Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 208 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 208 Adı: ÇOCUK RUH SAĞLIĞI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET AKİF CİNGİ (makif@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ruh sağlığı kavramını, okulda ruh sağlığının önemini, normal ve normal olmayan davranışların tanımını, çocukluk çağında görülen ruhsal bozuklukların ve uyum sorunlarının tanımını, nedenlerini incelemek ve öğrencilerde çocuk ruh sağlığına ilişkin farkındalık yaratmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramları bilir PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çocuklarda ruh sağlığı ile ilgili normallik ve normal dışılık belirtilerini sıralayabilir PÇ-23 Çocukları farklı yollarla izler ve değerlendirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çocuklarda yaygın olarak görülen ruhsal hastalıkları tanı ve ayırıcı tanı prosedürlerini sıralar PÇ-27 Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Ruh sağlığı kapsamında gerektiğinde koruyucu ve müdahale düzeyinde ekip çalışması üretmeye yönelik eğitici rolünü tanımlar PÇ-13 Okul öncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ruh sağlığının korunmasında aileyle yapılacak çalışmaları açıklar PÇ-22 Aile, okul ve toplumla işbirliği içerisinde çalışır
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ruh sağlığının tanımı, önemi, ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri, çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin[kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ruh sağlığının tarihsel gelişimi Teorik anlatım
2 Ruh sağlığı ile ilgili kuramlar Teorik anlatım
3 Ruh sağlığını gösteren özellikler Teorik anlatım
4 Çocuk ve aile ruh sağlığını etkileyen faktörler Teorik anlatım
5 Ruhsal bozuklukların tanı ve sınıflandırılması Teorik anlatım
6 Ruh sağlığını değerlendirmede kullanılan yöntemler Teorik anlatım
7 Çocuk ruh sağlığı ve uyum bozuklukları Teorik anlatım
8 Ara Sınav
9 Saplantılar, fobiler, panik nöbetleri Teorik anlatım
10 Alışkanlık bozuklukları; alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, kekemelik, çocuklarda mastürbasyon Teorik anlatım
11 Duygusal bozuklukları; İnat, kaygı, kıskançlık, korku, öfke, saldırganlık, yalan Teorik anlatım
12 Davranış problemleri; dikkat eksikliği ve hiperaktivite, kaçma(firar),Kibrit ve ateşle oynama, pika, uyku bozuklukları, yemek sorunu Teorik anlatım
13 Diğer bozukluklar; Otizm, çocukluk şizofreni, çocukluk psikozları, çocukluk depresyonları Teorik anlatım
14 Psikoterapiler Teorik anlatım
15 Madde bağımlılığı, Ruhsal bozukluklarda somatik sağaltım Teorik anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. 6. baskı İstanbul: Remzi Kitapevi,1996.
2 Cirhinlioğlu, F.G. (2001). Çocuk Ruh Sağlığı ve Gelişimi: Okulöncesi Dönem. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 4 4
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 108