Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 528 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 528 Adı: TÜRK HALK HEKİMLİĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
RECEP TEK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Halk hekimliği konusuna giren pratiklerin işlev ve mahiyetini öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halk hekimliğine ait temel kavram ve terimleri kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Halk hekimliği konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Halk hekimliği konusuna giren pratiklerin yapılarını bilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halk hekimliği konusuna giren pratikler ve bunların işlev ve mahiyetleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Halk Hekimliği ve Halk Hekimi Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Halk Hekimliği ve Halk Hekimi Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Halk Hekimliğinin Kökenleri Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Halk Hekimliğinin Kökenleri Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Halk Hekimliğinin Kökenleri Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Türk Halk Hekimliğinin Tarihi Gelişimi Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
7 İslamiyet’ten Önce Türk Halk Hekimliği Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 İslamiyet’ten Önce Türk Halk Hekimliği Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
10 İslamiyet ve Türk Halk Hekimliği Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Günümüzde Halk Hekimliği Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Halk Hekimliğinde Sağaltma Yöntem ve Teknikleri Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Türk Halk Hekimliğinde Ocaklar Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Türk Halk Hekimliğinde Ocaklar Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Türk Halk Hekimliğinde Ocaklar Konu anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Acıpayamlı, Orhan (1969b) “Türkiye Folklorunda Halk Hekimliği ve Özellikleri”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, C. XXVI, S. 1-2, s. 1-9.
2 Acıpayamlı, Orhan (1978a) “Acıpayam’da Halk Hekimliği”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, S. 11, s. 11-16.
3 Araz, Rıfat (1995) Harput’ta Eski Türk İnançları ve Halk Hekimliği, Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
4 Demren, Özlem (2008) “Halk Hekimliğinde Ocaklar ve Şamanizm”, Folklor/Edebiyat, C. 14, S. 56, s. 185-210.
5 Akman, Eyüp (2007) “Türk Halk Hekimliğinde Ocaklık Geleneği ve Safranbolu'daki Ocaklar”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C. 15, No: 1, s. 393-400.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 6 30
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180