|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ENSAR ÇETİN (ensarcetin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ENSAR ÇETİN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Günlük hayatın sosyolojisi sosyal eylemin anlamına yoğunlaşmıştır. Ders bu alanın üç temel perspektiften bilgisini örnek okumalarla sunar. Çağdaş kuramsal çabalara yer verir. Ek olarak, bu ders bir hayatı anlama, anlamlandırma ve estetize etme deneyimi olarak tasarlanmıştır |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Günlük Yaşamın Görülebilir Unsurlarını kavrar. Gündelik yaşamı farklı bir perspektifle yorumlama yeteneği kazandırır. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Günlük hayattaki olaylara sosyolojik analiz getirme yeteneği verilir. |
PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir. PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Olayların sosyolojik yönünü mukayeseli olarak açıklanmasını sağlar. |
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sosyolojik olayların bilimsel yönlerinin analizi kabiliyetini geliştirir. Sosyolojik olayları değerlendirme yeteneği kazandırır. |
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Günlük Yaşam Sosyolojisinde Temel Kavramlar, Epistemolojik Unsurlar; Kuramsal Yaklaşımlar: Neo-Marxist Akım İçinde Habermas, Heller; Fenomenolojik Yaklaşım İçinde Schutz, Berger ve Luckmann, Ardigo; Kuzey-Amerika Mikro Sosyolojisinden Goffman ve Garfinkel; Yeni Yaklaşımlar: Maffesoli; Pratik, Beden, Kuram: Foucault ve Bourdieu, de Certeau; Günlük Yaşamın Eleştirisi: Yeni-Freudcu Çalışmalar, Marxism ve Psikanaliz; Günlük Yaşamın Görülebilir Unsurları; Yaşam-dünyasında Yapılar; Popüler Yaşam Biçim ve Stratejileri; Sosyal Sınıflar ve Günlük Hayat; Günlük Hayat ve Toplumsal Cinsiyet. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Hayatla bir derdi olmak | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
2 | Temel teorik yaklaşımlar: neo-marxis takım: Heller, Habermas, Lefebvre | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
3 | Fenomenolojikyaklaşım:Schutz, Berger ve Luckmann, Ardigo | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
4 | Kuzey-Amerika Mikrososyolojisi:Goffman ve Garfinkel | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
5 | Günlük yaşam sosyolojisinin epistemolojik unsurları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
6 | Günlük yaşamda bilinçdışı, pratik, iktidar: Freud, Bourdieu, Foucault | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
7 | Günlük Yaşamın Eleştirisi: Yeni-Freudcu Çalışmalar, Marxism ve Psikanaliz | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Günlük yaşam sosyolojisinde çağdaş kuramsal çabalar: de Certeau, Maffesoli, Bovone, Smith | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
10 | Günlük hayatın eleştirisi:Marksizmin Freud´u keşfi. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
11 | Günlük yaşamda yabancılaşma ve muhalefet:Lefebvre | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
12 | Gerçeklik, benlik ve iktidar ilişkilerinde birey | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
13 | Yaşam biçimleri ve tüketimin antropolojisi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
14 | Minimalizm, etik ve geç-kapitalizm; günlük yaşama direnme biçimleri:aşk ve estetik | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
15 | Bir haddini bilme pratiği olarak yaşama sanatı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Heller, A. (1984) Everyday Life. London:RoutledgeandKegan Paul | |
2 | Heller, A. (1985) ThePower of Shame:ARationalPerspective. London:Routledgeand | |
3 | Habermas, J. (2001) İletişimsel Eylem Kuramı. (çev) Mustafa Tüzel. | |
4 | Bourdieu, P. (1995) Pratik Nedenler:Eylem Kuramı Üzerine. (çev) Hülya Tufan. Istanbul:Kesit. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Heller, A. (1984) Everyday Life. London:RoutledgeandKegan Paul Heller, A. (1985) ThePower of Shame:ARationalPerspective. London:RoutledgeandKegan Paul. ch:3:Everyday Life, Rationality of Reason, Rationality of Intellect. Smith, D. E. (1987) TheEveryday World as Problematic. Boston:NortheasternUniversityPress. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 13 | 13 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 85 |