|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TURİZM REHBERLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MERAL DURSUN (meraldursun@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
kültür bölgelerinin kronolojik gelişimi, coğrafi, siyasi, ekonomik ve inanç sistemleri açısından genel tanıtımı yanı sıra temel kuramlar çerçevesinde dönemler ve merkezler bazında arkeolojik kanıtlara göre öğrenmelerini sağlamak ve müzecilik ile ilgili temel bilgileri öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Turizm Rehberliği alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar. PÇ-11 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Anadolu'da yapılan arkeolojik çalışmaların tarihçesi ve önemli araştırmacılar ortaya koyabilir. |
PÇ-1 Turizm Rehberliği alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Müzecilik ve müze kavramları ile müzeciliğin tarih boyunca gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar. PÇ-9 Alanında uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde yürütür. PÇ-11 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Müzelerde yapılması gereken işleri ve müzelerin işleyişlerini açıklayabilir. |
PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir. PÇ-11 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Arkeoloji ile ilgili temel kavramlar, Anadolu'da yapılan arkeolojik çalışmaların tarihçesi ve önemli araştırmacılar. Paleolitik Çağdan Demir Çağının sonuna kadar Anadolu'da yaşamış olan toplumların ve uygarlıkların siyasi ve kültürel yapısı. Müze ve müzecilik ile ilgili temel kavramlar, Müze ile müzeciliğin araştırma tarihçesi, Müze çeşitleri, Müzelerdeki sergileme tipleri, Müzelerde eğitim, Müze çalışanlarının sorumlu oldukları görevler, Modern müzecilik, Dünya ve Türkiye müzelerinden örnekler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, Müze Kelimesinin Anlamı ve Müzecilik ile İlgili Kavramlar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Dünya Tarihinde Müzeciliğin Gelişimi | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Türkiyede Müzeciliğin Tarihsel Gelişimi | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Müze Çeşitleri | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Müzelerin ve Müze Uzmanlarının Görevleri | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Müzelerde Sergileme Tipleri ve Eğitim | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Müze Vitrinleri, Aydınlatma ve Koruma Yöntemleri | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dünya Müzelerinden Örnekler | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Arkeoloji Bilimi ve disiplinler (Prehistorya, Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi, Klasik Arkeoloji, Sanat Tarihi, Eskiçağ Tarihi, Antropoloji) . | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Önasya Arkeolojisinin çekirdek bölgesini oluşturan Fırat ve Dicle nehirlerinin bulunduğu coğrafya. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Bölgelere göre; Anadolu, Mezopotamya ve İran'ın kronolojik ve kültürel gelişimi, önemli merkezlerin modern ve eski(antik) adlar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
13 | Jeoloji ve Paleontoloji bilim dallarının gelişim süreçler | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Arkeolojide yerleşim biçimleri; Höyükler ve düz iskan yerleri. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Arkeolojik buluntuların tarihlendirme teknik ve methodları; Radyokarbon (C 14), Potasyum Argon-40, Termolüminesans ve Dendrokronoloji | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ferruh Gerçek; Türk Müzeciliği,Ank.1996. | |
2 | ‘Cumhuriyetin 50. yılında Müzelerimiz’,Arkitekt,1973 | |
3 | Davis , E,J,:2007, Anadolu/Anatolia,İstanbul. | |
4 | Hodder, İ ,:2007, Çatalhöyük Leoparın Öyküsü, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projectör |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 6 | 12 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 5 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınav | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 3 | 10 | 30 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |