|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | LÜTFİ BUYRUK (buyruk@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Günlük hayatın bir parçası olan yemeğin, toplumsal ve kültürel açıdan öneminin anlaşılması; yemek, kültür ve toplum ilişkisinin tarihsel süreç içinde değerlendirilmesi. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Günlük hayatın bir parçası olan yemeğin, toplumsal ve kültürel açıdan önemini bilir. |
PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Yemek, kültür ve toplum ilişkisini tarihsel süreç içinde değerlendirebilir. |
PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Yeme-içme alışkanlıkları ve gelenekler; dinsel inanışlar ve yemek hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Yiyeceklerin küreselleşmesi; yemek hazırlamada cinsiyet ve mekan olarak mutfağın dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur. PÇ-8 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında Türkiye’de ve dünyada yenilikleri ve gelişmeleri takip eder. Bu gelişmelere ilişkin politika ve planlar oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Yiyecek tarihine genel bakış; iklim, toprak ve coğrafyanın yeme-içmeye etkileri, kıtalararası beslenme farklılıkları, yeme-içme alışkanlıkları ve gelenekler; kentsel yaşam ve yiyeceklerin küreselleşmesi; yemek hazırlamada cinsiyet ve mekan olarak mutfağın dönüşümü. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Yemek, kültür ve toplum dersinin kavramsal çerçevesi | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 2 | Toplayıcılıktan yemek pişirmeye, yiyecek tarihine genel bakış | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 3 | İklim, toprak ve coğrafyanın yeme-içmeye etkileri | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 4 | Dünyada kıtalararası beslenme farklılıkları | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 5 | Açlık ve dengeli beslenme | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 6 | Yiyecekler ve toplum sağlığı; gıda güvenliği | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 7 | Yeme-içme alışkanlıkları ve gelenekler; dinsel inanışlar ve yemek | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kentsel yaşam ve yiyeceklerin küreselleşmesi, "fast food", "slow food" | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 10 | Seminer sunumu ve tartışma | Anlatım Yöntemi, Tartışma |
| 11 | Seminer sunumu ve tartışma | Sunum ve tartışma |
| 12 | Seminer sunumu ve tartışma | Sunum ve tartışma |
| 13 | Seminer sunumu ve tartışma | Sunum ve tartışma |
| 14 | Seminer sunumu ve tartışma | Sunum ve tartışma |
| 15 | Seminer sunumu ve tartışma | Sunum ve tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Atkins, Peter; Bowler, Ian (2001), Food in Society, Arnould Publishers. London | |
| 2 | Barilla Center (...) The Cultural Dimension of Food, Parma (https://www.barillacfn.com/m/publications/pp-cultural-dimension-of-food.pdf) | |
| 3 | Fumey, G.; Etcheverria, O. (2007) Dünya Mutfakları Atlası, NTV Yayınları, İstanbul | |
| 4 | Rebora, G. (2003), Çatal Kültürü: Avrupa Mutfağının Kısa Tarihi, Kitap Yayınevi, İstanbul | |
| 5 | Civitello, Linda (2008), Cuisine and Culture: A History of Food and People, Second Edition, John Wiley & Sons | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | |||
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | 8 | 40 | |
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | 16 | ||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 60 | ||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 13 | 39 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 10 | 50 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 6 | 24 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 6 | 5 | 30 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 185 | ||