|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYDAN ENER SU (aydanenersu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri. Yazılı anlatım; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Yazılı anlatımın (yazılı kompozisyon) aşamaları. Yazılı anlatımda: (a) düşünceyi temellendirme yolları (tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma); (b) anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım. Metin türleri: (a) bilgilendirici metinler (dilekçe, iş mektubu, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar; bilimsel yazı (bilimsel bildiri), makale, köşeyazısı=fıkra, söyleşi, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü, tanıtma yazısı, özel mektup vd); (b) yazınsal=edebi metinler (şiir, öykü, roman, oyun, deneme, mektup vd); örnekler üzerinde çalışmalar. Değişik yazı türlerinde serbest ve planlı yazma uygulamaları. Dilbilgisi (biçimbilgisi, sözdizimi-özet bilgi). Yazım (imla) bilgileri. Yazılı metinlerdeki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Düşündüğünü yazma, fikir üretme, yorum getirme ve genel anlatım bozukluklarını gidermeyi öğrenir. |
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. PÇ-23 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dilin tanımı, yazıda plan ve tema, çeşitli yazı türleri, formal yazılar ve bilimsel yazılar işlenmektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dilin tanımı, önemi, dil ve kültür ilişkisi, yazı dilive özellikleri | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
2 | Yazılı anlatımda dış yapı: noktalama ve imla kuralları üzerinde uygulama | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
3 | Yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
4 | Kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
5 | Seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
6 | Genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
7 | Çeşitli yazı türleri (anı, fıkra,hikaye, eleştiri, roman) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çeşitli yazı türleri (anı, fıkra,hikaye, eleştiri, roman) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
10 | Çeşitli yazı türleri (anı, fıkra,hikaye, eleştiri, roman) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
11 | Formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan ve bibliyografya) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
12 | Bilimsel yazılar (tebliğ ve makalenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerinde çalışma v.b. | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
13 | Bilimsel yazılar (tebliğ ve makalenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerinde çalışma v.b. | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
14 | Bilimsel yazılar (tebliğ ve makalenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerinde çalışma v.b. | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
15 | Not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Şerif Aktaş, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ | |
2 | Türk Dil Kurumu İmla Kılavuzu | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, Bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 0 | 0 | 0 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 3 | 5 | 15 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 91 |