Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 517 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 517 Adı: TÜRK İNANÇ SİSTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
RECEP TEK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türklerin dinsel tarihini öğrenmek ve Türklerin geçmişte inandıkları dinlerin kültürleri üzerindeki etkilerini saptamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halkbilimi alanına dair yeni ve özgün bilimsel düşünce üretebilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi yayınlayarak yeni düşünce ve yöntemleri sunabilir PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi yayınlayarak yeni düşünce ve yöntemleri sunabilir PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kamlık dini (Şamanizm), Maniheizm, Budizm, Karaylık Dini (Karay Museviliği) ve Hristiyanlık gibi eski Türk dinleri. Bu dinlerin Türk düşüncesi ve kültürüne tesirleri, mitolojik ve dini motiflerle temalardan hareketle bu dinlerin diğer kültürlerdeki görünümleri de ele alınmakta ve Türk kültüründeki yapılanışlarının karşılaştırılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kültür ve Şamanizm Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
2 Şamanist Panteon Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
3 Şamanist Kozmoloji Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
4 Şamanın toplumsal rolleri Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
5 Şamanizm ve Gök Tanrı Dini Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
6 Şamanizm ve Maniheizm Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
7 Şamanizm ve Maniheizm Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
8 Ara Sınav
9 Şamanizm ve Budizm Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
10 Şamanizm ve Lamaizm Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
11 Şamanizm ve Musevilik Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
12 Şamanizm ve Hristiyanlık Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
13 Şamanzim ve İslamiyet Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
14 Şamanizm ve Halk İnançları Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
15 Şamanizm ve Mitoloji Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Togan, Zeki Velidi (1981).Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul.
2 Eliade, Mircae (2000).Şamanizm. İstanbul.
3 Eberhard, W (1942). Çin?in Şimal Komşuları. Ankara.
4 Roux, J. Paul (1998).Türklerin ve Moğolların Eski Dini. İstanbul.
5 Roux, J. Paul (2000).Altay Türklerinde Ölüm. İstanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar, bilgisayar, Projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 7 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 6 30
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180