|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Efsanenin tür özelliklerini kavratmak ve bu tür üzerinde araştırma yapabilme yeteneği geliştirmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Efsanelerin ortaya çıkışını, gelişimini ve yayılım süreçlerini öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Efsanelerin yaratma ve icra ortamları ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Efsanenin tür özellikleri, efsane türüyle ilgili dünyadaki ve Türkiye’deki araştırmalar, bu araştırmalarda kullanılan yöntemler ve bu çalışmaların niteliği işlenir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Efsane kavramı, efsanenin tanımı, efsanenin yapı, şekil, konu ve işlev özellikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 2 | Efsanenin diğer türlerle ilişkisi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 3 | Dünyada efsane üzerine yapılan çalışmalar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 4 | Türkiye’de efsane üzerine yapılan çalışmalar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 5 | Efsanenin tür özellikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 6 | Türk efsanelerinin kaynakları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 7 | Türk efsanelerinin tasnifleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türk efsanelerinin tasnifleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 10 | Türkiye’de efsane konulu çalışmalarda izlenen yöntemler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 11 | Efsane inceleme yöntemleri ve kuramları(Tarih-Coğrafi Fin Kuramı/Karşılaştırma Kuramı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 12 | Psikanalitik Kuram, Yapısal Kuram ya da Propp yöntemi vd.) | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 13 | Kuram ve inceleme yöntemlerinin Türk efsaneleri üzerine uygulama örnekleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 14 | Efsane metinleri üzerinde çalışmalar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 15 | Efsane metinleri üzerinde çalışmalar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Luthi, Max, “Masalın Efsane, Menkabe, Mit, Fabl ve Fıkra Gibi Türlerden Farkı”, çev. Sevengül Sönmez, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Hzl. Gülin Öğüt Eker vd. Milli Folklor Yayınları, Ankara 2003, ss. 314–319. | |
| 2 | Kaya, Muharrem, Mitolojiden Efsaneye Türk Mitolojisinin Türkiye’deki Efsanelerde İzleri, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2007. | |
| 3 | Görkem, İsmail, Elazığ Efsaneleri (İnceleme-Metinler), Manas Yayıncılık, Elazığ 2006. | |
| 4 | Ergun, Metin, Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, Cilt 1–2, TDK Yayınları, Ankara 1997. | |
| 5 | Helimoğlu Yavuz, Muhsine, Diyarbakır Efsaneleri, Derleme-Araştırma-İnceleme, Doruk Yayınları, Ankara 1993. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 6 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||