Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 530 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 530 Adı: TÜRK HALK EFSANELERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Efsanenin tür özelliklerini kavratmak ve bu tür üzerinde araştırma yapabilme yeteneği geliştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Efsanelerin ortaya çıkışını, gelişimini ve yayılım süreçlerini öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Efsanelerin yaratma ve icra ortamları ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi sahibi olur PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Efsanenin tür özellikleri, efsane türüyle ilgili dünyadaki ve Türkiye’deki araştırmalar, bu araştırmalarda kullanılan yöntemler ve bu çalışmaların niteliği işlenir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Efsane kavramı, efsanenin tanımı, efsanenin yapı, şekil, konu ve işlev özellikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
2 Efsanenin diğer türlerle ilişkisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
3 Dünyada efsane üzerine yapılan çalışmalar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
4 Türkiye’de efsane üzerine yapılan çalışmalar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
5 Efsanenin tür özellikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
6 Türk efsanelerinin kaynakları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
7 Türk efsanelerinin tasnifleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
8 Ara Sınav
9 Türk efsanelerinin tasnifleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
10 Türkiye’de efsane konulu çalışmalarda izlenen yöntemler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
11 Efsane inceleme yöntemleri ve kuramları(Tarih-Coğrafi Fin Kuramı/Karşılaştırma Kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
12 Psikanalitik Kuram, Yapısal Kuram ya da Propp yöntemi vd.) Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
13 Kuram ve inceleme yöntemlerinin Türk efsaneleri üzerine uygulama örnekleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
14 Efsane metinleri üzerinde çalışmalar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
15 Efsane metinleri üzerinde çalışmalar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Makale Eleştirisi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Luthi, Max, “Masalın Efsane, Menkabe, Mit, Fabl ve Fıkra Gibi Türlerden Farkı”, çev. Sevengül Sönmez, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Hzl. Gülin Öğüt Eker vd. Milli Folklor Yayınları, Ankara 2003, ss. 314–319.
2 Kaya, Muharrem, Mitolojiden Efsaneye Türk Mitolojisinin Türkiye’deki Efsanelerde İzleri, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2007.
3 Görkem, İsmail, Elazığ Efsaneleri (İnceleme-Metinler), Manas Yayıncılık, Elazığ 2006.
4 Ergun, Metin, Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, Cilt 1–2, TDK Yayınları, Ankara 1997.
5 Helimoğlu Yavuz, Muhsine, Diyarbakır Efsaneleri, Derleme-Araştırma-İnceleme, Doruk Yayınları, Ankara 1993.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 6 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 7 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180