|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK Y.L. | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HİLAL İNCEBAY (hincebay@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, olay yerinden biyolojik delillerin toplanması, DNA kaynakları, DNA elde etme yöntemleri, geçmişten günümüze kadar kullanılan polimorfik sistemler ve populasyon genetiğnin temel prensipleri, kimliklendirme, akrabalık ilişkilerinin belirlenmesi v.b konular hakkında bilgi aktarılmasını amaçlanmıştır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Moleküler biyoloji tekniklerinin adli bilimlerde kullanabilmek ve uygulayabilmek |
PÇ-11 Bilimsel süreçlerin temel işleyişlerini açıklar, eleştirel tartışır ve problemleri uygun istatistik ve hesaplama yöntemleri kullanarak çözer, moleküler biyoloji ve genetik araştırma problemlerinin çözümü için halen kullanılanlar arasından sonuca götürecek çağdaş deneysel ve teorik yaklaşımları seçer |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Olay yeri incelemesi ve biyolojik kanıtların toplanması- taransferi işlemlerini yapabilir |
PÇ-3 Moleküler Biyoloji ve genetik ile ilgili konularda problemleri saptama, problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Olay yerinde bulunan biyolojik kanıtların değerlendirilerek şüpheli ve mağdur arasındaki ilişkinin belirleyebilmek |
PÇ-3 Moleküler Biyoloji ve genetik ile ilgili konularda problemleri saptama, problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | DNA teknolojisini kullanarak biyolojik kanıtların kimliklendirilebilmek ve annelik, babalık, akrabalık tayini yapabilmek |
PÇ-13 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Adli genetik ile ilgili temel kavramlar, uyuşturucu analizleri, patlayıcı madde analizleri, atış artığı analizleri, toksik maddeler ve analiz yöntemleri ve olay yerinden alınan toprak, kumaş ve cam gibi malzemeler üzerinde yapılan inceleme ve analizler, DNA analizleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Olay Yeri İnceleme ve DNA Kaynakları | Anlatma ve tartışma |
2 | Olay Yeri İnceleme ve O.J. Simpson Davası | Anlatma ve tartışma |
3 | Genetik İşaretler ve kan grupları | Anlatma ve tartışma |
4 | Polmorfik enzimler ve proteinler | Anlatma ve tartışma |
5 | Adli bilimler ve DNA | Anlatma ve tartışma |
6 | Biyolojik örnekler ve DNA İzolasyon Yöntemleri | Anlatma ve tartışma |
7 | RFLP, PCR ve elektroforez teknikleri ve adli bilimlerde kullanımı | Anlatma ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | VNTR ve STR Lokusları - Somatik STR’ ler | Anlatma ve tartışma |
10 | X ve Y kromozomuna bağlı STR lokusları- adli olgularda kullanımı | Anlatma ve tartışma |
11 | Mitokondriyal DNA ve analiz teknikler - adli olgularda kullanımı | Anlatma ve tartışma |
12 | STR analizindeki problemler ve çözümler | Anlatma ve tartışma |
13 | Mini STR lokusları- adli olgulardaki avantajı | Anlatma ve tartışma |
14 | SNP ve kimliklendirme | Anlatma ve tartışma |
15 | Olgu çözümünde DNA bankalarının önemi | Anlatma ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | William Goodwin, Adrian linacre, Sibte Hadi. An Introduction To Forensic Genetics (2007) Jhon Wiley Ltd.England, ISBN:978-0-470-01025-9 | |
2 | John M. Butler. Forensic DNA Typing: Biology and Technology Behind STR Markers, Academic Press; 2nd edition (2/22/2005), ISBN: 0121479528 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 10 | 40 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 183 |