Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 501 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 501 Adı: HALKBİLİMİ TEORİ VE YÖNTEMLERİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA YILDIZ ALTIN (kubrayildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlara, eğitimde kullanılan ölçme araçlarına ve ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemlere yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halk bilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenirler. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Halk bilimi teori ve kuramlarını epistomolojik temelleri ile öğrenerek, mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabilirler. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Halk kültürüne dair tarih içinde geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olurlar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabilirler. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halkbilimi ürünlerinin çözümlenmesinde kullanılan belli başlı kuramlar ve yöntemler incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Halk kavramı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
2 Halk bilimi Kuramlarını adlandırma ve sınıflandırma denemeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
3 Erken dönem mit ve masal kuramları. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
4 Fin yöntemi ve “Urform” sorunu. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
5 A. Olrik’in “Epik kuralları”. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
6 Psikanaliz ve “Arketip”ik yaklaşımlar. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
7 Max Luthi ve masalın metinselliği. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
8 Ara Sınav
9 Raglan ve geleneksel kahraman. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
10 Hosbawm ve soylu eşkıya. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
11 Bascom ve folklorun dört işlevi. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
12 Von Sydow ve “eikotip”. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
13 Propp biçimciliği ve masal. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
14 Alan Dundes’in “Halk”ı. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
15 Uygulamalı halk bilimi ve sonrası. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Proje Sunumu Kaynak Tarama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çobanoğlu, Özkul, Halkbilimi Kuramları ve Tarihine Giriş, Akçağ Yay, Ankara 1999.
2 Ekici, Metin, Halkbilgisi Yöntemleri, Geleneksel Yay., Ankara 2004.
3 Darson, R., Günümüz Folklor Kuramları, Ege Ü. Yay., 1984.
4 Oğuz, Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Akçağ Yay., 2000.
5 Oğuz, Öcal, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., 2004.
6 Oğuz, M. Öcal vd., Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 1-4, Geleneklsel Yay., Ankara 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 6 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 7 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180