Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / GM-538 - GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: GM-538 Adı: FERMENTE BİTKİSEL ÜRÜNLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı fermente bitkisel ürünlerin kimyası, mikrobiyolojisi ve teknolojisi konusunda bilgi vermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fermente bitkisel ürünler konusunda bilgi sahibi olur ve fermente bitkisel ürünlerin üretiminde kullanılan hammaddeler ve üretim tekniği arasındaki ilişkiyi kavrar. PÇ-8 Uzmanlaştığı alanda işletme kurulması ve işletiminde aktif rol oynar
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
PÇ-11 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Fermente bitkisel ürünlerin sağlık üzerindeki etkilerini kavrar. PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sahip olduğu bilgileri fermente bitkisel ürünlerin üretiminde kullanma becerisine sahip olur. PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-5 Sistem ve süreç tasarımlarında yeni ve orijinal fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-8 Uzmanlaştığı alanda işletme kurulması ve işletiminde aktif rol oynar
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
PÇ-11 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olma
PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Fermente bitkisel ürünlerin güvenliği konusunda dikkate alınması gereken faktörleri açıklayabilir. PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma
PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma
PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme
PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fermantasyon, fermente bitkisel gıdalar ve güvenilirlikleri, sağlık üzerindeki yararlı etkileri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fermantasyon nedir? Fermantasyon çeşitleri, fermente bitkisel ürünler ve geleneksel fermente ürünlerin uluslararası ve ulusal pazardaki önemi. Anlatım yöntemi
2 Sağlığı teşvik eden fermente ürünler Anlatım yöntemi
3 Fermente gıdalarda melatonin sentezi Anlatım yöntemi
4 Fermente gıdalarda bulunan biyoaktif peptidler Anlatım yöntemi
5 Fermente gıdalardaki biyoprezervasyon etkileri Anlatım yöntemi
6 Fermantasyonda laktik asit bakterilerinin rolü Anlatım yöntemi, uzaktan eğitim
7 Fermente sebzeler ve bitkisel fermente içecekler Anlatım yöntemi
8 Ara Sınav
9 Fermente soya ürünleri (Soya sosu, tempe) Anlatım yöntemi
10 Fermente sebze içecekleri Anlatım yöntemi, uzaktan eğitim
11 Fermente tahıl ve baklagiller Anlatım yöntemi
12 Probiyotik bir gıda olarak Kimchi Anlatım yöntemi
13 Fermente meyve ve sebzelerin güvenliği Anlatım yöntemi
14 Fermente bitkisel ürünler ile ilgili literatürdeki bazı son gelişmeler Anlatım yöntemi
15 Öğrenci sunumları Anlatım yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Erten, H., Tanguler, H., 2010, Fermente Bitkisel Ürünler, İç: Gıda Biyoteknolojisi, Aran, N., Ed., Nobel Yayin Dağitim, Ankara, pp:241-277.
2 Harris, L.J. (1998). The microbiology of vegetable fermentations. In B.J.B. Wood (Ed.). Microbiology of Fermented Foods. (pp. 45-72). London: Blackie Academic & Professional.
3 Dimitrios A. Anagnostopoulos and Dimitrios Tsaltas, 2019. Fermented Foods and Beverages.
4 Gbenga Adedeji Adewumi, 2018. Health-Promoting Fermented Foods. Encyclopedia of Food Chemistry, 399-418
5 M.A. Martín-Cabrejas, Y. Aguilera, V. Benítez, R.J. Reiter, 2017. Melatonin Synthesis in Fermented Foods. Fermented Foods in Health and Disease Prevention, Chapter 6.
6 C. Martinez-Villaluenga, E. Peñas, J. Frias, 2017. Bioactive Peptides in Fermented Foods: Production and Evidence for Health Effects. Fermented Foods in Health and Disease Prevention, Chapter 2.
7 Christopher A. Boulton, 2020. Fermentation.The Craft Brewing Handbook, Chapter 4.
8 A. Corsetti, G. Perpetuini, R. Tofalo, 2015. Biopreservation effects in fermented foods. Advances in Fermented Foods and Beverages., Chapter 13.
9 Laura Lavefve, Daya Marasini, Franck Carbonero, 2019. Microbial Ecology of Fermented Vegetables and Non-Alcoholic Drinks and Current Knowledge on Their Impact on Human Health. Advances in Food and Nutrition Research, Volume 87, Chapter 3.
10 C.S. Devaki, K.S. Premavalli, 2019. Fermented Vegetable Products. Fermented Beverages, Chapter 8.
11 V. Mani1, L.C. Ming, 2017. Tempeh and Other Fermented Soybean Products Rich in Isoflavones. Fermented Foods in Health and Disease Prevention, Chapter 19.
12 Jamuna Prakash, 2016. Safety of Fermented Cereals and Legumes. Regulating Safety of Traditional and Ethnic Foods, Chapter 14.
13 Kun-Young Park and Ji-Kang Jeong, 2016. Kimchi (Korean Fermented Vegetables) as a Probiotic Food. Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics, Chapter 26
14 Eduardo Medina, Antonio de Castro, Concepción Romero, Eva María Ramírez, Manuel Brenes, 2016.Safety of Fermented Fruits and Vegetables. Regulating Safety of Traditional and Ethnic Foods, Chapter 18.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 8 24
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 4 4
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 185