|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SELÇUK ULUTAŞ (selcukulutas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Estetik kavramları ve sanat kuramları hakkında genel bilgi sahibi olunur. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Antik dönemden günümüze sanatının ve sanatçılarının oluşum evrelerini ve durumlarını felsefi açıdan inceleyebilir |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-3 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji hakimdir ve problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanır. PÇ-11 Sanatın ve tasarımın görsel dilini ve farklılıklarını ve estetik duyarlılığı kavrama ve tasarımlarına yansıtma becerisine sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Günümüz Sanat etkinliklerini ve güncel sanat hareketlerini yorumlayabilir |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-3 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji hakimdir ve problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanır. PÇ-11 Sanatın ve tasarımın görsel dilini ve farklılıklarını ve estetik duyarlılığı kavrama ve tasarımlarına yansıtma becerisine sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Atölye ve kendi çalışmalarına felsefi alt yapı oluşturabilir. |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-3 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji hakimdir ve problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanır. PÇ-11 Sanatın ve tasarımın görsel dilini ve farklılıklarını ve estetik duyarlılığı kavrama ve tasarımlarına yansıtma becerisine sahip olur PÇ-13 Görsel iletişimde anlam ve anlamlandırmayı açıklayabilecek teorik bilgiyi edinir. PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Estetiğin konusu ve yöntemi, Estetiğin temellendirilmesi, subjektivist ve objektivist estetik, estetik yargı çözümlemesi, güzel kavramı başlıca felsefi bakış açıları, sanat ontolojisi kavramı, varlık tabakaları, sanatsal yaratımın koşulları, sanat bilimi kapsamına giren sanat türleri, sanat kavramını değerlendirme kıstaslarının doğru saptanması, sanat yapıtlarını eleştirme yöntemleri ve felsefi eleştiri konuları işlenecektir. Platonun yansıtma kuramı, Aristo'nun madde ve form, mimesis kavramları, İslam, Hristiyan ve Rönesans estetiği, Baumgarten, Kant, Hegel, Aydınlanma çağı düşünürleri ve felsefi akımlar ve anlatımcılık, biçimcilik ve dönemlerindeki sanat eserleriyle ilişkisi incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Duygu ve estetik arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mod, Duygu, his, duygulanım ve Duygulam kavramlarının açıklanması | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Modern estetik ve bilgi ilişkisinin incelenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Estetik felsefesi gerçeklik ve hakikat kavramları arasındaki ilişkinin incelenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Estetik Haz ve bellek ilişkisinin açıklanması | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Estetik objetivasyon kavramının açıklanması. açık ve kapalı metinler ve sanatsal düzlemde eşleşme bilgi ilişkisinin incelenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Estetik objetivasyon kavramının açıklanması. açık ve kapalı metinler ve sanatsal düzlemde eşleşme bilgi ilişkisinin incelenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çağlara göre güzellik Anlayışı Metafizik Güzellik, Doğada Güzel, Sanatta Güzel Antik çağlardan günümüze estetik değerlerin incelenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çağlara göre güzellik Anlayışı Metafizik Güzellik, Doğada Güzel, Sanatta Güzel Antik çağlardan günümüze estetik değerlerin incelenmesi. | Anlatım, Demonstrasyon, Soru Cevap |
10 | Bir Değer Olarak İnsan ve Değerleri, yalnızca insana özgü olan sanat eseri. | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sanatçı ve Eseri, Deha nedir? İlk çağ sanatından günümüze toplum -kültür -sanat İlişkisi, | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sanatta Değerlendirme Problemi Sanat Eserlerini Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sanat eseri inceleme, estetik eleştiri basamakları | Anlatım, Demonstrasyon, Soru Cevap |
14 | Sanat eseri inceleme, estetik eleştiri | Anlatım, Demonstrasyon, Soru Cevap |
15 | Batı Doğu, Türk ve İslam Sanatından örnekler, heykel mimari,minyatür, resim şaheserleri | Anlatım, Demonstrasyon, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | TUNALI, İ., Estetik, Remzi, 1989, İstanbul. | |
2 | TUNALI, İ., Felsefenin Işığında Modern Resim, Remzi, 2008, İstanbul. | |
3 | FERNIE, E.(Ed.), Art History and Its Methods, Phaidon, 2001, London. | |
4 | TUNALI, İ., Grek Estetiği, Remzi, 2004, İstanbul. | |
5 | BLOCH, E., LUKACS, G., BRECHT, B., BENJAMİN, W., ADORNO, T., Estetik ve Politika, (Çev. Ünsal Oskay), Alkım, 2004, İstanbul. | |
6 | BOYDAŞ, Nihat, Sanat Eleştirisine Giriş, Gündüz Eğt ve Yayıncılık: Ankara: 2004: | |
7 | Aristoteles, Poetika,Antik Yunan Felsefesi (Çev.Tunalı, İsmail.) , Remzi Kitabeviİstanbul 2004 | |
8 | NAUERT, Charles G. Avrupada Hümanizma ve Rönesans Kültürü, (Çev: Bahar Tırnakçı) Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011 | |
9 | AVŞAR, Timuçin Felsefeden Estetiğe, Hayal yayınları, Ankara, 2008 | |
10 | Ulutaş, Selçuk, Sinema Estetiği: Gerçeklik ve Hakikat, İstanbul: Hayalperest Yayın Evi. | |
11 | ALTUĞ,Taylan,Kant Estetiği,İstanbul,Payel Yayınları, 2007. | |
12 | CÖMERT, Bedrettin Croce'nin Estetiği , De Ki Basımevi 2006 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Teorik anlatım, konuyla ilgili görseller (Slayt, sunum, fotoğraf, basılı dergi ve kitaplar) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 130 |