalama hatası, düzgün (birbiçimli) olmayan kuantalayıcılar, sıkıştırma-genleştirmeli kuantalama, darbe kod modülasyonu (PCM), delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu, sayısal tabanbant iletimi, hat kodlaması, tabanbant işaretlerinin sezilmesi, ikili ve çok seviyeli işaretleşmede sezme hata olasılığı, sayısal modülasyon teknikleri, genlik kaydırmalı anahtarlama (ASK), frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK), faz kaydırmalı anahtarlama (PSK), dördün faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK), M’li PSK, darbe genişlik modülasyonu (PWM). | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sayısal haberleşmeye giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Temel haberleşme matematiği: Temel işaret özellikleri, Fourier dönüşümü ve frekans uzayı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Temel haberleşme matematiği: Özilinti ve güç spektral yoğunluğu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Temel haberleşme matematiği: Bozunumsuz iletim için kanal yanıtı, bant-sınırlı işaretler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Örnekleme teoremi, ideal dürtü örneklemesi, örneklemede pratik sınırlamalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Doğal örnekleme, düz tepeli örnekleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kuantalama, düzgün (birbiçimli) kuantalayıcılar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kuantalama hatası, düzgün (birbiçimli) olmayan kuantalayıcılar, sıkıştırma-genleştirmeli kuantalama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Darbe kod modülasyonu (PCM) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Delta modülasyonu, adaptif delta modülasyonu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Sayısal tabanbant iletimi, hat kodlaması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Tabanbant işaretlerinin sezilmesi, ikili ve çok seviyeli işaretleşmede sezme hata olasılığı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Sayısal modülasyon teknikleri, genlik kaydırmalı anahtarlama (ASK), frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK), faz kaydırmalı anahtarlama (PSK) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Dördün faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK), M’li PSK, darbe genişlik modülasyonu (PWM) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sarp Ertürk, Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi | |
2 | Ahmet H. Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 8 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 8 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |