Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / GMS622 - GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA)

Kodu: GMS622 Adı: YEMEK SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İBRAHİM İLHAN (ibrahim@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLÜFER ŞAHİN PERÇİN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yemek sosyolojisi dersinin amacı, gastronomi ve mutfak sanatları bölümü öğrencilerinin, günlük hayatımızın bir parçası olan yeme ve içme faaliyetlerinin toplumsal ve kültürel anlamlarını, toplum bilimi ve insan bilimi açısından değerlendirmesini sağlamayı amaçlar. Bu sayede öğrenciler mesleklerinin uygulama alanları konusunda toplum ve insan temelli genel bir bakış açısına sahip olacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Besin sisteminin toplumsal boyutlarını açıklar. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-7 Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili alanlarda uygulamaların toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliğine sahip olur.
PÇ-8 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında Türkiye’de ve dünyada yenilikleri ve gelişmeleri takip eder. Bu gelişmelere ilişkin politika ve planlar oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yemek yemenin toplumsal örgütlenmesini açıklar. PÇ-6 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur.
PÇ-7 Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili alanlarda uygulamaların toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliğine sahip olur.
PÇ-8 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında Türkiye’de ve dünyada yenilikleri ve gelişmeleri takip eder. Bu gelişmelere ilişkin politika ve planlar oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Beslenme biçimi ve sağlığa ilişkin değişen algılamaları açıklar. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-5 Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü için gerekli alanların planlanması, tasarlanması, faaliyetlerinin sürdürülebilmesi ve geliştirilebilmesine yönelik gerekli bilgi ve becerilere sahip olur.
PÇ-7 Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili alanlarda uygulamaların toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliğine sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Et yemek ve et yememek davranışının antropolojik analizini yapar PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında yer alan işletmelerin sorunlarını analiz edebilme ve problem çözme becerilerine sahip olur.
PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-5 Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü için gerekli alanların planlanması, tasarlanması, faaliyetlerinin sürdürülebilmesi ve geliştirilebilmesine yönelik gerekli bilgi ve becerilere sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kültürel miras olarak yemek, coğrafi işaretleme ve yemek ilişkisini açıklar. PÇ-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında ekonomik, hukuksal vb. problemlere çözüm getirebilme becerisine sahip olur.
PÇ-7 Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili alanlarda uygulamaların toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliğine sahip olur.
PÇ-3 Gastronomi ve Mutfak Sanatları faaliyetlerine ilişkin profesyonel tekniklere ve uygulamalara sahip olur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Besin sisteminin toplumsal boyutları, insan geçiminin kökenleri, modern besin sisteminin gelişimi, besinler ve yeme üzerine sosyolojik yaklaşımlar, yemek yemenin toplumsal örgütlenmesi, yemek aile ve topluluk, dışarıda yemek yemenin sosyolojisi ve antropolojisi, yemek sağlık ve refah, beslenme biçimi ve sağlığa ilişkin değişen algılamalar, yiyeceğe ilişkin riskler, endişeler ve korkular, rejim, yağ ve beden imgesi, besinlere yönelik tercih etme ve kaçınma biçimleri, etin bilinmeyen anlamları, vejetaryen seçeneği, şeker ve şekerleme, kültürel miras olarak yemek, coğrafi işaretleme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yemek Sosyolojisi: Dersin tanıtımı ve temel kavramların tanımlanması Konu anlatım,soru- cevap
2 Yemek sosyolojisi kitaplarının içeriklerinin incelenmesi Konu anlatım,soru- cevap
3 Besinler ve yeme üzerine sosyolojik yaklaşımlar. Modern besin sistemlerinin gelişimi. Konu anlatım,soru- cevap
4 Yemek yemenin toplumsal örgütlenmesi. Konu anlatım,soru- cevap
5 Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi Konu anlatım,soru- cevap
6 Evin dışarısında yemek Konu anlatım,soru- cevap
7 Yaşam Tarzları ve Yemek Tarzları Konu anlatım,soru- cevap
8 Ara Sınav
9 Yemek Seçimlerinde Kültür ve Geleneklerin Etkisi Konu anlatım,soru- cevap
10 Gıda Üretim Sisteminin Küreselleşmesi Konu anlatım,soru- cevap
11 Gelişimsel yaklaşım çerçevesinde yemek sosyolojisi Konu anlatım,soru- cevap
12 Nouvelle Mutfağı Sosyolojisi Konu anlatım,soru- cevap
13 Yemek Sosyolojisinin Düşünümsellik, Habitus ve Yaşam Dünyası Kavramları Kapsamında İncelenmesi Konu anlatım,soru- cevap
14 Cinsiyet, Yiyecek ve Beden Konu anlatım,soru- cevap
15 Yeme Görgü Kuralları Sürdürülemez Yiyecek Üretimi: Sosyal Kökenleri ve Seçenekleri Konu anlatım,soru- cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cevdet Avcıkurt ve Mehmet Sarıoğlan (Editörler), Gastronomi Olgusuna Sosyolojik Bakış, Detay Yayıncılık, Ankara, 2019.
2 Hayati Beşirli, Yemek Sosyolojisi - Yiyeceklere ve Mutfağa Sosyolojik Bakış, 2. Baskı, Phoenix Yayıncılık, Ankara, 2017.
3 Donald Sloan (Ed.), Culinary Taste: Consumer Behaviour in the International Restaurant Sector, Elsevier Butterworth-Heinemann, Massachusetts, 2004.
4 Alan Beardsworth and Teresa Keil Sociolgy on The Menu: An invitation to the study of food and society, Roudledge, Londan and New York, 1997.
5 Jukka Gronow, The Sociology of Taste, Roudledge, Londan and New York, 1997.
6 Simon Stewart, A Sociology of Culture, Taste and Value Palgrave Macmillan, New York, 2014.
7 John Germov and Lauren Williams (Edts), A Sociology of Food and Nutrition: The Social Appetite, 4th edition, Oxford University Press, Sydney, 2017.
8 Michael Carolan, The Sociology of Food and Agriculture, Roudledge, Londan and New York, 2012.
9 Alan Warde and Lydia Martens, Eating Out: Social Differentiation, Consumption and Pleasure, Cambridge University Press, Cambridge, 2003.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 3 14 42
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 13 39
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180