| Kodu: OÖE 310 |
Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Teorik+Uygulama: 2+0 |
AKTS: 3 |
|
| Sınıf/Yarıyıl |
3 / Bahar |
| Ders Düzeyi |
Lisans |
| Ders Türü |
Zorunlu |
| Bölümü |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ |
| Ön Koşul Dersleri |
Yok |
| Öğretim Sistemi |
Örgün |
| Ders Süresi |
14 Hafta |
| Öğretim Elemanı |
OKTAY KIZKAPAN (okizkapan@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|
| Öğretim Dili |
Türkçe |
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
| Dersin Amacı |
| Bilimin temel kavramlarını (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v. b. ) bilme, bilimsel çalışmaların doğasını anlama, alanıyla ilgili bilimsel kaynaklara ulaşma, bilimsel çalışmaların türlerini ve özelliklerini kavrama, bilimsel içerikli çalışmaları analiz etme |
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
| DÖÇ-1 |
Bilim ve temel kavramların (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.) anlam bilgisi |
PÇ-8 Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilir, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 |
Bilimsel Araştırma problemi belirleyebilme ve buna uygun hipotez geliştirme |
PÇ-4 Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 |
Belirlenen probleme ait literatür taraması yapabilme |
PÇ-18 Okul öncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alır
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 |
Araştırma yöntemlerini kavrayabilme |
PÇ-6 Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 |
Veri toplama tekniklerini kavrayabilme |
PÇ-14 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını alana aktarabilir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 |
Geçerlik, güvenirlik ve etik kavramlarını anlayabilme |
PÇ-12 Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 |
Verileri uygun modeli kullanarak analiz edebilme ve yorumlayabilme |
PÇ-6 Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 |
Araştırma projesi tasarlayabilir ve uygulayabilme |
PÇ-9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-9 |
Araştırma sonunda elde edilenleri raporlaştırabilme |
PÇ-30 Estetik anlayışı ve seçicilik becerilerini geliştirir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-10 |
Bilimsel araştırmaları (makale) okumaktan zevk alabilme |
PÇ-18 Okul öncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alır
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
| Dersin İçeriği |
| Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı |
Teorik anlatım |
| 2 |
Bilim, Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Yöntem Nedir? Bilimsel Araştırmanın öğretmen ve öğretmen adayları için önemi |
Teorik anlatım |
| 3 |
Bilimsel Bilgiye Erişim - Bilgi Kaynakları - Kütüphane ve on-line veri tabanları |
Teorik anlatım |
| 4 |
Temel bilimsel araştırma yaklaşımları |
Teorik anlatım |
| 5 |
Nitel ve nicel yaklaşımların temel özellikleri ve farklılıkları |
Teorik anlatım |
| 6 |
Araştırma Yöntemleri - Nicel - Nitel - Karma |
Teorik anlatım |
| 7 |
Araştırma Problemi Nedir, Nasıl Belirlenir? - Problem - Araştırma Sorusu - Hipotez |
Teorik anlatım |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Veri Toplama Araçları - Anket - Gözlem - Görüşme - Doküman |
Teorik anlatım |
| 10 |
Araştırmalarda Örnekleme - Evren-örneklem - Nitel ve Nicel Örnekleme Teknikleri |
Teorik anlatım |
| 11 |
Veri Analizi - Betimsel İstatistik - Kestirimsel İstatistik - Nitel Veri Analizi |
Teorik anlatım |
| 12 |
Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik |
Teorik anlatım |
| 13 |
Akademik Yazım - APA nedir? - Literatür Organizasyonu - Akademik Metin Organizasyonu |
Teorik anlatım |
| 14 |
Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği - Kaynak göstermenin önemi ve anlamı - İntihal (Aşırmacılık) |
Teorik anlatım |
| 15 |
Araştırma Önerilerinin ve Dersin Genel Değerlendirmesi |
Teorik anlatım |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22.baskı). Ankara: Nobel Yayınları. |
| 2 |
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Güncelleştirilmiş ve geliştirilmiş beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
| Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar
|