|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İBRAHİM İLHAN (ibrahim@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı, gastronominin kültürel anlamı ve felsefi önemi konusunda öğrencilerde bir anlayışın gelişmesini; yiyecek, kültür ve sanat ile ilişkili konularda kendi değer ve tutumlarını yaratmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yiyeceğin ne olduğunu (yiyecek metafiziği) ve bir şeyin yiyecek olduğunu nasıl bileceğimizi (yiyecek epistomolojisi) ve yiyecek felsefesinin ne olduğunu tanımlayabilir ve açıklayabilir. |
PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur. PÇ-7 Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili alanlarda uygulamaların toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliğine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İyi yiyeceğin ne olduğunu (Tat duyusuyla ilgili estetik) tanımlayabilir ve açıklayabilir. |
PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında yer alan işletmelerin sorunlarını analiz edebilme ve problem çözme becerilerine sahip olur. PÇ-5 Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü için gerekli alanların planlanması, tasarlanması, faaliyetlerinin sürdürülebilmesi ve geliştirilebilmesine yönelik gerekli bilgi ve becerilere sahip olur. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Neyin yenileceğini (yiyecek etiği) ve yiyeceğin nasıl dağıtılacağını (yiyecek politikası) ve yieyeceğin doğal olup olmaması gerektiğini (yiyecek teknolojisi) tanımlayabilir ve açıklalayabilir. |
PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında yer alan işletmelerin sorunlarını analiz edebilme ve problem çözme becerilerine sahip olur. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur. PÇ-5 Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü için gerekli alanların planlanması, tasarlanması, faaliyetlerinin sürdürülebilmesi ve geliştirilebilmesine yönelik gerekli bilgi ve becerilere sahip olur. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Ne yersek o muyuz (Yiyecek kültürü ve yiyecek kimliği) tanımlar ve açıklar. |
PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında yer alan işletmelerin sorunlarını analiz edebilme ve problem çözme becerilerine sahip olur. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dersin içeriği ve felsefenin rolü yiyecek hakkındaki en temel soruları ele almak ve çözümlemeye çalışmaktır: Yiyecek tam olarak nedir? Ne yemeliyiz? Güvenli olduğunu nasıl bileceğiz? Yiyecek nasıl dağıtılmalıdır? İyi Yiyecek nedir? Bu sorular basit olmakla birlikte zor sorulardır, çünkü metafizik, epistemoloji, etik, politik ve estetik felsefi soruları içerirler. Diğer disiplinlerin yaklaşımları yiyecek ile ilgili sorular içerebilirler ancak sadece felsefe bu sorulara açıkça değinir. Felsefenin eşsiz rolü açıkça anlaşıldığında, hepimiz bilgimizi, uygulamaları ve yasaları geliştirme konusunda daha iyi konumda oluruz. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Felsefe | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
2 | Gastronomy Felsefesi Gastronominin Temel Kavramları | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
3 | Ağırlama ve Yiyecek | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
4 | Gatronomi Turizmi ve Sürdürülebilirlik | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
5 | Yeme İçme Kültürü ve Sosyolojik Bakış | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
6 | Yeme İçme Alışkanlıkları ve Geleneklerinin Gelişimi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
7 | Sanat Olarak Yemek | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gıda Güvenliği ve Güvencesi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
10 | Yiyecek Felsefesi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
11 | İyi Yiyecek, İyi Yeme, İyi Yaşam | Öğrenci Sunumu. Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
12 | Modern ve Postmodern Yaşam Tarzları ve Yiyecek Tarzları. Beslenme Etiği ve Politikası | Öğrenci Sunumu. Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
13 | Yiyecek Üretim Sisteminin Küreselleşmesi | Öğrenci Sunumu. Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
14 | Canlıların Refahı ve Canlılara Saygı. Yiyeceğin Bilimsel Üretimi ve Hazırlaması | Öğrenci Sunumu. Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
15 | Kültür ve Geleneklerin Yiyecek Seçimlerine Etkisi. Tüketiciler, Bolluk, Sorumluluk | Öğrenci Sunumu Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | David M. Kaplan (2012) The Philosophy of Food, edited by David M. Kaplan, Berkeley: University of California Press. | |
2 | Korsmeyer, Carolyn. (1999), Making sense of taste: food and philosophy, Ithaca: Cornell University Press. | |
3 | Alan F. Harrison (1982), Gastronomy, Sussex: New Horizon Books. | |
4 | Mehmet Sarıışık (Ed.), Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
5 | Atilla Akbaba ve Neslihan Çetinkaya, Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018 | |
6 | Düriye Bozok, Cevdet Avcıkurt, Murat Doğdubay, Mehmet Sarıoğlan ve Göksel Kemal Girin, Gastronomi Üzerine Araştırmalar, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018. | |
7 | Hakan Yılmaz (Ed), 2016, Bir İletişim Biçimi Olarak Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara. | |
8 | Marion Nestle, (2007), Food Politics, Revised and Expanded Edition, University of California Press, Berkeley and Los Angeles, California. | |
9 | Darra Goldstein (ed.) (2013), Inside the Food, California Studies in Food and Culture, University of California Press, Berkeley. | |
10 | Philip H. Howard, (2014), Concentration and Power in the Food System: Who Controls What We Eat?, Bloomsbury Academic An imprint of Bloomsbury Publishing Plc., London. | |
11 | James W. Peyton, (2014), Naturally healthy Mexican cooking : authentic recipes for dieters, diabetics, and all food lovers by the University of Texas Press, Austin. | |
12 | Hervé This, Malcolm DeBevoise - Molecular Gastronomy. Exploring the Science of Flavor-Columbia University Press, 2008. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 10 | 40 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |