|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
ürk destanlarının niteliğini, kaynaklarını, temel ve yan unsurlarını çağlara ve bölgelere göre mukayeseli olarak kavratmak, halk bilimi açısından incelemek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler, Türk destanlarını çağlara ve dönemlere göre tip, kaynak, temel ve yan unsurlar açısından karşılaştırabilirler. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk destanlarını icracıları ve içerik açısından halk bilimsel inceleyebilme yeteneği kazanırlar. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Destan inceleme ve araştırmada kullanılan kavram ve terimleri değerlendirebilirler. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk destanlarının oluşum süreçleri, temel kavramları, icracıları, destanların sınıflandırılması ve destan metinleri incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Destan kavramı; destanın oluşum şartları, aşamaları ve özellikleri | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
2 | Destanlarda mitlerin işlevleri, konuları, inanç ve düşünce sistemlerinin oluşum ve gelişimlerindeki yeri. | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
3 | Türkler arasından derlenen mitik metinler (yaratılış, tufan ve kıyamet konulu) üzerine incelemeler. Mitik metinler ile tarihi-menkıbevi metinler. | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
4 | Türk destanları üzerine incelemeler. | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
5 | Türk destanları üzerine incelemeler. | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
6 | Destancı kimdir? Homeros sorunu nedir? Destan metinlerini inceleme yöntemleri nelerdir? | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
7 | Destanın icrası, dinleyicisi; destan kahramanı (alp tipi) | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk destanlarının tasnifi meselesi-İslamiyet öncesi Türk destanları: Mete, Şu Alp Er Tunga | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
10 | Göktürk ve Uygur destanları | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
11 | Oğuz Kağan Destanı ve Oğuznamecilik geleneği | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
12 | İslami dönem Türk destanları: Battal-nâme, Dânişmend-nâme vd. Alpten alperene ve gazi tipine geçiş süreçleri. | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
13 | Köroğlu | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
14 | Dede Korkut Kitabı | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
15 | Manas | Anlatma Yöntemi Düzey Geliştirme Çalışması Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Köprülü, Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2003. | |
2 | Sakaoğlu, Saim-Ali Duymaz, İislamiyet Öncesi Destanları, Ötüken Yay, İstanbul 2002. | |
3 | Reichl, Karl, Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. Çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002. | |
4 | Sakaoğlu, Saim, Dede Korkut Kitabı, İnc. Derl. Akt. I - II, Konya 1998. | |
5 | Çetin, İsmet, Türk Edebiyatında Hz. Ali Cenknameleri, Kültür Bak. Yay., Ankara 1997. | |
6 | Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 6 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |