Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / GMS605 - GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA)

Kodu: GMS605 Adı: YEMEK,KÜLTÜR,TOPLUM Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı LÜTFİ BUYRUK (buyruk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Günlük hayatın bir parçası olan yemeğin, toplumsal ve kültürel açıdan öneminin anlaşılması; yemek, kültür ve toplum ilişkisinin tarihsel süreç içinde değerlendirilmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Günlük hayatın bir parçası olan yemeğin, toplumsal ve kültürel açıdan önemini bilir. PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Yemek, kültür ve toplum ilişkisini tarihsel süreç içinde değerlendirebilir. PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Yeme-içme alışkanlıkları ve gelenekler; dinsel inanışlar ve yemek hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Yiyeceklerin küreselleşmesi; yemek hazırlamada cinsiyet ve mekan olarak mutfağın dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-8 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında Türkiye’de ve dünyada yenilikleri ve gelişmeleri takip eder. Bu gelişmelere ilişkin politika ve planlar oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yiyecek tarihine genel bakış; iklim, toprak ve coğrafyanın yeme-içmeye etkileri, kıtalararası beslenme farklılıkları, yeme-içme alışkanlıkları ve gelenekler; kentsel yaşam ve yiyeceklerin küreselleşmesi; yemek hazırlamada cinsiyet ve mekan olarak mutfağın dönüşümü.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yemek, kültür ve toplum dersinin kavramsal çerçevesi Anlatım Yöntemi, Tartışma
2 Toplayıcılıktan yemek pişirmeye, yiyecek tarihine genel bakış Anlatım Yöntemi, Tartışma
3 İklim, toprak ve coğrafyanın yeme-içmeye etkileri Anlatım Yöntemi, Tartışma
4 Dünyada kıtalararası beslenme farklılıkları Anlatım Yöntemi, Tartışma
5 Açlık ve dengeli beslenme Anlatım Yöntemi, Tartışma
6 Yiyecekler ve toplum sağlığı; gıda güvenliği Anlatım Yöntemi, Tartışma
7 Yeme-içme alışkanlıkları ve gelenekler; dinsel inanışlar ve yemek Anlatım Yöntemi, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Kentsel yaşam ve yiyeceklerin küreselleşmesi, "fast food", "slow food" Anlatım Yöntemi, Tartışma
10 Seminer sunumu ve tartışma Anlatım Yöntemi, Tartışma
11 Seminer sunumu ve tartışma Sunum ve tartışma
12 Seminer sunumu ve tartışma Sunum ve tartışma
13 Seminer sunumu ve tartışma Sunum ve tartışma
14 Seminer sunumu ve tartışma Sunum ve tartışma
15 Seminer sunumu ve tartışma Sunum ve tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Atkins, Peter; Bowler, Ian (2001), Food in Society, Arnould Publishers. London
2 Barilla Center (...) The Cultural Dimension of Food, Parma (https://www.barillacfn.com/m/publications/pp-cultural-dimension-of-food.pdf)
3 Fumey, G.; Etcheverria, O. (2007) Dünya Mutfakları Atlası, NTV Yayınları, İstanbul
4 Rebora, G. (2003), Çatal Kültürü: Avrupa Mutfağının Kısa Tarihi, Kitap Yayınevi, İstanbul
5 Civitello, Linda (2008), Cuisine and Culture: A History of Food and People, Second Edition, John Wiley & Sons
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer 8 40
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16
9.Proje
Final Sınavı 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 13 39
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 10 50
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 6 24
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 6 5 30
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 185