|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GRAFİK TASARIM | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÜLŞAH BİLGİN (gbilgin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Tipografinin temel esaslarının öğretilerek tipografinin grafik tasarım elemanı olarak doğru kullanılmasını, doğru yazı karakterinin seçilmesini, yazının uygun satır uzunluğunda dizilmesini, espasların düzenlenmesini, sayfa kenarı boşluklarını, uygun yazı ölçüsünün seçimini, yazı karakteri tür ve stillerinin karıştırılmasını, tamamı büyük harfle oluşturulan satırları, metnin kontrol edilmesini, başlığı satırlara bölmeyi, neyin vurgulanması gerektiğine karar vermeyi, vurgu yaratmayı, okuma uzaklığını göz önünde bulundurmayı kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Temel Tipografi kavramlarına hakim olma, ifade edebilir. |
PÇ-12 Harf/Rakam/yazı düzenlemeleri oluşturabilir, Tipografik düzenlemelerle tasarım yapabilir. PÇ-20 Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir PÇ-37 Reklam tasarım ve uygulama sürecini bilir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Metinler üzerinde espas çalışmalarıyla okunabilirliğin değişimini görebilir. |
PÇ-12 Harf/Rakam/yazı düzenlemeleri oluşturabilir, Tipografik düzenlemelerle tasarım yapabilir. PÇ-13 Stilizasyon ve deformasyon kullanarak semboller hazırlayabilir. PÇ-20 Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir PÇ-33 Grafik üretim tekniklerini bilir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Yazıyı okunabilir ve amaca uygun olarak doğru kullanabilir. |
PÇ-12 Harf/Rakam/yazı düzenlemeleri oluşturabilir, Tipografik düzenlemelerle tasarım yapabilir. PÇ-13 Stilizasyon ve deformasyon kullanarak semboller hazırlayabilir. PÇ-14 Kartvizit, başlıklı (antetli) kağıt, davetiye, takdir-teşekkür belgesi, takvim, etiket tasarlayabilir. PÇ-20 Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir PÇ-33 Grafik üretim tekniklerini bilir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Çeşitli deneysel çalışmalarla, fontları ailesiyle birlikte tanıma ve hakim olabilir.. |
PÇ-12 Harf/Rakam/yazı düzenlemeleri oluşturabilir, Tipografik düzenlemelerle tasarım yapabilir. PÇ-13 Stilizasyon ve deformasyon kullanarak semboller hazırlayabilir. PÇ-14 Kartvizit, başlıklı (antetli) kağıt, davetiye, takdir-teşekkür belgesi, takvim, etiket tasarlayabilir. PÇ-20 Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir PÇ-42 Amblem/Logo oluştururken eskiz çizerek bilgisayar desteğiyle tasarım yapabilir |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tipografi, Harfin Yapısal Özellikleri ve Teknik Terimler, Yazı Karakterleri, Yazı Karakterlerinin Sınıflandırılması, Yazı Karakteri Seçebilme, Yazı Karakterlerini Ayırt Edebilme, Farklı Yazı Karakterlerini Bir Arada Kullanabilme, Harf Ölçüsü, Farklı Harf Ölçülerini Bir Arada Kullanabilme, Harf Boşluk Düzeni, Sözcük Boşluk Düzeni, Satır Boşluk Düzeni, Tipografide Pozitif-Negatif Alan, Tipografide Vurgu, Tipografide Ritim, Simetri, Asimetri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gecmis doneme ait bilgilerin toparlanmasi ve tartilismasi. Tipografinin tanımı, Tipografinin grafik tasarım çalışmalarındaki önemi | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
2 | Tipografide kullanılan temel terimler, Tipografinin tarihsel gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
3 | Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
4 | Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
5 | Yazı karakterlerinin sınıflandırılması ve kendi içinde farklılaşması (light, medium, bold, black, italik vb) | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
6 | Majiskül, minüskül yazılar ve metin içerisindeki etkileri ve hiyerarşik düzenin örneklerle gösterilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
7 | Serifli, serifsiz, kaligrafik yazılar ve bu sınıfa giren font örneklerini gösterme ve seçilen bir cümleyi kaligrafik kalemle yazma | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Espaslar, harf boşluklarının çeşitli oranlaması | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
10 | Metin düzenleme biçimleri, bloklamalar ve okunabilirliği | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
11 | Yazı karakterlerini tanıma ve türlerine göre metin içinde kullanılması | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
12 | Harflerle oynayarak bir çalışma yapmak | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
13 | Hatalı ve doğru örnek çalışmalar üzerinde tartışma | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
14 | Vektörel bir dijital tasarım programı olarak Illustrator'de tipografik uygulamalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
15 | Vektörel bir dijital tasarım programı olarak Illustrator'de tipografik uygulamalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sarıkavak, N. K. (1997). Tipografinin temelleri. Doruk Yayınları. | |
2 | Becer, E. (2010). Modern sanat ve yeni tipografi. Dost Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Atölye, bilgisayar ve donanımları, tasarım programları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 10 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 6 | 12 | 30 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 2 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 1 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |