Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / TR524 - TURİZM REHBERLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TR524 Adı: ANADOLU ARKEOLOJİSİ VE MÜZECİLİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TURİZM REHBERLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MERAL DURSUN (meraldursun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
kültür bölgelerinin kronolojik gelişimi, coğrafi, siyasi, ekonomik ve inanç sistemleri açısından genel tanıtımı yanı sıra temel kuramlar çerçevesinde dönemler ve merkezler bazında arkeolojik kanıtlara göre öğrenmelerini sağlamak ve müzecilik ile ilgili temel bilgileri öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Turizm Rehberliği alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-11 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Anadolu'da yapılan arkeolojik çalışmaların tarihçesi ve önemli araştırmacılar ortaya koyabilir. PÇ-1 Turizm Rehberliği alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-7 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Müzecilik ve müze kavramları ile müzeciliğin tarih boyunca gelişimini açıklayabilir. PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-9 Alanında uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde yürütür.
PÇ-11 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Müzelerde yapılması gereken işleri ve müzelerin işleyişlerini açıklayabilir. PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-7 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
PÇ-11 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Arkeoloji ile ilgili temel kavramlar, Anadolu'da yapılan arkeolojik çalışmaların tarihçesi ve önemli araştırmacılar. Paleolitik Çağdan Demir Çağının sonuna kadar Anadolu'da yaşamış olan toplumların ve uygarlıkların siyasi ve kültürel yapısı. Müze ve müzecilik ile ilgili temel kavramlar, Müze ile müzeciliğin araştırma tarihçesi, Müze çeşitleri, Müzelerdeki sergileme tipleri, Müzelerde eğitim, Müze çalışanlarının sorumlu oldukları görevler, Modern müzecilik, Dünya ve Türkiye müzelerinden örnekler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, Müze Kelimesinin Anlamı ve Müzecilik ile İlgili Kavramlar Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Dünya Tarihinde Müzeciliğin Gelişimi Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Türkiyede Müzeciliğin Tarihsel Gelişimi Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Müze Çeşitleri Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
5 Müzelerin ve Müze Uzmanlarının Görevleri Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Müzelerde Sergileme Tipleri ve Eğitim Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
7 Müze Vitrinleri, Aydınlatma ve Koruma Yöntemleri Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
8 Ara Sınav
9 Dünya Müzelerinden Örnekler Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
10 Arkeoloji Bilimi ve disiplinler (Prehistorya, Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi, Klasik Arkeoloji, Sanat Tarihi, Eskiçağ Tarihi, Antropoloji) . Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11 Önasya Arkeolojisinin çekirdek bölgesini oluşturan Fırat ve Dicle nehirlerinin bulunduğu coğrafya. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
12 Bölgelere göre; Anadolu, Mezopotamya ve İran'ın kronolojik ve kültürel gelişimi, önemli merkezlerin modern ve eski(antik) adlar Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
13 Jeoloji ve Paleontoloji bilim dallarının gelişim süreçler Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
14 Arkeolojide yerleşim biçimleri; Höyükler ve düz iskan yerleri. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Arkeolojik buluntuların tarihlendirme teknik ve methodları; Radyokarbon (C 14), Potasyum Argon-40, Termolüminesans ve Dendrokronoloji Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ferruh Gerçek; Türk Müzeciliği,Ank.1996.
2 ‘Cumhuriyetin 50. yılında Müzelerimiz’,Arkitekt,1973
3 Davis , E,J,:2007, Anadolu/Anatolia,İstanbul.
4 Hodder, İ ,:2007, Çatalhöyük Leoparın Öyküsü, İstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projectör

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 5 15
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 5 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 7 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 6 12
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 8 24
Ara Sınav 3 10 30
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 3 10 30
0
0
Toplam İş Yükü 180