Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 527 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 527 Adı: TÜRK DESTAN ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
ürk destanlarının niteliğini, kaynaklarını, temel ve yan unsurlarını çağlara ve bölgelere göre mukayeseli olarak kavratmak, halk bilimi açısından incelemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler, Türk destanlarını çağlara ve dönemlere göre tip, kaynak, temel ve yan unsurlar açısından karşılaştırabilirler. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk destanlarını icracıları ve içerik açısından halk bilimsel inceleyebilme yeteneği kazanırlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Destan inceleme ve araştırmada kullanılan kavram ve terimleri değerlendirebilirler. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk destanlarının oluşum süreçleri, temel kavramları, icracıları, destanların sınıflandırılması ve destan metinleri incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Destan kavramı; destanın oluşum şartları, aşamaları ve özellikleri Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
2 Destanlarda mitlerin işlevleri, konuları, inanç ve düşünce sistemlerinin oluşum ve gelişimlerindeki yeri. Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 Türkler arasından derlenen mitik metinler (yaratılış, tufan ve kıyamet konulu) üzerine incelemeler. Mitik metinler ile tarihi-menkıbevi metinler. Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Türk destanları üzerine incelemeler. Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Türk destanları üzerine incelemeler. Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
6 Destancı kimdir? Homeros sorunu nedir? Destan metinlerini inceleme yöntemleri nelerdir? Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
7 Destanın icrası, dinleyicisi; destan kahramanı (alp tipi) Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Türk destanlarının tasnifi meselesi-İslamiyet öncesi Türk destanları: Mete, Şu Alp Er Tunga Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 Göktürk ve Uygur destanları Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
11 Oğuz Kağan Destanı ve Oğuznamecilik geleneği Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
12 İslami dönem Türk destanları: Battal-nâme, Dânişmend-nâme vd. Alpten alperene ve gazi tipine geçiş süreçleri. Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
13 Köroğlu Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
14 Dede Korkut Kitabı Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
15 Manas Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Köprülü, Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2003.
2 Sakaoğlu, Saim-Ali Duymaz, İislamiyet Öncesi Destanları, Ötüken Yay, İstanbul 2002.
3 Reichl, Karl, Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. Çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002.
4 Sakaoğlu, Saim, Dede Korkut Kitabı, İnc. Derl. Akt. I - II, Konya 1998.
5 Çetin, İsmet, Türk Edebiyatında Hz. Ali Cenknameleri, Kültür Bak. Yay., Ankara 1997.
6 Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 6 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 7 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180