Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 502 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 502 Adı: HALKBİLİMİ TEORİ VE YÖNTEMLERİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Derlemenin/alan çalışmasının temel kavramlarını, terminolojisini, yöntemlerini tartışmaya açmak ve öğrencilerin ilerleyen dönemlerde gerçekleştirecekleri alan çalışmalarını daha metotlu ve akademik bir metot içerisinde gerçekleştirebilmelerini sağlamak dersin temel hedeflerindedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkiye’deki alan çalışması tarihinde öne çıkan isimleri tanır. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alan çalışmasının temel kavramlarını tanır. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Derleme esnasında gereken teknik araç gereçleri kullanmayı öğrenebilir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halkbiliminde araştırma ve derleme çalışmalarının nasıl yapılacağı, derlemede kullanılan yöntem ve teknikler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türkiye’de sosyal bilimler ve sosyal bilimci olmak. Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
2 Sosyal bilimlerin evrenselliği özgünlüğü-kalitatif-kantitatif araştırma teknikleri Uygulama: Bilgi toplama teknikleri, serbest yazma tekniği. Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
3 Halk biliminde alan araştırması kavramı ve önemi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
4 Türkiye’de gerçekleştirilen ilk alan çalışmaları Uygulama: Bilgi toplama teknikleri, serbest yazma tekniği. Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
5 Derleme/Alan çalışmasının temel kavramları Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
6 Kurtarma etnografyası: Nasıl bir derleme/alan çalışması yapmalı? Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
7 Alana çıkmadan yapılacak hazırlık ve çalışmalar Uygulama: Taslak hazırlama/tablo hazırlama/listeleme/kümeleme. Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Kültürel şoklar, uyum stratejileri, veri toplama. Uygulama: Alana çıkmadan soru hazırlama/Ses kayıtlarını deşifre etme. Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
10 Gözlem, Katılımlı gözlem, enformel Sohbet tarzı görüşme Uygulama: Soruların gözden geçirilmesi/yeniden düzenlenmesi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
11 Yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış mülakat, odak grup görüşmeleri, anket Uygulama: Alanda not tutma/ Neyi nasıl not tutacağım? Bu notlar ne işime yarayacak? Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
12 Verilerin metin haline getirilmesi-Alan çalışması notlarının düzenlenmesi Uygulama: Yazmaya başlıyoruz? Düşünceyi organize etme Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
13 Alan çalışması ve Nesnellik-öznellik sorunu Uygulama: Taslak metin yazımı ve düzenlenmesi/Kaynak gösterme sıkıntıları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
14 Klasik Etnografi-Diyalojik etnografi Uygulama: Etnografik metinlerin eleştirisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
15 Alan Çalışmasında etik sorunu Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama Proje Sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Altıntaş, Betül, Mendile, Simite, Boyaya, Çöpe… Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar, İletişim Yay, İstanbul, 2003.
2 Atay, Tayfun, Batı’da Bir Nakşi Cemaati Şeyh Nazım Kıbrısî Örneği, İletişim Yay, İstanbul, 1996.
3 Bayrı, M. Halit, “Halk Bilgisi Derneğine Ait Hatıralar: Konferanslar, Törenler, Anketler, Derleme Seyahatleri,” Türk Folklor Araştırmaları, sayı 31, s. 489.
4 Chagnon, Napoleon, A. Yanomamö, Savaşa Doğanlar (Çev. Burcu Bölükbaşı), Epsilon Yay, İstanbul 2004.
5 Ekici, Metin, Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yay. 2008.
6 Goldstein, Kenneth, Sahada Folklor Derleme Metotları (Çev. Ahmet Edip Uysal), Kültür Bak. Millî Folklor Araştırma Yay., Ankara 1977.
7 İnan, Abdülkadir, Birinci İlmi Seyahate Dair Rapor, Türk Halk Bilgisi Derneği, İstanbul 1930.
8 Kümbetoğlu, Belkıs, Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yay, İstanbul 2005.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 6 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 7 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180