Kodu: SOS 324 |
Adı: BEDEN SOSYOLOJİSİ |
Teorik+Uygulama: 3+0 |
AKTS: 3 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
3 / Bahar |
Ders Düzeyi |
Lisans |
Ders Türü |
Seçmeli |
Bölümü |
SOSYOLOJİ |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
LİNDA BARIŞ (lindabaris@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|
Öğretim Dili |
Türkçe |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
Sosyal bilimler tarafından uzun süre ihmal edilmiş olan beden, 1980’li yıllardan başlayarak önemli bir sosyolojik tartışma konusuna dönüşmüştür.Sosyolojinin yaklaşımı kuşkusuz tıp gibi yalnızca anatomiye ve fizyolojiye değil, bedenin sosyal eylemleri icra etme ve anlamlandırma kapasitesine odaklanmaktadır. Beden sosyolojisi dersinin amacı, bedenin çeşitliliğini (genç, yaşlı, sağlıklı, engelli vs.) , aidiyetini ( tarihsel, kültürel, sınıfsal vs.) ve mahkumiyetini ( hazza, acıya, ölüme ) ele alan, dolayısıyla felsefeden ve çeşitli bilimsel disiplinlerin bilgilerinden beslenerek bedenin toplum içindeki yerini anlamaya çalışmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Öğrenciler, dinden modaya, cinsellikten, ölüme "naçiz" bedenlerimizi çevreleyen her bakış, her söylem, her kontrol, çoğunluk bilinçsizce içselleştirdiğimiz etiğin parçaları hakkında bilgi ve yorum yapabilecekler. |
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Sosyolojideki diğer alt disiplinler ile beden sosyolojisi arasındaki ilişkiyi kavrar |
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Bedenlerin üzerinde kurulan tahakkümün sosyal yapıyı nasıl etkilediğini kavrar |
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Benlik, beden ve etik, bedenlerimizi sosyal bir bağlamda yerleştirmeye çalışacağımız temel terimlerdir. Derslerimizde bedenlerimizi ve bedensel gerçekliği algıladığımız sosyo-tarihsel filtreler de ele alınacaktır. Vücudumuzu çevreleyen, şekillendiren ve kontrol eden ana toplumsal referansların (dinden modaya; cinsellikten ölüme) ayrıştırılması, “performans gösteren benliğin” şu anda yaygın olan söyleminin eleştirisi ile birlikte kursun bir başka kaygısıdır. Ders içeriği de çağdaş varoluş biçimlerini Foucauldian anlamda “bugünün tarihi” doğrultusunda parçalara ayırarak bakabilmeyi sağlayan bir doğrultudadır. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Beden sosyolojisine giriş, Sosyolojideki yeri ve önemi nedir? |
Anlatma ve Tartışma |
2 |
Felsefe ve sosyoloji tarihinde beden nasıl ele alınmıştır. |
Anlatma ve Tartışma |
3 |
Foucault'nun Hapishanenin Doğuşu adlı eserinde, "Mahkumların Bedeni" adlı bölüm üzerine inceleme. |
Anlatma ve Tartışma |
4 |
Foucault'nun Hapishanenin Doğuşu adlı eserinde, "Mahkumların Bedeni" adlı bölüm üzerine inceleme. |
Anlatma ve Tartışma |
5 |
Foucault'nun Cinselliğin Tarihi isimli eserinin "Ölüm üzerinde hak yaşam üzerinde iktidar" isimli bölümünü inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
6 |
Foucault'nun Cinselliğin Tarihi isimli eserinin "Ölüm üzerinde hak yaşam üzerinde iktidar" isimli bölümünü inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
7 |
Foucault'nun Cinselliğin Tarihi isimli eserinin "Ölüm üzerinde hak yaşam üzerinde iktidar" isimli bölümünü inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Baudrillard'ın Şişko isimli makalesini inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
10 |
Baudrillard'ın Şişko isimli makalesini inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
11 |
Sağlığın Gaspı isimli eserde "ağrı ve acı" bölümü üzerine inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
12 |
Sağlığın Gaspı isimli eserde "ağrı ve acı" bölümü üzerine inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
13 |
Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor"" isimli eserin Goethe-Faust bölümü üzerine inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
14 |
Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor"" isimli eserin Goethe-Faust bölümü üzerine inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
15 |
Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor"" isimli eserin Goethe-Faust bölümü üzerine inceleme |
Anlatma ve Tartışma |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor- M. Berman |
2 |
Hapishanenin Doğuşu- Michel Foucault |
3 |
Cinselliğin Tarihi-Michel Foucault |
4 |
Tüketim Toplumu- Baudrillard |
5 |
Sağlığın Gaspı, İvan İlyiç |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Hapishanenin Doğuşu- Michel Foucault
Cinselliğin Tarihi-Michel Foucault
Tüketim Toplumu- Baudrillard
Sağlığın Gaspı - İvan İlyiç
Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor- M. Berman |