|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kablosuz haberleşmenin temel prensipleri ve kablosuz kanalların iletim sinyali üzerindeki etkilerinin öğretilerek kablosuz haberleşme teknolojilerinin anlaşılmasını sağlamak. Kablosuz haberleşmede kullanılan bazı temel sayısal modülasyon ve kanal kodlama tekniklerini öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kablosuz haberleşmede kanal kavramı ve radyo dalgalarının yayılma mekanizmalarını bilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yol kaybı modellerini matematiksel olarak ifade edebilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kablosuz kanallarda karşılaşılan sönümleme türlerini ve sebeplerini teknik olarak açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sayısal modülasyon türlerinin birbirlerine göre üstün ve zayıf yanlarını ortaya koyabilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kanal kodlamasının ne amaçla yapıldığını ve önemini bilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Bazı önemli iletim teknolojilerinin çalışma prensibini teknik olarak açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Hücresel haberleşme sistemleri hakkında temel bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kablosuz haberleşmede kanal kavramı derinlemesine bir şekilde analiz edilerek, radyo dalgalarının kablosuz kanallardaki yayılma mekanizmaları anlatılacaktır. Bunun haricinde, büyük ölçekli sönümleme ve yol kaybı modellerinden bahsedilecektir. Sonrasında küçük ölçekli sönümleme konusuna geçilecek olup, çok yollu yayılım gecikmesinin sebep olduğu düz sönümleme ve frekans seçici sönümleme ile birlikte, Doppler yayılımından kaynaklanan hızlı ve yavaş sönümleme türleri ayrıntılı bir şekilde işlenecektir. Kablosuz kanalın iletim sinyali üzerindeki etkilerinin incelenmesinin ardından, genlik kaydırmalı anahtarlama (ASK), frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK), faz kaydırmalı anahtarlama (PSK), dördün faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK) ve M-li PSK (MPSK) isimli sayısal modülasyon tekniklerinin yanı sıra, kanal kodlama tekniklerinden blok kodlama ve konvolüsyon kodlama anlatılacaktır. Kablosuz haberleşme teknolojisinde faydalanılan önemli iletişim sistemlerinden dikgen frekans bölmeli çoğullama (OFDM) ve kod bölmeli çoklu erişim (CDMA) incelendikten sonra, hücresel haberleşme sistemlerine de değinilerek ders dönemi sonlandırılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kablosuz haberleşmeye giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kanal kavramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Radyo dalgalarının yayılma mekanizmaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Büyük ölçekli sönümleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Yol kaybı modelleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Çok yollu yayılım gecikmesine dayalı küçük ölçekli sönümleme türleri, düz sönümleme ve frekans seçici sönümleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Doppler yayılımına dayalı küçük ölçekli sönümleme türleri, hızlı sönümleme ve yavaş sönümleme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sayısal modülasyon türleri, genlik kaydırmalı anahtarlama (ASK), frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Faz kaydırmalı anahtarlama (PSK), dördün faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK), M-li PSK (MPSK) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kanal kodlama teknikleri, blok kodlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Konvolüsyon kodlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Dikgen frekans bölmeli çoğullama (OFDM) sistemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kod bölmeli çoklu erişim (CDMA) sistemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Hücresel haberleşme sistemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Theodore S. Rappaport, Wireless Communications: Principles and Practice | |
2 | Andrea Goldsmith, Wireless Communications | |
3 | Sarp Ertürk, Sayısal Haberleşme | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 8 | 16 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 8 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |