Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / GMS614 - GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA)

Kodu: GMS614 Adı: DÜNYA MUTFAKLARINDA ALAN ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLÜFER ŞAHİN PERÇİN (nilufer.percin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders, yiyecekle ilgili kültürel faktörleri ( örneğin coğrafya, etnik grup, dini inançlar, ve eğitim) ve yiyeceğin kendisini (tipik yemekler, özel durumlara has yiyecekler, yemekler ve hizmet) tutarlı ve özlü bir şekilde tahlil edebilecek biçimde tasarlanmıştır. Dünya mutfak kültürlerinin farklı boyutları boyutları ile incelenmesi ve keşfedilmesi dersin temel amacıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yiyecek ve kültür kavramlarını tanımlar ve açıklar PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında yer alan işletmelerin sorunlarını analiz edebilme ve problem çözme becerilerine sahip olur.
PÇ-5 Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü için gerekli alanların planlanması, tasarlanması, faaliyetlerinin sürdürülebilmesi ve geliştirilebilmesine yönelik gerekli bilgi ve becerilere sahip olur.
PÇ-8 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında Türkiye’de ve dünyada yenilikleri ve gelişmeleri takip eder. Bu gelişmelere ilişkin politika ve planlar oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dünya mutfak sanatları konusunda bir anlayış geliştirir. PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında yer alan işletmelerin sorunlarını analiz edebilme ve problem çözme becerilerine sahip olur.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-7 Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili alanlarda uygulamaların toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliğine sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Farklı ülkelerin mutfak kültürlerin benzerlik ve farklılıklarını tanımlar ve açıklar. PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
PÇ-8 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında Türkiye’de ve dünyada yenilikleri ve gelişmeleri takip eder. Bu gelişmelere ilişkin politika ve planlar oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Farklı ülkelerin pişirme yöntemleri ve yeme alışkanlıklarını tanımlayabilir, tartışabilir ve açıklayabilir. PÇ-1 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgi ve beceriyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-5 Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü için gerekli alanların planlanması, tasarlanması, faaliyetlerinin sürdürülebilmesi ve geliştirilebilmesine yönelik gerekli bilgi ve becerilere sahip olur.
PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Seçilen ülkelerin mutfak kültürleri aşağıdaki temel boyutlar ile incelenmektedir: Mutfak kültürünün tarihsel gelişimi Bölgelere göre gözlenen farklılıklar Mutfak mimarisi ve araç gereçleri, Yeme ve içmede kullanılan temel malzemeler Yemek çeşitleri, gündelik kullanılan yiyecekler ve lüks yiyecekler Pişirme yöntemleri, Yiyecek ve içeceklerin imajı Gündelik görüntüsü içinde yeme-içme Sofra düzeni ve adabı Yiyecek ve içeceklerin servisi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dünya Mutfak Kültürleri Kavram haritası yapma, sorular ve cevaplar, anlatma
2 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
3 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
4 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
5 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
6 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
7 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
10 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
11 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
12 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
13 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
14 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
15 Öğrenci Sunumları Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Carol Helstosky (2009), Food culture in the Mediterranean, Food Culture around the World, Ken Albala, Series Editor, Greenwood Press, Westport,
2 Carole Counihan and Penny van Esterik,(2013), Food and Culture: A Reader, Third Edition, Roudledge, New York.
3 Helen C. Brittin, (2001), The Food and culture around the world handbook, Prentice Hall, Boston.
4 Dünya Mutfak Kültürleri (2020), Editör: Nilüfer ŞAHİN PERÇİN, Beta Basım Yayım Dağıtım
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitapları Makaleler İnternet videolar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 8 2 40
8.Dönem Ödevi 16 2 60
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 4 4 16
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 10 40
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 4 16
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 184