Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 310 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 310 Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OKTAY KIZKAPAN (okizkapan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bilimin temel kavramlarını (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v. b. ) bilme, bilimsel çalışmaların doğasını anlama, alanıyla ilgili bilimsel kaynaklara ulaşma, bilimsel çalışmaların türlerini ve özelliklerini kavrama, bilimsel içerikli çalışmaları analiz etme

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilim ve temel kavramların (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.) anlam bilgisi PÇ-8 Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilir, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bilimsel Araştırma problemi belirleyebilme ve buna uygun hipotez geliştirme PÇ-4 Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Belirlenen probleme ait literatür taraması yapabilme PÇ-18 Okul öncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alır
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Araştırma yöntemlerini kavrayabilme PÇ-6 Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Veri toplama tekniklerini kavrayabilme PÇ-14 Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını alana aktarabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Geçerlik, güvenirlik ve etik kavramlarını anlayabilme PÇ-12 Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Verileri uygun modeli kullanarak analiz edebilme ve yorumlayabilme PÇ-6 Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Araştırma projesi tasarlayabilir ve uygulayabilme PÇ-9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Araştırma sonunda elde edilenleri raporlaştırabilme PÇ-30 Estetik anlayışı ve seçicilik becerilerini geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Bilimsel araştırmaları (makale) okumaktan zevk alabilme PÇ-18 Okul öncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alır
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı Teorik anlatım
2 Bilim, Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Yöntem Nedir? Bilimsel Araştırmanın öğretmen ve öğretmen adayları için önemi Teorik anlatım
3 Bilimsel Bilgiye Erişim - Bilgi Kaynakları - Kütüphane ve on-line veri tabanları Teorik anlatım
4 Temel bilimsel araştırma yaklaşımları Teorik anlatım
5 Nitel ve nicel yaklaşımların temel özellikleri ve farklılıkları Teorik anlatım
6 Araştırma Yöntemleri - Nicel - Nitel - Karma Teorik anlatım
7 Araştırma Problemi Nedir, Nasıl Belirlenir? - Problem - Araştırma Sorusu - Hipotez Teorik anlatım
8 Ara Sınav
9 Veri Toplama Araçları - Anket - Gözlem - Görüşme - Doküman Teorik anlatım
10 Araştırmalarda Örnekleme - Evren-örneklem - Nitel ve Nicel Örnekleme Teknikleri Teorik anlatım
11 Veri Analizi - Betimsel İstatistik - Kestirimsel İstatistik - Nitel Veri Analizi Teorik anlatım
12 Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik Teorik anlatım
13 Akademik Yazım - APA nedir? - Literatür Organizasyonu - Akademik Metin Organizasyonu Teorik anlatım
14 Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği - Kaynak göstermenin önemi ve anlamı - İntihal (Aşırmacılık) Teorik anlatım
15 Araştırma Önerilerinin ve Dersin Genel Değerlendirmesi Teorik anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22.baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
2 Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Güncelleştirilmiş ve geliştirilmiş beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 4 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 2 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 80