Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MAT620 - MATEMATİK (DOKTORA)

Kodu: MAT620 Adı: KATEGORİK TOPOLOJİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MATEMATİK (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SAMED ÖZKAN (ozkans@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, topolojik kategori kavramını ayrıntılarıyla öğretmek, matematiksel düşünme ve yorum yapma yeteneği kazandırmak, doktora eğitimlerinde gerekli olan temel bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Önemli topolojik kategorileri öğrenir. Diskre ve indiskre yapı tanımlarını bilir, örnekler verebilir. PÇ-2 Daha önceki eğitim süreçlerinde edindikleri bilgi ve deneyimlerin üzerine güncel ve ileri düzeyde matematik bilgilerini ekleyerek, matematiğin tüm yönlerini kavrar ve bu alana yenilik getirebilecek seviyede birikimlerini derinleştirir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olabilme.
PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Wedge çarpım ve dönüşümleri bilir. Topolojik kategorilerde lokal ve genel ayırma aksiyomlarını ifade edebilir. PÇ-2 Daha önceki eğitim süreçlerinde edindikleri bilgi ve deneyimlerin üzerine güncel ve ileri düzeyde matematik bilgilerini ekleyerek, matematiğin tüm yönlerini kavrar ve bu alana yenilik getirebilecek seviyede birikimlerini derinleştirir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sonsuz wedge çarpımı öğrenir. Topolojik kategorilerde kapalılık, bağlantılılık ve kompaktlık kavramlarını tanımlayabilir. PÇ-2 Daha önceki eğitim süreçlerinde edindikleri bilgi ve deneyimlerin üzerine güncel ve ileri düzeyde matematik bilgilerini ekleyerek, matematiğin tüm yönlerini kavrar ve bu alana yenilik getirebilecek seviyede birikimlerini derinleştirir.
PÇ-5 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İyi Bilinen Topolojik Kategoriler, Yığın Yakınsak ve Süzgeç Yakınsak Uzaylar, Diskre ve İndiskre Yapılar, Teoremler, Örnekler, Wedge Çarpım ve p’de Dönüşümler, Lokal Ayırma Aksiyomları, Teoremler, Örnekler, Dönüşümler, Genel Ayırma Aksiyomları, Teoremler, Örnekler, Sonsuz Wedge Çarpım, Topolojik Kategorilerde Kapalılık, Teoremler, Örnekler, Bağlantılılık ve Kompaktlık.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İyi Bilinen Topolojik Kategoriler Anlatım
2 Yığın Yakınsak ve Süzgeç Yakınsak Uzaylar Anlatım
3 Diskre ve İndiskre Yapılar Anlatım
4 Teoremler, Örnekler Anlatım
5 Wedge Çarpım ve p’de Dönüşümler Anlatım
6 Lokal Ayırma Aksiyomları Anlatım
7 Teoremler, Örnekler Anlatım
8 Ara Sınav
9 Dönüşümler Anlatım
10 Genel Ayırma Aksiyomları Anlatım
11 Teoremler, Örnekler Anlatım
12 Sonsuz Wedge Çarpım Anlatım
13 Topolojik Kategorilerde Kapalılık Anlatım
14 Teoremler, Örnekler Anlatım
15 Bağlantılılık ve Kompaktlık Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 J. Adamek, H. Herrlich, G.E. Strecker, Abstract and Concrete Categories, Wiley, New York, 1990.
2 H. Herrlich, G.E. Strecker, Category Theory, Allyn and Bacon Inc., Boston, 1973.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180