Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MAT514 - MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MAT514 Adı: GRAF MATRİSLERİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HATİCE TOPCU (hatice.kamit@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kafes Teorisine Giriş I de verilen temel bilgiler üzerine son yıllarda yoğun araştırmalara yol açan kafeslerin topolojik ve lojik açısından incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematiksel teoremleri oluşturabilme ve kanıtlama yollarını belirleyebilme. PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Teorem ve problemleri örneklendirebilme. PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Soyut düşünme becerisini problem çözmeye uygulayabilme. PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Problem çözmede uygun yaklaşımları tasarlayabilme. PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tam kısmi sıralı kümeler, sabit nokta teoremi ve sabit noktaların hesabı; Maksimallik ilkeleri; Zorn Lemması ve Seçme Aksiyomu; Asal ve maksimal idealler, süzgeçler ve ultrasüzgeçler; Genel kafeslerin gösterilimi; Bole cebirleri için Stone Gösterilim Teoremi, Lindenbaum Cebiri; Modal lojik; S4 lojiği ve topoloji.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tam kısmi sıralı kümeler, sabit nokta teoremi ve sabit noktaların hesabı Anlatım
2 Tam kısmi sıralı kümeler, sabit nokta teoremi ve sabit noktaların hesabı Anlatım
3 Maksimallik ilkeleri Anlatım
4 Zorn Lemması ve Seçme Aksiyomu Anlatım
5 Zorn Lemması ve Seçme Aksiyomu Anlatım
6 Asal ve maksimal idealler Anlatım
7 Asal ve maksimal idealler Anlatım
8 Ara Sınav
9 Genel kafeslerin gösterilimi Anlatım
10 Boole cebirleri için Stone Gösterilim Teoremi Anlatım
11 Boole cebirleri için Stone Gösterilim Teoremi Anlatım
12 Lindenbaum Cebiri Anlatım
13 Modal lojik Anlatım
14 Modal lojik Anlatım
15 S4 lojiği ve topoloji Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Burris, S. and Sankappanavar, H. P., “A Course in Universal Algebra”; Springer-Verlag New York, (1981).
2 Davey, B. A. and Priestley, H. A.; “Introduction to Lattices and Order”; Cambridge University Press; (2002).
3 Haim, M.; “Duality for Lattices with Operators: A Modal Logic Approach”; MOL-2000-02; Universiteit van Amsterdam, (2000).
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180