|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Dersin amacı fermente bitkisel ürünlerin kimyası, mikrobiyolojisi ve teknolojisi konusunda bilgi vermektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Fermente bitkisel ürünler konusunda bilgi sahibi olur ve fermente bitkisel ürünlerin üretiminde kullanılan hammaddeler ve üretim tekniği arasındaki ilişkiyi kavrar. |
PÇ-8 Uzmanlaştığı alanda işletme kurulması ve işletiminde aktif rol oynar PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-11 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Fermente bitkisel ürünlerin sağlık üzerindeki etkilerini kavrar. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sahip olduğu bilgileri fermente bitkisel ürünlerin üretiminde kullanma becerisine sahip olur. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma PÇ-8 Uzmanlaştığı alanda işletme kurulması ve işletiminde aktif rol oynar PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-11 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Fermente bitkisel ürünlerin güvenliği konusunda dikkate alınması gereken faktörleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Fermantasyon, fermente bitkisel gıdalar ve güvenilirlikleri, sağlık üzerindeki yararlı etkileri | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Fermantasyon nedir? Fermantasyon çeşitleri, fermente bitkisel ürünler ve geleneksel fermente ürünlerin uluslararası ve ulusal pazardaki önemi. | Anlatım yöntemi |
| 2 | Sağlığı teşvik eden fermente ürünler | Anlatım yöntemi |
| 3 | Fermente gıdalarda melatonin sentezi | Anlatım yöntemi |
| 4 | Fermente gıdalarda bulunan biyoaktif peptidler | Anlatım yöntemi |
| 5 | Fermente gıdalardaki biyoprezervasyon etkileri | Anlatım yöntemi |
| 6 | Fermantasyonda laktik asit bakterilerinin rolü | Anlatım yöntemi, uzaktan eğitim |
| 7 | Fermente sebzeler ve bitkisel fermente içecekler | Anlatım yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fermente soya ürünleri (Soya sosu, tempe) | Anlatım yöntemi |
| 10 | Fermente sebze içecekleri | Anlatım yöntemi, uzaktan eğitim |
| 11 | Fermente tahıl ve baklagiller | Anlatım yöntemi |
| 12 | Probiyotik bir gıda olarak Kimchi | Anlatım yöntemi |
| 13 | Fermente meyve ve sebzelerin güvenliği | Anlatım yöntemi |
| 14 | Fermente bitkisel ürünler ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler | Anlatım yöntemi |
| 15 | Öğrenci sunumları | Anlatım yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Erten, H., Tanguler, H., 2010, Fermente Bitkisel Ürünler, İç: Gıda Biyoteknolojisi, Aran, N., Ed., Nobel Yayin Dağitim, Ankara, pp:241-277. | |
| 2 | Harris, L.J. (1998). The microbiology of vegetable fermentations. In B.J.B. Wood (Ed.). Microbiology of Fermented Foods. (pp. 45-72). London: Blackie Academic & Professional. | |
| 3 | Dimitrios A. Anagnostopoulos and Dimitrios Tsaltas, 2019. Fermented Foods and Beverages. | |
| 4 | Gbenga Adedeji Adewumi, 2018. Health-Promoting Fermented Foods. Encyclopedia of Food Chemistry, 399-418 | |
| 5 | M.A. Martín-Cabrejas, Y. Aguilera, V. Benítez, R.J. Reiter, 2017. Melatonin Synthesis in Fermented Foods. Fermented Foods in Health and Disease Prevention, Chapter 6. | |
| 6 | C. Martinez-Villaluenga, E. Peñas, J. Frias, 2017. Bioactive Peptides in Fermented Foods: Production and Evidence for Health Effects. Fermented Foods in Health and Disease Prevention, Chapter 2. | |
| 7 | Christopher A. Boulton, 2020. Fermentation.The Craft Brewing Handbook, Chapter 4. | |
| 8 | A. Corsetti, G. Perpetuini, R. Tofalo, 2015. Biopreservation effects in fermented foods. Advances in Fermented Foods and Beverages., Chapter 13. | |
| 9 | Laura Lavefve, Daya Marasini, Franck Carbonero, 2019. Microbial Ecology of Fermented Vegetables and Non-Alcoholic Drinks and Current Knowledge on Their Impact on Human Health. Advances in Food and Nutrition Research, Volume 87, Chapter 3. | |
| 10 | C.S. Devaki, K.S. Premavalli, 2019. Fermented Vegetable Products. Fermented Beverages, Chapter 8. | |
| 11 | V. Mani1, L.C. Ming, 2017. Tempeh and Other Fermented Soybean Products Rich in Isoflavones. Fermented Foods in Health and Disease Prevention, Chapter 19. | |
| 12 | Jamuna Prakash, 2016. Safety of Fermented Cereals and Legumes. Regulating Safety of Traditional and Ethnic Foods, Chapter 14. | |
| 13 | Kun-Young Park and Ji-Kang Jeong, 2016. Kimchi (Korean Fermented Vegetables) as a Probiotic Food. Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics, Chapter 26 | |
| 14 | Eduardo Medina, Antonio de Castro, Concepción Romero, Eva María Ramírez, Manuel Brenes, 2016.Safety of Fermented Fruits and Vegetables. Regulating Safety of Traditional and Ethnic Foods, Chapter 18. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 8 | 24 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 4 | 4 |
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 185 | ||