|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | MATEMATİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AHMET KAYA (ahmetkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEZER SORGUN, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, temel olasılık ve istatistik kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, bu bilgileri günlük hayatta karşımıza çıkabilen bazı olaylara uygulayabilmeyi, bunlarla ilgili hesaplama yapabilmeyi öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Temel olasılık ve istatistik kavramlarını öğrenir ve uygulayabilir. |
PÇ-1 Matematiğin temel alanlarından Analiz, Geometri ve Cebirin temel kavramlarını bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla tanımlar. PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Değişkenler arasındaki ilişki ölçüsünü öğrenir. Parametre tahminleri yapabilir. |
PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Koşullu olasılık ve Bayes teoremini kullanarak olasılıkları hesaplayabilir. |
PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Temel kavramlar, Veri analizi - Frekans tabloları, Merkezi eğilim ölçüleri, Değişim ölçüleri, Olasılığa giriş - Örnek uzaylar ve olaylar, Örnek noktaları sayma kuralları, Olasılık aksiyomları, Koşullu olasılık, Bayes teoremi ve uygulamaları, Örnekler ve uygulamalar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Temel kavramlar - Permutasyon | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 2 | Temel kavramlar - Kombinasyon | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 3 | Temel kavramlar - Binom | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 4 | Veri analizi - Frekans tabloları | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 5 | Merkezi eğilim ölçüleri, aritmetik ortalama, tartılı aritmetik ortalama, Geometrik, harmonik ve kareli ortalamalar | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 6 | Merkezi eğilim ölçüleri | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 7 | Değişim ölçüleri | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Olasılığa giriş - Örnek uzaylar ve olaylar | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 10 | Sapma ölçüleri, değişim aralığı, kartil aralığı, ortalama sapma | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 11 | Standart sapma, değişim katsayısı | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 12 | Olasılık aksiyomları | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 13 | Koşullu olasılık | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 14 | Bayes teoremi | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 15 | Sürekli olasılık dağılımları, Uniform, Üstel, Normal dağılım | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | F. Akdeniz, Olasılık ve İstatistik, Nobel Yayın, 2006. | |
| 2 | Ronald E. Walpole at al., Probability & Statistics for Engineers & Scientists, Pearson Education Ltd., 2007. | |
| 3 | D. Brink, Essential of Statistics, Ventus Publishing, 2010. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||