Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 522 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 522 Adı: XX.YÜZYIL TÜRK HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARI TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk Halk Bilimi Araştırmalarının 20. yüzyıldan günümüze kadar anahtar kavramları, problematikleri ve perspektiflerini belirlemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halkbilimsel kuramların ve yöntemlerin 20 yüzyıldan günümüze kadar gelişimini kavramak. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Uygulamalı Folklor bilimini kavramak. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halkbilimsel kuram ve yöntemlerin tarihçesi, temel kavraları ve meseleleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Genel giriş: Halkbilimi nedir? Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
2 Halkbilimi çalışmalarının tarihçesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
3 Pratisyen bir halkbilimcinin sahip olması gereken entelektüel araç ve gereçler. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
4 Türk halkbilimi çalışmalarının tarihçesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
5 Türk halkbilimi çalışmalarının kadrosu. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
6 Türk halkbilimi köy, kasaba ve kent monografisi çalışma planı. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
7 Halkbilimi alan araştırması yöntemleri. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
8 Ara Sınav
9 Halk bilimi alan araştırması yöntemleri: Görüşme (mülakat) yoluyla derleme yöntemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
10 Avrupa düşünce tarihinde halkbilimi ve halkbiliminin bağımsız bir bilimsel bir disipline dönüşmesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
11 Erken Dönem Halkbilimi Kuramları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
12 Metin Merkezli Halkbilimi Kuramları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
13 Metin Merkezli Halkbilimi Kuramları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
14 Bağlam Merkezli Halkbilimi Kuramları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
15 Bağlam Merkezli Halkbilimi Kuramları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama-Alıştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çobanoğlu, Ö.Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yay., Ankara 2002.
2 Dorson, M. R, Folklore and Folklife. The University of Chicago Press, Chicago 1972.
3 Coccchiara, Giuseppe, The History of Folklore in Europe, Philadelphia,1981.
4 Toelken, Barre,The Dynamics of Folklore. Hougto Mifflin Company, Boston 1979.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180