|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATİH ÖZDEMİR (fatihozdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Film analizinin kuramsal ve uygulamalı boyutlarının öğretilmesini içeren bu derste, öğrenciye film analizindeki temel yaklaşımların gösterilmesi ve bunların kullanılarak öğrencilerin kendi seçecekleri en az iki filmi analiz etmeleri amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sinema, reklam vb. alanlarda üretilen filmlerin farklı boyutlarda analizlerini yapabilir |
PÇ-2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar PÇ-4 Alanıyla ilgili teknolojik ve kuramsal bilgiye, donanıma ve estetik farkındalığa sahiptir. PÇ-11 Sanatın ve tasarımın görsel dilini ve farklılıklarını ve estetik duyarlılığı kavrama ve tasarımlarına yansıtma becerisine sahip olur PÇ-13 Görsel iletişimde anlam ve anlamlandırmayı açıklayabilecek teorik bilgiyi edinir. PÇ-20 Medya, iletişim ve sanat süreçlerini teorik olarak tanımlar stratejiler geliştirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dünya sineması ile ilgili bilgilendirme yapabilir. |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-7 Medya alanını geçmişten bugüne geçirdiği değişim ve gelişim süreçlerini bilir ve bildiklerini güncel sorunlara transfer edebilirler. PÇ-8 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler. PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Film eleştrisi yapabilir. |
PÇ-5 Sanat ve tasarımın farklı dallarından edindiği birikimi disiplinlerarası bir yaklaşımla alanındaki gelişimi için kullanır. PÇ-14 Reklam kampanya sürecini bilir ve görsel uygulamalar geliştirebilir PÇ-20 Medya, iletişim ve sanat süreçlerini teorik olarak tanımlar stratejiler geliştirebilir. PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders öğrencilere film analizinde kullanılan temel yaklaşımların öğretimine ve bu yaklaşımların kullanılarak film eleştirisinin uygulamalı boyutlarının da öğrenciye aktarılmasına yöneliktir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, Sinema tarihini anlamak: sinemayı anlamak, Avrupa ve Amerika’da sinemanın doğuşu: Lumière Kardeşler, Méliès Sineması | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Edwin S. Porter, David W. Griffith, Hollywood Sineması’nın endüstriyel gelişimi, stüdyo sistemi, estetik eğilimler, sessiz güldürüler (M.Sennett, C.Chaplin) | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Avrupa’da Film Endüstrisi, Alman Dışavurumculuğu, Rus Biçimciliği, Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | II. Dünya Savaşı Döneminde Sinema: Ulusal sinemalar, İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Yönetmenler, filmler, estetik eğilimler | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Savaş Sonrasında Hollywood ve 1950’ler: Stüdyo sisteminin çözülüşü, yeni yapılanmalar | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Film dilinin temel öğeleri; klasik anlatı yapısı, plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, görüş açıları, kamera hareketleri, kurgu, aydınlatma, oyunculuk, kostüm, örnekler üzerinden inceleme | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Film dilinin temel öğeleri; klasik anlatı yapısı, plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, görüş açıları, kamera hareketleri, kurgu, aydınlatma, oyunculuk, kostüm, örnekler üzerinden inceleme | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yeni Dalga Akımı: yönetmenler, filmler, İngiltere’de Özgür Sinema | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Seyirci-film ilişkisinin tartışılması, öznellik - nesnellik problemi, eleştirel yaklaşım biçimleri. Biçimcilik ve gerçekçilik: Alternatif anlatı yapıları ve sinematografik öğelerin kullanımı, Sinemada gerçeklik arayışı | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Auteur Sinema, estetik eğilimler, önemli yönetmenler: Auteur eleştirinin uygulanması: Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Sinemada göstergebilimsel yaklaşım: R. Barthes, C. Metz , Göstergebilimin temel kavramları ve göstergebilimsel yöntem | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Tür filmi eleştirisi, Hollywood ve anlatı kalıpları, örnek film analizi Bağımsız Amerikan Sinemasının gelişimi, örnek filmlerin incelenmesi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | 1960’larda dünyadaki gelişmeler, Üçüncü Dünya sineması, Üçüncü Sinema kavramı, iletişim politikaları, değişen ulusal sinemalar, Sinemada yeni arayışlar, Ulusötesi Sinema ve Tartışma Alanları | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Sinemada Feminist, Psikanalitik ve ideolojik yaklaşım, film örneklerinin incelenmesi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | William Indick (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji, Çev: ertan Yılmaz, Agora Kitaplığı | |
2 | Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi | |
3 | Film, Biçim ve Kültür, Robert Kolker, De Ki Yayınları | |
4 | Film Sanatı, David Bordwell , De Ki Yayınları / Sinema Tarihi-Kuramı Dizisi | |
5 | Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur. Ertan Yılmaz (çev.). İstanbul: Oğlak Yayınları, 2001. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar, slaytlar, projektör |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 110 |